Щасливі кроки, або
«Інклюзія – не вирок. Інклюзія – це спосіб життя»
До вершини знань
Про нашу юну землячку Яну Якимову ми неодноразово
розповідали у «Дубровицькому віснику». Зараз дівчині 22 роки, живе вона у
мальовничих бережках. Чарівна,
комунікабельна, розумна землячка залюбки завжди ділиться з читачами думками про
своє життя, захоплення, навчання. Щоразу у спілкуванні переконувалася, яким
щирим і добрим світ довкола себе сприймає Яна – особлива дівчина зі щирим
серцем.
Нагадаю, що у дитинстві вона важко захворіла на рідкісне
генетичне захворювання. Багато зусиль доклали рідні та медики, щоб підняти
дитину на ноги, але, на жаль. довгий час дівчинка самостійно не пересувалася. З
4 місяців і до 11 років вона була в гіпсі. Проте Яна залюбки (за індивідуальним
планом) навчалася у школі, пізнавала світ і здобувала гарні знання. А згодом
випускниця Бережківської школи Яна Якимова стала студенткою університету
«Україна», який спеціалізується на освіті людей з інвалідністю. Навчається
дівчина дистанційно, вивчає психологію. Практику студентка Яна Якимова
проходила в Дубровицькій КУ «Дубровицький ІРЦ» (інклюзивно-ресурсний центр),
зокрема Яна проводила корекційно-розвиткові заняття для діток. Чудовий колектив
закладу та спілкування з особливими дітками надихнуло Яну на мрію стати саме
дитячим психологом.
Життєві вершини Яна покоряє з допомогою люблячих рідних.
Бабуся та дідусь – це крила для онуки, їх любов завжди додавала дівчині сил та
натхнення. Янин дідусь Іван Іванович Красько постійно надає велику підтримку з
транспортом для особливої онучки. На авто він підвозить Яну всюди, де дівчині
потрібно бути в той чи інший момент. Так було і з практикою. Загалом Яна з
дідусем часто бувають у місті. По Дубровиці Яночка залюбки пересувається на
маленькому велосипеді.
Швидко збігає час. Яна Якимова стала чарівною юнкою з
сонячною посмішкою. Як пройшов для дівчини 2021 рік? Про це запитала у
двадцятидворічної Красуні із Бережок нещодавно.
Юна землячка розповіла:
– Я б сказала, що цей рік для мене – рік змін та
переосмислення цінностей. Безумовно це був цікавий і насичений період. Звичайно
Covid-19
вносить і досі корективи в наші плани й наше життя. Але у мене є гарні,
позитивні зміни. По-перше, я закінчила свою освіту (бакалаврат), успішно склала
державні іспити і вступила на магістратуру. Напевно озираючись назад, скажу, що
ці 4 роки навчання минули дуже швидко, особисто для мене. Освіту в основному
допомагав здобувати, дідусь, найперше це підтримкою, вірою в мене.
Ви мене запитували: чому я обрала фах психолога? Це дуже
цікаве питання. Я навіть за ці 4 роки про це не замислювалась. Напевно
приваблює те, що я можу допомогти, бути комусь корисною. Я хочу стати дитячим
психологом та психологом дітей з особливими потребами. Працювати з дітьми –
велике задоволення, адже діти дають таку енергію та позитив!
Стала на ноги завдяки Андрію Краську
Нещодавно Іван Іванович Красько поділився зі мною дуже
зворушливою новиною: «Уявляєте, наша Яна почала самостійно ходити! Хай поки що
недалеко, але онучка впевнено робить свої кроки. Це для нас велика радість. Я
вірив, що це станеться. Ми безмежно вдячні прекрасній людині - фахівцю
інклюзивного центру, вчителю-реабілітологу Андрію Краську. Саме він наполіг,
щоб Яна під його опікою, почала займатися вправами, аби стати на ноги».
