Мова душі не завжди потребує слів
Це
добре знає сурдопедагог Ірина Георгієва, яка працює з дітьми з вадами слуху.
Про цікаву професію та жестову мову ми поспілкувались з нею напередодні
Міжнародного дня глухих.
Ірина Василівна розповідає, що завжди любила дітей. Тому
й обрала після школи стежку соціальної педагогіки. Дарувала своє тепло
вихованцям інтернату в Олександрії. Однак за сімейними обставинами довелось
покинути цю роботу. Та через кілька років доля знову привела її до діток.
Дізнавшись, що в інклюзивно-ресурсному центрі шукають сурдопедагога,
відважилась на зміни – стала знову студенткою столичного педуніверситету і
отримує другу вищу освіту за цією спеціальністю.
«Змінювати щось в житті ніколи не пізно. Якщо маєш
бажання і мету, треба пробувати, – каже пані Ірина. – Я пройшла конкурс і так
потрапила в ІРЦ. Про це анітрохи не жалію, бо тут знайшла себе».
Дітям потрібна опіка, любов і підтримка, а малечі з
обмеженими можливостями все це необхідно в кільканадцять разів більше. В
беззвучному світі не завжди просто: відсутність звуків не дозволяє легко
пристосуватись до життя і відчути все його розмаїття. Провідником у цьому
«світі тиші» і стає сурдопедагог. Ірина Василівна у невеликому затишному
кабінеті вчить своїх вихованців вимовляти звуки, спілкуватись з оточенням та
розуміти його. Вона не лікує проблеми глухоти, а навчає з ними жити.
«Люди з порушеннями слуху – повноцінні члени суспільства.
Вони отримують освіту, опановують омріяні професії, будують міцні родини, не
відмовляють собі в звичайних людських радощах, – зазначає співрозмовниця. –
Білл Клінтон, Рональд Рейган, Жан-Клод Ван Дамм, Барбра Стрейзанд, Холлі Беррі,
Стінг – це лише маленька частина знаменитостей, які мають подібні проблеми.
Люди з вадами слуху можуть керувати державами, збирати стадіони та отримувати
«Оскар». У Бетховена, приміром, погіршення слуху почалось ще до 30 років, проте
прогресуюча глухота аж ніяк не завадила йому створювати музичні шедеври. Тому
важливо, щоб інвалідність не сприймалась в сім’ї як трагедія. Дитина повинна
рости в атмосфері позитиву, хорошого настрою і любові. Погіршення слуху – це не
вирок. Це привід до дії – звертатись до фахівців і наполегливо працювати над
розвитком своєї малечі. Бо від батьків залежить надзвичайно багато. Мама й тато
– це два крила в долі дитини, які підтримають, зрозуміють і вселять віру в
найкраще».
На столі у сурдопедагога лежить книжка, яку Ірині
Василівні подарувала одна із мам. Завдяки їй моя співрозмовниця зараз активно
удосконалює мову, котру бачиш очима, а чуєш серцем. Кожен з нас, не
замислюючись, використовує жести під час спілкування. І якщо загальноприйнятий
великий палець догори чи знак «окей» розуміють майже всі, то унікальну жестову
мову нечуючих можуть перекласти одиниці. До цієї когорти належить пані Ірина.
«Якось у поїзді спостерігала за жестовою бесідою двох подорожуючих.
Попри гуркіт вагону, голосні розмови
пасажирів, вони були у своєму особливому світі, котрий більше ніхто не міг
зрозуміти, – згадує сурдопедагог. – Щось у цьому було заворожуюче. Ще тоді мене
зацікавила жестова мова. Насправді вона дуже емоційна і багатогранна, має свою
граматику та пунктуацію, діалекти та синоніми. Іноді одним жестом і емоцією на
обличчі, напрямком рухів можна передати більше, ніж це звучить в усному
мовленні. Чи складно її опанувати? Не складніше, ніж будь-яку іноземну мову.
