четвер, 28 вересня 2017 р.

Олександр Чубай: «Часто люди даремно
не зважають на документи»
Наскільки складно без деяких звичних послуг, дубровичани зрозуміли на прикладі нотаріуса. Для нашого району  це стало болючим питанням. Аби його вирішити, літом в підмогу місцевим спеціалістам відкрилася ще одна контора. Відтак з нагоди професійного свята з її очільником Олександром Чубаєм поспілкувався «Дубровицький вісник».

Пане Олександр, в нашому районі довгий час відчувалася величезна напруга з послугами нотаріуса. Державна нотаріальна контора не працювала, приватний нотаріус просто фізично не могла впоратися з тим напливом бажаючих вчинити нотаріальні дії. Відтак це породжувало скарги, два звернення депутатів районної ради, щоб в районі з’явився ще один нотаріус. І ось з середини липня започаткувала роботу в Дубровиці Ваша нотаріальна контора.  Які перші враження від нашого краю?
У зв’язку з такою непростою ситуацією в сфері нотаріату в районі до мене звернулися представники юстиції і попросили допомогти. Вони запитували, чи міг би я переїхати сюди і відкрити нотаріальну контору. Одразу не зголошувався. Але пообіцяв, що буду вивчати ситуацію. І якщо зможу, якщо знайду підтримку в сім’ї і колективі, то постараюсь стати в нагоді. Тож найперше з’їздив в Дубровицю, поспілкувався з людьми і був вражений, що часто для  оформлення спадщини їм доводиться їхати за десятки кілометрів в сусіднє місто. В цьому не вині ні дубровицькі, ні зарічненські нотаріуси, вони компетентні у своїй справі. Просто так несприятливо склалися обставини. Через це й прийняв рішення  допомогти дубровичанам в нотаріальних справах. Враження від вашого району  надзвичайно хороші. Правду кажуть, не середовище красить людину, навпаки людина – прикраса свого краю. А люди у вас добрі і гостинні, розуміють проблему, яка є у сфері, і готові допомагати. Звісно скрізь є своя специфіка, свій менталітет. Але я ніякого негативу не відчув.
На які позитивні зміни саме у Вашій царині нам слід очікувати?
Головне завдання нотаріату – забезпечити певну стабільність у наданні послуг, захистити права, які мають громадяни. Щодо змін, то якихось глобальних не буде. Основне - з’явиться ще один нотаріус, який прагнутиме стати в нагоді людям. Ми активно працюватимемо у галузі спадщини та оформлення нерухомості. Це договори купівлі-продажу, дарування,поділу, обміну, спадковий договір довічного утримання і так далі. Зокрема важливою моєю місією стане зняття напруження саме в сфері спадкування.
Масштабні ж зміни відбудуться у царині нотаріату. Втім це тема для наступного інтерв’ю, якщо така інформація буде цікавою читачам.
Спадкові справи. Досі їх вирішували виключно державні нотаріуси. За цих обставин, зрозуміло, в Дубровиці такі справи досить задавнені. Як їх буде вирішувати зараз?
Справді, з ними ситуація у районі непроста. За роки нагромадилась велика кількість справ, які були розпочаті, але до логічного закінчення не завершені. Це траплялось з кількох причин.  По-перше, самі люди чомусь не поспішали, по-друге, складнощі зі спеціалістами-нотаріусами, і по-третє, в багатьох не було оформлено право власності на нерухомість. На останньому я хотів би зупинитись детальніше. Уявімо ситуацію, помер Петро, у нього був неоформлений будинок. Після смерті батька до нотаріуса звертається дочка Марія. Ще рік тому вона не змогла б оформити право власності на майно у процедурі спадкування. Їй треба було б звертатися до суду. З 2017–го ж відбулися зміни в законодавстві. І нині можна  без проблем це зробити, навіть якщо не було відповідних документів. Є звичайно кілька умов. Але все одно це значно спрощує процедуру. Відтак, я вважаю, що зараз сприятливий час для спадкоємців.
Як же ми працюємо з задавненими справами? До нас приходять люди, ми обговорюємо з ними витрати і власне процедуру оформлення. Далі нотаріус звертається в архів за справою, довивчає її, якщо потрібно, затребує додаткові документи, збирає їх і аналізує. Якщо все в порядку з документацією, видається свідоцтво про спадщину і спеціаліст реєструє право власності.