Повірте, мені важко передати емоції шанованого Івана
Івановича, якого знаю багато років, в його очах в момент цієї розмови я
побачила так багато любові до своєї онучки, так багато вдячності й чудовому
спеціалісту Андрію Краську, і Господу, без волі якого нічого не відбувається в
цьому світі.
Яна також прокоментувала цю, я б сказала, визначну подію
у своєму житті:
– Я безмежно рада, що завдяки реабілітації в нашому ІРЦ,
я підвелася на ноги й почала ходити. Це сталося на початку цього року, коли я
проходила практику. Заняття тривали й після практики. Близько п’яти місяців,
два рази на тиждень, я докладала з Андрієм Володимировичем зусиль, щоб робити
свої перші кроки.
Талант та активність – шлях до
успіхів
Обласна влада Рівненщини підтримує обдарованих і
соціально активних людей з інвалідністю. Спеціальну стипендію призначають вже
третій рік поспіль для жителів області (з інвалідністю), які проявили себе і
досягли успіху в науковій діяльності, у творчості чи мистецтві, у спорті, у
громадській, а також соціальній діяльності.
Пропонують кандидатів на отримання цієї стипендії обласні громадські об’єднання осіб
з інвалідністю, які зареєстровані й діють в Рівненській області. Відрадно, що
Рівненська обласна громадська організація «Фундація допомоги дітям з особливими
потребами «ТИ НЕ САМ» запропонувала на отримання такої стипендії студентку
першого курсу денної форми навчання, спеціальності «Психологія», за освітнім
рівнем «магістр» Рівненського інституту вищого навчального закладу «Відкритий
міжнародний університет розвитку людини «Україна» Яну Леонідівну Якимову. Дуже
приємно, що згідно із розпорядженням голови ОДА Віталія Коваля та голови
обласної ради Сергія Кондрачука наша землячка буде отримувати цю стипендію
(одна з п’ятнадцяти обдарованих та соціально активних осіб з інвалідністю в
області). Щиро вітаємо Яну із заслуженим визнанням і бажаємо нових творчих та
наукових злетів. Про успіхи Яни та її творчі кроки було зазначено у поданні на
отримання стипендії.
«Якимова Яна Леонідівна досить талановита та
інтелектуально розвинута студентка. Про це засвідчують її високі нагороди за
активну участь в наукових конференціях й міжнародних форумах та
громадсько-політичному житті нашої держави.
За час навчання в Бережківській
школі за індивідуальним планом Яна щороку отримувала похвальні листи за
відмінне навчання. У 2017 році закінчила загальноосвітню школу, на відмінно
здобула загальну середню освіту. Середній бал атестата складає – 10,1 – 181,9
б.
Закінчивши школу, дівчина вступила на навчання до
Рівненського інституту відокремленого структурного підрозділу закладу вищої
освіти «Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна» за
освітньою програмою «Психологія», акредитованою Міністерством освіти та науки
України. Зараз Яна – студентка першого курсу денної форми навчання,
спеціальності «Психологія», за освітнім рівнем «магістр» цього ж вишу.
Як студентка дівчина наполегливоо працює над собою –
поглиблено вивчає предмети з психології. Вона ерудована, здібна, активна й
обдарована людина. Яна постійно бере участь часть і захищає честь вишу як на
національних, так і міжнародних науково-практичних конференціях. Про це
свідчать сертифікати, які отримала талановита студентка. Яна не раз гідно
захищала честь свого вишу й на міжнародному рівні, висвітлюючи теми з
психології.
Зараз вона працює над вивченням важливої та актуальної
теми «Панічні атаки – як хвороба ХХІ століття», це – написання дипломного
проєкту майбутнього спеціаліста психолога.
За високі показники у навчанні, активну участь у
громадському житті навчального закладу, вагомий внесок у розвиток і зміцнення
молодіжного руху у Рівному Яна Якимова нагороджена у 2019 році подякою
колишнього міського голови В. Хомка».
