пʼятницю, 12 серпня 2016 р.

«Дешевий сир»: Як пенсіонер з Рівненщини, спокусившись безвідсотковим кредитом,
втратив всі свої заощадження

Довірливість продовжує губити українців - люди втрачають всі заощадження, повіривши кредитним аферистам.
У наш непростий час активізувалися шахраї, які виманюють у довірливих людей останні копійки. Здавалося б, всі схеми обману вже давно відомі, але наші громадяни, як і раніше «попадаються» на банальні обіцянки легко і швидко отримати велику суму грошей.
Не став винятком і 64-річний пенсіонер з Рівненської області, який хотів взяти кредит на ремонт будинку, але потрапив на шахраїв, що вивудили у нього понад 16 тисяч гривень.

– У мене недавно померли мати і дружина, і я відразу залишився один, – розповідає Юрій Симкович, що став жертвою шахраїв. - Два дорослих сина живуть і працюють в російських Сургуті і Тагілі. Звуть мене до себе, але я не хочу їхати в Росію. Хотів поставити пам’ятник на могилі дружини, а потім перебратися в місто. Для цього збирався привести в порядок старий будинок в селі, продати його, а натомість купити невелику квартиру в Ромнах або в Рівне. Ось і задумав взяти грошову позику на ремонт.
В одній з рівненських газет я натрапив на оголошення про видачу до 800 тисяч гривень в кредит на вигідних умовах. І я зі свого села відправився до Рівного. Їхати далеко – 120 кілометрів.
– Що ж це виявилася за організація? В якому приміщенні у них офіс?
– Офіс в двоповерховій будівлі в центрі міста, біля міського суду. Правда, сам офіс – це всього-то пара кімнат, в яких знаходилися дві співробітниці і юрист. Я сказав їм, що хочу взяти в борг 100 тисяч гривень. Вони пояснили: щоб повернути позику, мені треба буде протягом десяти років зробити 120 оплат. У підсумку я повинен буду переплатити всього 20 тисяч гривень. Я подумав, що це вигідні умови.
– А платити потрібно кожен місяць? Яку суму?
– Ось цього я не зрозумів. Ці дівиці так активно мене вмовляли підписати документи, що я навіть не встиг нічого збагнути – що саме мені пропонують. Заморочили голову. А коли договір був підписаний, то мені дали номер картки, на яку треба покласти 3,5 тисячі гривень.
– За які послуги?
– Не знаю. Мені сказали: мовляв, щоб показати свою платоспроможність, ви заплатите, а через три дні приходьте забирати 100 тисяч. Але я поскаржився, що мені незручно їздити туди-сюди 120 кілометрів. Тоді дівчата порадили пожити цей час в готелі. Я так і зробив. Довелося ще за номер викласти аж тисяча сто п’ятьдесят одну гривню. Але я ж думав, що мені ось-ось дадуть гроші!
Прийшов в офіс через три дні і почув, що треба перекинути на їх картку ще три тисячі гривень. Мовляв, не вистачає якихось там відсотків, щоб мені дали 100 тисяч. Я знову перерахував ...
Таким чином менше, ніж за місяць, з 8 червня по 1 липня нинішнього року, з довірливого пенсіонера викачали 10,5 тисячі гривень в «підтвердження платоспроможності». Хоча в банківських документах призначення платежу вказано «за консультаційні послуги». До того ж за проживання в рівненській готелі за цей період він в цілому заплатив ... 6140 гривень.
– Коли я в черговий раз перерахував гроші – тепер уже чотири тисячі гривень, то в рівненському офісі мені веліли зателефонувати по мобільному до Києва, – продовжує Юрій Симкович. – На мій дзвінок якась дівчина зі смішком відповіла, щоб я перевів ще ... шість тисяч гривень. І тут я вибухнув! «Поверніть, – кажу, – мені мої 10,5 тисячі гривень – і я не хочу з вами більше мати справи!». А вона тільки посміялася наді мною. Навіщо я чекав, сподівався? Обдурили мене, забрали всі заощадження. Я отримую мінімальну пенсію – 949 гривень. Ці гроші збираю. А щоб якось виживати, доводиться підробляти – працюю на будівництві або роблю людям ремонти. Тому і хотів перебратися в місто. Там для мене хоч якась робота є ... Напишіть про цих шахраїв, щоб інші люди не попалися на їх прийоми.
– А в поліцію ви зверталися?
– Ні. Не дуже-то вірю, що там мені допоможуть.
Розглядаю документи, які приніс до редакції пенсіонер. Рекламний проспект, де на яскраво-помаранчевому тлі величезними літерами надруковано слово «Гроші». Нижче – заклик не обмежувати свої мрії, обіцянку видати гроші в будь-якій кількості протягом 10-15 хвилин і без довідки про доходи. І дуже дрібним шрифтом ледь помітна приписка: «Детальна інформація в консультаційному пункті. Не є банківською установою».