Скільки справ розпочатих і незавершених передано в архів? Як діяти тим людям, що не змогли через збіг обставин своєчасно скористатися своїми спадковими правами?
Точної цифри невідомо, але вона коливається від тисячі до двох тисяч справ, які можуть знаходитися в архіві. 
Ваші рекомендації як нотаріуса тим з наших читачів, що збираються оформити спадщину чи переоформити майно?
Щодо оформлення майна, коли право власності з однієї особи переходить на іншу, основна рекомендація – робити це за життя. Тоді не треба буде входити в процедуру спадкування і спадкоємцям не доведеться чекати 6 місяців. До того ж поки власник живий, він може розпорядитись майном за власним бажанням. Залишити його одній дитині, кільком, чи домовитись, хто доглядатиме, той і отримає все. Це завадить сімейним непорозумінням та колотнечам. Можливо, якійсь образи чи думки виникатимуть, але не буде підстав для конфлікту в правовому полі. Бо власник уже все вирішив.
Ще одна рекомендація: якщо ваш родич помер і залишив вам спадок, не чекайте 6 місяців, одразу звертайтеся до нотаріуса. За цей час є хороша можливість дійти згоди між спадкоємцями і добре відкоригувати документи.
Про що за життя повинен подбати кожен з нас, аби згодом не завдавати клопоту своїм близьким та родичам з правовстановленням майнових, речових прав тощо?
Часто люди даремно не зважають на документи. Думають, «ай, будинок побудували, дах над головою є, а з оформленням колись вирішимо». Насправді ж все складніше. Немає документів на нерухомість, значить ви не зможете ним цілком розпоряджатися – дарувати, продавати і т.д. Тому слід все належно оформлювати. Це означає - є нерухоме майно, відтак має бути документ, що підтверджує власність – декларація про закінчення будівництва, витяг про реєстрацію речового права, договір купівлі-продажу, договір дарування, свідоцтво про спадщину тощо.
Як можна звернутися за консультацією особисто, адже ситуацій безліч і якогось універсального способу їх вирішення просто не існує...
Звісно, особливо зі спадщиною. Є навіть нотаріуси, які не хочуть цим займатися. Я не говорю про дубровицьких спеціалістів. Над такими справами треба більше роздумувати, аналізувати кожну окрему ситуацію. До нас можна звернутися за телефоном 096 05 05 030. Наші консультанти приймають щодня, аби надати необхідні відповіді, порахувати кошторис, пояснити, направити. Офіс знаходиться у ТЦ «Три кити».
Свій непростий фах Вам вдається поєднувати й з відповідальною депутатською діяльністю в Рівнераді. Що для Вас громадська робота?
Це складне питання. Часто говорять, що політика – брудна справа. Чому туди йти хорошим людям? Я в певний період теж так думав. Але чим більше змінювалось моє життя, чим більше вірив в Бога, чим більше виникало бажання робити хороші справи, тим більше починав по-іншому сприймати політику. Наразі депутатство для мене – можливість скерувати певні процеси, щоб людям стало жити легше.  Ми покликані Богом, аби любити та допомагати. Як в депутатській діяльності, так і в нотаріальній я стараюсь дотримуватись цього принципу. 
Говорячи про нотаріат, я завжди наголошую на сервісі. Коли людина приходить до лікаря, вона хоче, щоб той вилікував. Коли ж звертається до нотаріуса, очікує, що спеціаліст розв’яже певне завдання, зніме тягар проблем. І наше завдання – вирішувати, полегшувати життя. Для мене це і є сервіс.
Ви зараз шукаєте помічників для роботи в нотаріальній конторі в Дубровиці. Якими, на Вашу думку, якостями повинен бути наділений нотаріус? Чи кожен юрист зможе знайти себе в цій площині?

Одна людина може багато, втім вона не здатна сама здійснити великі речі. Я прихильник командної роботи, тоді можна допомогти більшій кількості людей. Ми вже запросили деяких спеціалістів, які проходять випробувальний термін. Найближчим часом будемо проводити ще один конкурс з відбору працівників. Вимоги до них прості – педантичність, скрупульозність, увага до деталей, дотримання певних норм та процедур, безпристрасність, адже бурхливим емоціям в нотаріаті не місце. І звісно хотілося б, щоб колектив був кваліфікований та згуртований. Тож, якщо ви професійний юрист чи діловод, ми з радістю чекаємо на вас.

Немає коментарів:

Дописати коментар