Про творчі здобутки Яни Якимової ми неодноразово
розповідали у нашій газеті. Роботи
талановитої дівчини були представлені на місцевому та всеукраїнському
рівнях. Подяки, грамоти за участь у виставках та фестивалях різних рівнів – це
свідчення небайдужості та таланту Яни Якимової. Завжди із захопленням дивлюся
на вишиті бісером картини, які творить Яна. Це мистецтво її серця. Це її
прекрасний світ на полотні.
Яна має диплом за участь у фестивалі студентської
творчості «Сяйво надій» Відкритого міжнародного університету розвитку людини
«Україна», диплом Рівненської міської ради – за участь в концертній програмі
«ПАРАФЕСТ-РІВНЕ» (соціально-культурний фестиваль громадських ініціатив людей з
інвалідністю). Про гарний смак до фотосправи свідчить диплом переможця
Всеукраїнського конкурсу фотографії «Світ навколо очима та серцем людини»
(проєкт «Життя без фільтрів» українського культурного фонду). Неодноразово Яна
отримувала подяки у рідному селі – за збереження та популяризацію традиційного
народного мистецтва, активну участь в організації виставок з нагоди Дня села.
На жаль, через складну санітарно-епідеміологічну ситуацію була скасована
персональна виставка картин Яни Якимової у Рівному.
Наша героїня – член Рівненської обласної громадської
організації «Фундація допомоги дітям з особливими потребами «ТИ НЕ САМ». Вона
також займається і благодійністю. Талановита дівчина брала участь у
благодійному аукціоні до Дня Святого Миколая у Рівному. Вторговані кошти від
продажу картин вона передала у Рівненський перинатальний центр на лікування
новонароджених дітей.
Головне кредо талановитої землячки: «Інклюзія – не вирок.
Інклюзія – це спосіб життя».
Особисто для мене Яна Якимова – це дивовижний приклад
сили духу, стійкості, цілеспрямованості. У сильної волею та духом особливої
дівчини є чому повчитися. Щиро бажаю Яночці, щоб вона і надалі робила свої
впевнені кроки до омріяних вершин!
Люба Клімчук.
Інклюзивна освіта: напрацювання та проблеми
Інклюзивна освіта – це забезпечення рівного доступу до
навчання у загальноосвітніх закладах. Це не лише інтеграція дітей з особливими
освітніми потребами в освітнє середовище, а й організація спільного навчання,
яке охоплює всіх дітей.
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися
в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі
необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з
перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без
винятку навчалися і проводили час разом.
У дитини з особливими потребами має бути своя програма,
хоч навчаються вони у класі з іншими, здоровими дітками. В інклюзивному класі у
вчителя є асистент, який допомагає втілювати цю програму. До того ж такий
вчитель отримує доплату до зарплати у 20%, а асистент отримує повну ставку.
Багато зусиль до впровадження інклюзивної освіти в Україні у свій час доклала
Марина Порошенко.
Сьогодні ми трохи розкажемо, як впроваджено інклюзію у
школах нашої громади.
Впродовж жовтня-листопада цього року у 5 закладах
загальної середньої освіти громади було проведено моніторинг ефективності
впровадження інклюзивного навчання. Зокрема йдеться про Берестівський ЗЗСО,
Дубровицьку ЗОШ №1 І-ІІІ ступенів, Колківський ЗЗСО, Мочулищенський ЗЗСО,
Сварицевицький ОЗЗСО.
У 2021/2022 навчальному році у Берестівському ЗЗСО
функціонує 7 інклюзивних класів, в яких навчається 9 дітей з особливими
освітніми потребами; у Колківському ЗЗСО – 8 інклюзивних класів (10 дітей з
ООП); у Мочулищенському ЗЗСО – 4 інклюзивних класи (4 таких дитини); у
Сварицевицькому ОЗЗСО – 9 інклюзивних класів (10 дітей з ООП); у Дубровицькій
ЗОШ №1 – 6 інклюзивних класів (11 дітей з ООП).
