* Точка зору
Доки будемо homo sovieticus?
18
березня 2015 року в приміщенні центру позашкільної освіти пройшов конкурс юних
екскурсоводів-краєзнавців серед школярів району на тему «Збережемо пам’ять про
подвиг». Основою виступу екскурсовода (згідно з положенням) мають бути:
висвітлення сторінок історії України, інших знакових подій, пов’язаних з
прагненням народу України до волі та незалежності, територіальної цілісності;
героїчні і трагічні події, які відбувалися на теренах України, або за участю
українців з позиції об’єктивності та історичної правди; формування сучасної
національної ідентичності на кращих прикладах мужності і звитяги, колишніми та
нинішніми захисниками Батьківщини; збереження історичної пам’яті народу та
поглиблення духовної єдності поколінь.
Допомагаючи
історичними матеріалами для знайомого вчителя історії, учениця якого готувала
свою екскурсію, вирішив послухати й інших учасників заходу. Якими ж стежками
поведуть екскурсоводи?
Цікаво
було дивитись фото та відеоматеріали про сучасних учасників війни на сході
України, про земляків, учасників Другої світової війни, яку діти чомусь
називали Вєлікой Отєчєствєнной. Проте слухаючи юних краєзнавців, котрі робили
елементарні помилки, у мене виникали запитання до виступаючих. Підійшовши до
знайомого методиста, поцікавився, чому вони не задають запитань, на що отримав
пояснення, що завдання методистів районного відділу освіти (під їхнім
керівництвом проходив конкурс), не перевіряти знання учнів, а за відповідними
критеріями (повнота розкриття теми, логічність висвітлення теми, час виступу,
культура мовлення, матеріали…) оцінити і визначити кращих.
Зрозумівши
мету заходу, мовчки сидів і слухав. Проте був шокований, коли чув, як учні
деяких шкіл розповідали про героїчну боротьбу з фашистами таких осіб, як
енкаведисти Мєдвєдєв, Бегма, Бринський, Каплун, диверсійні та партизанські
загони яких діяли у нас в районі. Як можуть у 21-му столітті, у незалежній Українській
державі, вчителі та учні й досі використовувати радянські штампи про те, що
німці – це фашисти, адже всі розумні люди знають, що фашистський режим був в
Італії, а в Німеччині з 1933 до 1945 року керували нацисти? А завданням
енкаведистів було знищувати вояків УПА, активістів та симпатиків ОУН,
провокувати німецьких військових до терору проти мирного населення.
Двічі Герой Радянського Союзу Федоров, в жовтні 1943
року, подав на ім’я Хрущова доповідну записку, де відзначав дії загонів
Бринського (псевдо «дядя Пєтя») таким чином: «Ставимо Вас до відома, що дії
ряду командирів цього з’єднання (не кажучи вже про рядових партизанів, які
тероризують мирне населення побиттями, вбивствами і мародерством) проведені, як
правило, у формі бандитизму, грабування і мародерства, потребують Вашого
втручання».
«Виявлено
низку злочинних фактів, що творить командний склад з’єднання. Розстріли
(вбивства) дівчат-партизанок, з якими співмешкали командири. Постійний розстріл
мирних жителів і розпуста в побутовому житті. І як результат цієї розпусти,
венеричні захворювання бійців і командирів є звичайним і масовим явищем» (Із
доповідної записки командира Чернігівсько-Волинського партизанського з’єднання
НКВС СРСР Олексія Федорова, надісланої на ім’я Микити Хрущова 21 жовтня 1943
року, про командирів і бійців партизанських загонів Антона Бринського).
Цієї
статті не було б, якби я випадково не зустрівся з завідувачем комунальної
установи «Дубровицький районний методичний кабінет», депутатом районної ради
Таборовець Тетяною Федорівною, котра спробувала переконати мене в тому, що
вищезгадані енкаведисти - дійсно герої, вдаючись при цьому до тих же радянських
штампів про фашистів, вєлікую точєствєнную, і що УПА вбивало мирне населення.
Тетяна Федорівна наголошувала на тому, що не потрібно
переписувати історію. Проте я вважаю, що настав час, чорне називати чорним, а
біле білим! Були негідники і зрадники в УПА. Під маркою УПА діяли загони НКВС,
так звані «спецбоївки», щоб тероризувати населення і налаштувати мирний люд
проти повстанської боротьби. Проте вояки УПА та підпільники ОУН, за підтримки
місцевого населення, боролись за Україну! Енкаведисти ж боролись проти тих, хто
виборював волю своєму народу ву омріяній Українській державі. УПА воювала під
жовто-блакитним прапором та із тризубом на кашкетах, натомість енкаведисти
висилали в Сибір та розстрілювали за українську символіку.
Тож у
мене виникає запитання, що за вчителі історії вчать дітей у школах, і які
методисти цих вчителів атестують? Адже коли б такі вчителі розповідали позитивні
історії про ДНР та ЛНР, то їхньою діяльністю зацікавилося б СБУ, а якщо вчителі
розповідають про героїзм енкаведистів, то цим переймається лише стурбований
активіст?!
Homo
Sovieticus – «радянська людина» – ментальний, культурний і антропологічний феномен
20 століття. Утопічний суспільно-історичний «проект», такий же як безкласове
суспільство «радянський народ», але водночас це і реальний продукт історичної,
інформаційної обробки особи, наслідок діяльності комуністичної влади в СРСР.
Розумію,
що цей матеріал викличе дискусії в суспільстві. Можливо, обурення у
вищезгаданих осіб, проте не можу мовчати, стаючи свідком історичної
несправедливості, не можу займати мовчазної позиції, маючи можливість вплинути
на ситуацію, що склалась, для того, аби не допустити в майбутньому того, що
зараз відбувається на сході України.
Слава
борцям за волю України!
Олександр
Задорожний, начальник відділу
молоді та спорту.
Немає коментарів:
Дописати коментар