* ЗНО-2016
Де
ж наші розумники й розумниці?
Найкраще українську
мову знають випускники шкіл столиці й Львівщини,
надолужувати державну
потрібно на Закарпатті, Рівненщині й Буковині.
Такий вердикт
Українського центру якості оцінювання освіти.
Серед цьогорічних інтелектуалів в лідерах – випускник
Олександр Бугайко з Броварів, що на Київщині. Сашко склав тести з математики й
фізики на максимальні 200 балів з кожного предмета, а з української мови й
літератури взяв – 198. Завдяки рекордним результатам із ЗНО хлопчина ввійшов у трійку
найкращих по всій Україні.
Випускниця одеської гімназії №2 з поглибленим вивченням
англійської мови Анна Кратюк також показала відмінні знання: 200 балів з двох
предметів і 199 – з третього. Юна одеситка склала тести з рідної мови,
математики, англійської й німецької. До трійки лідерів належить і киянка Майя
Скрипник – у доробку дівчини теж два предмети мають максимальний результат. Тим
часом в Українському центрі оцінювання якості освіти констатують: з чотирьох
дисциплін максимум не набрав жоден учасник. А в цілому 258 випускників набрали
цьогоріч максимальні 200 балів.
Цього року у Рівненській області лише один абітурієнт
ввійшов до їх числа. Це Максим Веремчук, випускник Рівненського
природничо-математичного ліцею «Елітар», який склав тести з математики на 200
балів. За словами начальника обласного управління освіти та науки Григорія
Таргонського, минулого року рекордсменів тільки з математики було 50. Він
додав, що з Волинської області є чотири 200-бальників, а з Львівської – 16.
ЗМІНИЛАСЯ ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ
«У 2016-му 200-бальників менше, ніж торік, –
зазначив на брифінгу директор
Українського центру Вадим Карандій. – І немає жодного повного. Але не через
гірші знання, а тому, що ми змінили саму систему шкалювання результатів ЗНО.
Раніше якщо учасники трішки не добирали до двохсот балів, це вже вважалося
найвищим результатом. А тепер система побудована так, що кожному тестовому балу
відповідно ставилась однозначна оцінка у шкалі 100-200. Тому можна сказати, що
цьогорічні переможці – кришталеві, мають справді найкращі знання».
Вступна
кампанія вже позаду, завершилися основна, додаткова, навіть повторна додаткова
сесії зовнішнього незалежного оцінювання. Тож у профільному центрі підбивають
підсумки.
Навчальні
досягнення учасників з усіх регіонів різняться, як палітра, втім є сталі
тенденції. Відомо, що в 2016 році результати тестів зараховувались як державна
підсумкова атестація (ДПА) не лише з української мови та літератури, а й з
математики та історії України – на вибір. Водночас тепер ДПА вже є не просто
оцінкою, яку отримує кожен одинадцятикласник, а й одним із показників, що дає
змогу моніторити стан загальноосвітньої підготовки. Тож загалом, за даними
центру, випускники шкіл показали добрі знання з рідної мови: понад 55% дітей
мають достатній (7-9 балів) та високий (10-12) рівні навчальних досягнень.
Найкраще рідну мову знають у столиці (38,9%), високі показники на Львівщині
(31,5%).
Відстежуючи вибір випускників з-поміж математики й
історії України, можна побачити наступне, до ТОП-п’яти областей, де випускники
обирали точну науку, ввійшли Одещина, Дніпропетровщина, Донеччина, Харківщина й
столиця. Водночас у центрі зазначають, що на математику щороку стабільно йде
якась певна цільова група випускників, які найбільш вмотивовані, більш
підготовлені, щоб скласти цей тест. А якщо поглянути на результати – достатній
і високий рівень з математики показали понад 46% учасників, а з історії всього
35.
Понад
те в Центрі виокремили результати атестації з української мови та літератури з
урахуванням місця розташування шкіл. Тут кращі результати мають випускники
міських шкіл – вони здобувають високий рівень знань (майже 30%), водночас лише
10% випускників сільських шкіл досягають цього рівня. З історії та з математики
схожа тенденція. Тож сільські школярі як повітря потребують доступу до якісної
освіти. Чи поліпшить ситуацію створення опорних шкіл, покаже час.
У
Міністерстві освіти і науки перед початком нового навчального року вже
прозвітували, що 142 опорні школи 1 вересня відчинять свої двері для школярів.
