ЧАС ВИПРОБУВАНЬ ДЛЯ
КОЖНОГО
Про
сьогодення та історію нашої держави розмовляємо з нашою знаною землячкою Лесею
Миколаївною Алексієвець.
Лесю
Миколаївно, як би Ви як історик охарактеризували б сьогодення України?
Означаючи
добу контекстом історії – час Переходу. Повернення до Себе, віднаходження
власної цінності, розуміння її, і виконання Свого національного й планетарного
державного буття. Зазвичай, такі трансформаційні процеси містять глибокі контрасти на поверхні, потяг до духовності,
набуття нових якостей, народження лідерів. Сьогодні помножені прискоренням
швидкості руху і змін як у полі індивідуального становлення та розвитку, так
можливостями глобального світу та мережевого суспільства. Тобто, період багатьох
криз у різних сферах, і водночас можливостей.
Це
у сприйнятті назагал звучить різно, бо, дивіться, у країні, нашій Україні,
власне йде війна, а з другого боку – організовується багато різних свят,
фестивалей і т.д. Так у кожній сфері – час реформ, які несуть із собою різне. У
суті та значенні – природні й потрібні процеси, та їх бачення і реалізація нас
хвилюють. Бо це час нашого життя, і кожен прагне бути щасливим зараз, почасти
пов’язуючи це із зовнішніми здобутками. А хтось віднаходить – у собі. Так і країна
– намагається віднайти баланс. Щоби бути, і бути Україною.
Час
випробувань для кожного, і час відчуття належності до творців історії. Отакий
складний і цікавий. Біблейсько, «час збирати каміння» і будувати.
А
проблем є багато. Що їх озвучувати, усі знаємо і проходимо: і здоров’я, і
освіта, і екологія, і економіка, і… зменшення чисельності населення, чисельні
політичні маніпуляції та спекуляції, елементарне невігластво…
Водночас
маємо країну, за яку боролися і нині відстоюють життями та працею покоління
людей, древню потужну історію, і вибір.
Усе
у цілісності. Перехід.
Час,
коли кожен бере участь у формуванні цієї нації.
Чи
були в нашій історії періоди, з якими сьогодні можна провести аналогію?
Аналогії,
на щастя чи на жаль, у тій або іншій сфері чи аспекті можна провести з кожним
виокремленим перідом в історії України.
Сьогодні
часто звучать певні синхрони з Добою Русі, Гетьманщини і т.д. 2017–2018 рр. і
далі є роками відзначення та вшанування сторіч: УНР, ЗУНР, Соборності, ін. З
огляду цього, знову проглядаємо події, намагаємось осмислити, що відбувалось,
що вдалося, а що ні, й головне, чому й для чого.
Водночас,
Україна йде шляхом далі. Звісно, від осмислення й на попередньому твориться її
сьогодення. Тільки зціливши себе, можна ясно і чітко розуміти, що відбувається.
Нові ж вимоги й обставини потребують швидкої адекватної відповіді на кожен
виклик. Грамотної та свідомої. Для того і варто добре знати себе, історію
України і всесвітню, щоб максимально повно реагувати, виходячи з власних пріоритетів.
Ми
вступили у рік виборів. Спочатку президентські. А згодом парламентські. Це
можна назвати стресом для країни?
Загалом
вибори у країні є природнім і закономірним процесом у її нинішньому державному
бутті. Інша річ, як вони організовуються, і за сучасних політичних реалій
відбуваються, й як кожен осягає відповідальність та значення. Адже, попри усе
здобуте й поряд людське розчарування, обираємо шлях країни і власний.
Тобто,
залежно з яких позицій розглядати. Для одних життя – стрес, інших – танець.:)
Так і вибори. Для мене, дар поколінь людей, які виборювали цю можливість. Маємо
скористатись.
Моя
бабуся Віра колись казала, що роки пройшли, «мов від порога до порога», і
бувало всяко. Тож, варто бути активними сьогодні.
Зараз
в Україні видається багато книг, підручників з історії. Яка ваша оцінка сучасної історичної науки?
Так.
Сьогодні справді чимало книг історичного характеру і змісту. Можна їх
розглядати за тематиками, сенсами, авторами, видавничими знахідками і т. д.