Спочатку вивчаєш дактиль, тобто абетку –
це коли пальці, складені певним чином, означають одну літеру. Зазвичай його
використовують, аби показати власні назви. А жестом передаються повні слова або
словосполучення. І так поступово рух за рухом
збагачуєш свій словниковий запас і поринаєш у «світ тишини».
Тиша, до речі, жестовою мовою звучить дуже гарно:
підносиш вказівний палець до губ, а потім відводиш руки в різні боки долонями
донизу, ніби заспокоюєш все навколо.
Ірина Василівна показує кілька фраз, і це справді захоплює. Сплетіння жестів – ніби гра на скрипці. А між іншим,
цією мовою теж співають. Пісня жестовою – це прожити і
донести емоції не лише словами, а й мімікою, вигинами брів і губ. Це протягнути
жест стільки, скільки триває звук. Це побачити музику.
Цікаво, що у кожної країни жестова мова своя. У світі їх
налічується понад 120-ть і ще 150 діалектів. Більшість держав мають одну
національну жестову мову, котрісь – дві, а то й три. А Угорщина та Нова
Зеландія взагалі визнали її офіційною мовою у своїх країнах. Українською
жестовою спілкуються понад 250 тисяч наших співвітчизників.
Разом з пані Іриною у пізнання «беззвучної» мови з
цікавістю поринає і її донька-шестикласниця. Уже може з мамою поспілкуватись
дактилем. Та й шестирічний синок розпитує, що означає той чи інший жест.
«Важливо вдома своїм донькам і синам розповідати, що є
дітки з особливими потребами, що вони мають проблеми зі слухом, можуть гучніше
розмовляти чи сміятись, бо не чують власного голосу, або й взагалі не говорити,
можуть часом потребувати допомоги. Аби ці діти не були чужинцями в цьому світі,
а почувались своїми. Вони настільки добрі і щирі. Ми в інклюзивному центрі
такий заряд позитиву від них отримуємо і надихаємось їхнім світлом».
Головне, резюмує сурдопедагог, любити малечу і сприймати
її такою, як вона є. Бо коли любиш своїх вихованців, свою професію, роботу –
завжди знайдуться способи і методи, як їм допомогти.
«Жестова мова «говорить», що любов живе у серці – щоб її
показати, потрібно доторкнутися розкритими долонями до грудей. Тож даруймо
побільше любові, бо вона творить чудеса».
Леся Кондратик.
До уваги батьків! Ознаки нормального слуху:
– немовля до 1,5 місяця лякається
раптових або голосних звуків – широко розплющує очі, здригається, кліпає очима;
– від 1,5 до 4 місяців починає
повертати голову й водити очима в бік джерела звуку, виявляє цікавість до звуку
брязкіток, пищиків тощо, навіть коли їх не бачить;
– від 4 до 6 місяців дитина повертає
голову в бік джерела звуку, прислухається, емоційно реагує на знайомі голоси,
сама починає видавати звуки;
– від 6 до 9 місяців починає
лепетати, розуміти прості слова: «мама», «тато», «па-па», відгукується на своє
ім’я;
– від 9 до 14 місяців відповідає на
прості запитання: «Як «говорить» собачка (кішка, корівка)?», показує носик,
ротик, виконує прості інструкції («дай», «принеси»);
– від 14 до 18
місяців розуміє 100-150 слів, вимовляє 20-30 слів (в основному іменники),
пам’ятає прості короткі віршики, їй подобається їх слухати і вставляти окремі знайомі слова;
– від 18 до 24 місяців розуміє понад
200 слів, будує прості фрази й речення, вживаючи іменнники, прикметники,
дієслова, розповідає вірші;
– з 2 років дитині подобається, коли
їй уголос читають, вона розуміє складніші фрази й речення, намагається співати
й танцювати у такт музиці;
– з 3 років вживає слова і речення,
запитуючи й висловлюючи свої почуття і бажання, значно поліпшує вимову та
розуміння мови, розширює словниковий запас.
Немає коментарів:
Дописати коментар