З метою забезпечення кваліфікованої
допомоги в засвоєнні навчального матеріалу учнями з особливими освітніми
потребами в інклюзивних класах у штатний розпис Берестівського, Колківського,
Сварицевицького ЗЗСО введено по 7 посад асистента вчителя, у Мочулищенському
ЗЗСО – 3, у Дубровицькій ЗОШ №1 – 4 посади асистента вчителя. В штати
Сварицевицького ОЗЗСО та Берестівського ЗЗСО введено посади вчителя-дефектолога
(логопеда) для надання корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими
освітніми потребами. У всіх закладах освіти введено посади практичного
психолога.
Для підвищення професійного рівня
педагогічні працівники закладів освіти постійно займаються самоосвітою та
беруть участь в обласних семінарах, майстер-класах, в тому числі онлайн.
Асистенти вчителів та вчителі початкових класів всіх закладів освіти – постійні
учасники практикумів та тренінгів, які регулярно проводять фахівці
Інклюзивно-ресурсного центру Дубровицької міської ради, отримують консультації
з питань складання ІПР, адаптацій, модифікацій навчальних програм, надання
корекційнорозвиткових послуг. У кожному закладі освіти фахівцями (консультантами)
ІРЦ проведено виїзний семінар.
Поступово здійснюються заходи, які сприяють облаштуванню
та обладнанню навчальних приміщень з урахуванням принципів розумного
пристосування. У Берестівському ЗЗСО, Дубровицькій ЗОШ №1, Сварицевицькому
ОЗЗСО облаштовано пандуси, широкі дверні проходи, забезпечено можливість
вільного пересування в навчальних кабінетах, відсутні підйомники на другий
поверх. На подвір’ї Мочулищенського ЗЗСО викладено бруківку, чим покращено
умови пересування територією. У Колківському ЗЗСО тільки у головному корпусі
облаштовано пандус, навчальні кабінети невеликої площі, утруднене вільне
пересування територією – на подвір’ї пісок. У всіх закладах освіти туалетні
кімнати не обладнано відповідно до вимог. Керівники спільно із засновником
розробили план заходів для поліпшення доступності закладів, зокрема в стратегії
розвитку Сварицевицького ОЗЗСО та Берестівського ЗЗСО заплановано облаштування
підйомників на 2 поверх. У Колківсьому ЗЗСО планується будівництво нового
приміщення. У Дубровицькій ЗОШ №1 передбачено облаштування додаткових поручнів
на сходах між 1 та 2 поверхом та безбар’єрного доступу до інклюзивного класу на
1 поверсі головного корпусу (в якому навчається учень з порушеннями
опорно-рухового апарату). У всіх закладах освіти передбачено пристосування
санітарних приміщень для осіб з особливими освітніми потребами. Створено
ресурсні кімнати коштом державного бюджету у Сварицевицькому ОЗЗСО (облаштовано
згідно з вимогами та зонування) та у Колківському ЗЗСО (облаштовано у
приміщенні, яке не відповідає вимогам). У Берестівському ЗЗСО – у ресурсній
кімнаті не обладнано побутову зону. У Мочулищенському ЗЗСО та Дубровицькій ЗОШ
№1 ресурсні кімнати обладнані частково (кабінети для проведення
корекційно-розвиткових занять.
Якщо зробити короткий підсумок аналітичної довідки, то
бачимо, що у вищезгаданих закладах освіти зроблено багато задля якісного
навчання діток з особливими потребами. Йдеться в ній і про успішні напрацювання
педагогів. Проте час не стоїть на місці, є над чим працювати у кожній школі
задля створення найбільш комфортних умов для особливих діток. Звичайно, що для
цього потрібні додаткові кошти.
Підкреслимо, що велику позитивну роль у розвитку
інклюзивної освіти Дубровиччини відіграє наш Інклюзивно-ресурсний центр
(керівник Тетяна Твердюк).
Люба Клімчук,
за матеріалами
інформаційно-аналітичної довідки.
Немає коментарів:
Дописати коментар