Якщо цілісно, є що пізнавати і звідки, читати, слухати, самому писати. У цьому
– благодатний час. Сміло визнаю, що, заходячи в книгарню чи перелистуючи
новинки в мережі, повниться список того, що варто почитати.
Інша справа, що нині є низка робіт, які лише претендують
на історичні, а то й відверто спотворюють події. Сьогодні історику, говорячи
про певні речі, краще сказати: не знаю. І шукати! – джерела, методики, нове
світло, яке покаже, що насправді відбувалося. Взагалі у суспільстві триває, час
від часу спалахуючи яскравіше, дискусія: «Чому вчить історія? Чи вчить історія?
Чи може бути об’єктивною?». І т.д.
У
міжнародному збірнику наукових праць «Україна-Європа-Світ», головним редактором
якого я є, чимало говориться про це вустами видатних істориків України і
світу й талановитої молоді. Радують наші
українські здобутки й перекладні видання. Чудові можливості мережі.
Щодо
бачення сучасної української історичної науки, нині, попри критику й пошуки,
можна ствердити – вона є. Свого часу М. Брайчевський казав, що наша наука
стоїть перед новим витком свого розвитку, на порозі якісно нового етапу… Він
триває.
Уже
на прикладі УЄС, заснованого у 2008 р., перелистуючи, бачимо ці трансформації.
Серйозні наукові праці попри інтерес, мало хто читає, тож ознакою часу є
прагнення донести історію до читача, популяризуючи.
Загалом, є про що говорити. Адже, історія сьогодні стає
потужною зброєю. І варто її знати.
Формуються
нові напрямки, центри досліджень. Значним є внесок і наших земляків. Зокрема,
Миколи Алексієвця. Добрі здобутки і його
учнів Ярослава Сека, Оксани Валіон (Трум). Мали можливість усіх нас чути в
місті, й незагаду чи, таке спілкування триває, та відзначу, що рівень їх,
талант і фахові здібності в ряду з такими нині відомими історикам, як Ніл
Фергюсон, Ювал Ной Харарі, ін.
У одному з есеїв «Як викладати історію України після 1991
року?» Ярослав Грицак зазначав, що не буде перебільшенням сказати, що доля
Європи залежатиме від того, що діється в Україні. Важливо, аби національна
історія формувала це почуття, адже з перспективи вічності й універсалізму ніщо
так не додає сил, як усвідомлення важливості того, що робиш тут і тепер. Це для
істориків. А для усіх, один із улюблених афоризмів Сковороди про те, що
невидиме визначає дійсність, тож варто пізнавати видиме, щоб збагнути невидиме.
Історія тут перша помічниця.
Довідково:
АЛЕКСІЄВЕЦЬ
Леся Миколаївна, народилася у Дубровиці. Історик, педагог, громадсько-освітній
діяч. Доктор історичних наук (2007), професор (2008). Переможець обласних,
всеукраїнських та міжнародних наукових конкурсів.
Закінчила
історичний факультет (1997), аспірантуру (2000) та докторантуру (2007) ТНПУ ім.
В. Гнатюка; захистила кандидатську дисертацію у Чернівецькому національному
університеті ім. Ю. Федьковича «Києво-Могилянська академія у суспільному житті
України і зарубіжних слов’янських країн (ХVІІ – ХVІІІ ст. ст.)» (наук. кер.:
д.і.н., проф. М. М. Стрішенець).
Автор
майже 250 наукових, науково-методичних праць, у т. ч. 12 індивідуальних і
колективних монографій, 37 навчальних посібників, 6 з грифом МОН України.
Підготовила 7 кандидатів та 2 доктори наук, висунута на здобуття Державної
премії в галузі освіти 2014 р. за номінацією «Наукові досягнення в галузі
освіти» у складі колективу авторів циклу наукових праць «Наукові та освітні
засади цивілізаційного пізнання України».
Наукові
напрями: «Історія України у всесвітньо-історичному контексті», «Зовнішня
політика України та міжнародні відносини», «Історія Польщі, її взаємин з
Україною». Викладає навчальні дисципліни: «Історія слов’янських відносин»,
авторський спецкурс «Актуальні проблеми відродження національної державності
слов’ян Центрально-Східної Європи (1918-1939)».
Розмовляла
Люба КЛІМЧУК.
Немає коментарів:
Дописати коментар