Договір, підписаний Юрієм Юрійовичем з невідомою організацією без назви, надруковано не на офіційному бланку і найдрібнішим шрифтом з усіх можливих. Адресу «офісу» вказано київську, без контактних телефонів. Єдиний телефон, і той мобільний, є тільки в додатку до договору. Намагаюся додзвонитися за цим номером, але марно: ніхто не бере трубку.
У договорі є адреса для кореспонденції – абонентський ящик. Тобто ніхто на листи і звернення людей відповідати не збирається. Все це дуже підозріло як для солідної організації, яка видає великі грошові суми.
Якби пенсіонер перечитав перед підписанням договір, то, можливо, він би помітив, що на початку документа йому обіцяють видати безвідсотковий кредит (Додаток до договору № 1). А в останньому пункті говориться, що Доповнення № 1 «вважається недійсним» після підписання Доповнення № 4. Пенсіонер же, сподіваючись отримати заповітну суму, не замислюючись підписав усе, що йому підсунули.
«ФАКТИ» неодноразово писали про подібні «небанківські організації», що розкинули свої «філії» по всій країні. Громадян привертає в першу чергу можливість отримати гроші швидко і без паперової тяганини: не потрібні довідки з місця роботи, досить паспорта і ідентифікаційного коду. Але на ділі люди потрапляють до шахраїв, які вимагають спочатку заплатити їм – під нічим не підкріплені обіцянки дати набагато більшу суму.
Так, в серпні минулого року в Києві представники громадської організації намагалися боротися з подібною фірмою, навіть викликали в «офіс» поліцію. Як розповіли тоді «ФАКТАМ» у відділі зі зв’язків з громадськістю київського главку поліції, за результатами виїзду оперативників, було відкрито кримінальне провадження за статтею «Шахрайство». Однак, як нам пояснили правоохоронці, переважна більшість подібних кримінальних проваджень через кілька місяців розслідування закриваються ... через відсутність складу злочину.
Справа в тому, що під час перевірки, як правило, з’ясовується, що у фірми є всі необхідні документи і ліцензії, а клієнти самостійно, без примусу, як то кажуть, перебуваючи при здоровому розумі і тверезій пам’яті, підписують договори. При цьому фірма не виконує лише частину умов договору – не перераховує гроші. Але це вже не кримінальне правопорушення, а невиконання цивільно-правових відносин. Слідчі намагаються розібратися, чи ставилося спочатку за мету зробити шахрайські дії або фірма просто не змогла здійснити взяті на себе зобов’язання. Адже бувають обставини, коли фінансова установа відчуває об’єктивні труднощі, що не означає, ніби вона навмисне не платить гроші. Факт шахрайства довести дуже важко, особливо, якщо фігурує лише один заявник. Коли ж потерпілих більше – скажімо, 10-15 чоловік, – можна відстежити, куди пішли їхні кошти, з якою метою і чому клієнтам не видали кредити за договорами.
За словами правоохоронців, нерідко в подібні фірми звертаються люди із сумнівною кредитною історією. Деякі і самі не проти отримати кругленьку суму, щоб потім її не віддавати. Хоча трапляється, що приходять і люди, що потрапили в скрутне фінансове становище. Бувають ситуації, коли гроші потрібні терміново, а позичити їх нема в кого.
Як не потрапити на вудку кредитних аферистів, журналісти запитали у київського адвоката Марини Лебедєвої.
– Перш ніж щось підписувати, будь-який договір, навіть дуже довгий і надрукований занадто дрібними буквами, обов’язково потрібно уважно дочитати до кінця, – каже Марина Лебедєва. –Якщо щось незрозуміло, а співробітники кредитної фірми не можуть дати вам задовільних пояснень, ставити підпис під цим документом не можна.
Фінансові операції, в тому числі кредитування, можуть проводити лише органи, які мають на це спеціальні ліцензії. Само собою, такі ліцензії мають банки. Треба також пам’ятати, що законом не передбачена форма кредитування, за якою клієнт спочатку повинен внести якусь суму, а потім отримати гроші.
Якщо ви звернулися до установи, яка явно не є банком, поцікавтеся його назвою, уважно розгляньте офіс, вимагайте відповідну ліцензію. А краще не зв’язуйтеся з конторою, де вам обіцяють швидкі гроші на нестандартних умовах.
Всім постраждалим також рекомендую писати заяви в поліцію, оскільки це збільшує шанс притягти до відповідальності недобросовісних збирачів чужих грошей».

За матеріалами газети «Факты».

Немає коментарів:

Дописати коментар