«Лідерами за їх кількістю є Кіровоградська, Київська, Вінницька,
Дніпропетровська та Тернопільська області», – повідомляє прес-служба відомства
й додає, що опорні школи забезпечать кращий доступ до якісної освіти дітям із
сільської місцевості. Тож початкова школа залишиться біля дому, а старших учнів
підвозитимуть до опорних шкіл, де працюватимуть кращі вчителі та буде
відповідне обладнання для навчання. Водночас у МОН відзначають, що створення
такої мережі навчальних закладів можливе лише, як вже неодноразово наголошувалося
й в нашому районі, за умови налагодженого підвезення учнів та відремонтованих
доріг.
Лідери
& аутсайдери
Якщо
аналізувати загалом результати ЗНО, які фактично є вступними іспитами до
університетів, істотні зміни за кількістю учасників відбулись лише з двох
предметів. Так, англійську мову забажали складати на 10% більше вступників, ніж
торік, натомість стрімко скоротилась кількість охочих перевірити знання з
фізики. Лідери з року в рік не змінюються – кращі результати (від 160 до 200
балів) майже з усіх предметів отримали абітурієнти з Києва та Львівщини. «Київ
є лідером майже з усіх предметів, адже столиця завжди притягує інтелектуальний
ресурс, а також сам потенціал освітньої системи Києва, але з хімії столиця
поступилась Львівщині – там високі результати отримали 42% учасників, –
коментують у Центрі. – До речі, лише в цьому регіоні різниця між містом і селом
мінімальна. Це свідчить про те, що не лише у Львові, а й по всій області велику
увагу приділяють освітній системі».
З
української мови і літератури так само
лідирують Київ (24,7%), Львівщина (23,2%), Тернопільщина (17,7%), Волинь
(15,6%). З математики найкращі результати отримали учасники з Києва, де 38,5%
тих, хто має результати від 160 до 200 балів, а також Львівщина – 28% і Волинь
– понад 20%.
Аутсайдерів видно неозброєним оком – це учасники, які з
того чи того предмета навіть не подолали поріг «склав/не склав». Так, скажімо,
на Закарпатті, яке лідирує за кількістю представників нацменшин, кожен третій
вступник не подолав мінімальний поріг з української мови. Далі в антирейтингу
вступники із Чернівецької (20,9%), Рівненської (14,9%) та Івано-Франківської
(13,6%) областей. До речі, трійка лідерів зберігається: найгірше цей предмет
знають школярі із Закарпаття, Буковини й Рівненщини. Найбільше математика
«кульгає» у випускників із Чернівецької, Закарпатської, Житомирської областей.
Як виправлятимуть прогалини в знаннях своїх випускників освітяни у відповідних
регіонах, побачимо вже незабаром – ЗНО-2017 не за горами.
РАЙОН НА ЗАГАЛЬНОМУ ФОНІ
На
Дубровиччині, за інформацією Українського центру оцінювання якості освіти,
участь в ЗНО взяли 469 випускників, 79 з них взагалі не подолали жаданий
«прохідний» поріг; 103 – набрали від 100 до 120 балів; 93 – 120-140; 71 –
140-160; 76 – 160-180 і 47 – від 180 до 200 балів.
У розрізі шкіл найкращу навченість в процентному
відношенні підтвердили випускники
Бережківського НВК (37,5 відсотка з них показали високий результат), всього ЗНО тут складало 8 чоловік; гарні
результати мали абітурієнти з Туменського, Колківського, Залузького,
Бережницького, Селецького, Орв’яницького, Велюнського, Сварицевицького,
Берестівського НВК, міських навчальних закладів, Людинської школи ім. Килини
Хомич. Серед аутсайдерів – випускники Перебродівського (70 відсотків з сорока
чоловік не подолали прохідний бар’єр), не була прихильною Фортуна й до єдиного
цьогорічного випускника Висоцької школи.
Виявило нинішнє ЗНО й кілька курйозних фактів. Серед
наших абітурієнтів, приміром, не виявилося жодного, хто б складав іспит з
французької чи російської мов. А от «іспанець/ка» у нас був/ла, причому й
рівень знань засвідчив високий. Це вихованець/ка міської ЗОШ №1. Взагалі
навченістю іноземних визначилася випускники цієї ж школи та нашого
Дубровицького НВК. Традиційно гарні результати з математики показали
абітурієнти з Орв’яницького, Дубровицького НВК, міської ЗОШ №1. З біології
сильні знання мали абітурієнти міських
навчальних закладів, Берестівського, Бережницького, Орв’яницького, Селецького
НВК, з хімії – знову ж дубровицьких шкіл, Берестівського та Орв’яницького НВК,
з географії високі відсотки мали сварицевицькі, міські, людинські, лютинські,
залузькі випускники. Бережківські
абітурієнти сукупно мали найвищі показники з української мови та літератури й
історії.
За
матеріалами Українського центру оцінювання якості освіти підготувала Людмила
РОДІНА.
Немає коментарів:
Дописати коментар