пʼятниця, 20 січня 2017 р.

Як лікуватимуть українців після медичної реформи: основні нововведення
У Міністерстві охорони здоров’я розповіли про основні нововведення, які чекають українців після проведення медичної реформи.
Оригінал інтерв’ю в. о. міністра ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я Уляни Супрун – на сайті «Українська правда. Життя».

– Що головне у вашій реформі? Зменшити витратні статті в бюджеті?
– Головна мета наших реформ – забезпечення рівного доступу до якісних медичних послуг кожному українцю. Наші зусилля спрямовані на те, щоб пацієнти отримували необхідне лікування і профілактику, щоб уникнути хвороб в майбутньому.
Ми не зменшуємо витратні статті. Навпаки витрати з держбюджету на сферу охорони здоров’я ростуть. У 2017 році вони збільшилися на 18% у порівнянні з минулим роком.
Важливо за наявні гроші надати більш якісне обслуговування українцям. І ми знаємо, що це можна зробити, більш ефективно використовуючи наявні ресурси. Потрібно створити умови, при яких наявні гроші будуть приносити максимальний результат для пацієнта.
Світ не стоїть на місці. І потрібно засвоювати кращі зразки світової практики, моделі, які діють в світі. Ми не повинні озиратися на минуле і підлаштовуватися під досягнення перших десятиліть СРСР, коли була зовсім інша ситуація.
– Скажіть, будь ласка, чому система Семашко вас не влаштовує? Поясніть, чим вона погана?
– Ця модель не зосереджена на пацієнті, а спрямована на утримання великої кількості медустанов, слабо враховує реальні потреби.
За кількістю ліжкомісць ми лідируємо впевнено в Європі, поступаємося тільки Білорусії. На моє глибоке переконання, пацієнти в лікувальних установах повинні не утримувати ліжкомісця, а отримувати належне лікування. А саме на нього грошей вже не вистачає.
Ще одним недоліком є нераціональне використання робочого часу лікарів.
Але не будемо говорити про абстрактні речі! Яскравим прикладом досягнень системи Семашко, згадка про який кидає в холодний піт кожного українця, є поліклініка, яка вона є зараз – кілометрові черги і усвідомлення витраченого часу.
– Чи дійсно багато пацієнтів, задоволених тим, як все працює зараз?
– Система зосереджена не так на якості, як на кількості. Ми виступаємо за перехід до моделі, яка буде гарантувати контроль якості системи охорони здоров’я.
– В чому полягає відповідальність лікаря?
– У січні буде затверджений стандарт, в якому буде чітко описано: що повинен робити лікар; що входить до переліку його обов’язків; спектр діагностичних процедур, аналізів, які відносяться до сфери первинної допомоги, гарантованої державою.
Відповідальність лікаря буде полягати в дотриманні стандарту надання послуг. Пацієнт в свою чергу буде відповідальним за дотримання призначень лікаря.
– Яка рейтингова система існує для оцінки діяльності лікаря? Якщо її не існує, чи планується її створення?
– Як не дивно, але принцип «сарафанного радіо» дуже життєздатний. Адже зараз ним користуються багато пацієнтів, коли знайомі, рідні діляться інформацією про хороших фахівцях.
На приватному ринку існує багато сайтів з рейтингами лікарів, де можна знайти вичерпну інформацію про кожного фахівця, а також відгуки пацієнтів. Згодом з’являться подібні сервіси з інформацією про сімейних лікарів.
Всі лікарі, які працюватимуть за контрактом з Національною службою України здоров’я, будуть доступні в єдиній відкритій електронній базі, прив’язаній до карти.
– Де знаходиться список лікарів, серед яких можна вибирати? Як поміняти сімейного лікаря, після дати N, якщо він тобі не сподобався? Як часто можна змінювати сімейного лікаря протягом року? До кого звертатися з цього приводу? Чи треба писати заяву і на чиє ім’я?
– Змінити лікаря можна буде, тільки звернувшись до іншого фахівця і під час прийому уклавши новий договір.
Працюватиме електронна система, яка передбачає, що з укладанням нового договору в той же момент попередній договір втрачає силу.
Якщо людина має підстави змінити лікаря, то йому не обов’язково йти до нього особисто, щоб розірвати угоду.
З введенням електронного реєстру пацієнтів це можна буде робити як завгодно часто. Процедура така ж, як при укладанні першого договору. Потрібно буде звернутися з документом, що посвідчує особу. Це можна робити в кабінеті лікаря або онлайн, а потім завірити підписами.
– Хто буде надавати лікарняні?
– Сімейні лікарі будуть видавати лікарняні листи, направлення, рецепти на ліки, які підпадають під програму реімбурсації (відшкодування вартості від держави), і будь-які медичні довідки.
– Якщо лікар у відпустці або на лікарняному, виходить, потрібно буде чекати або звертатися в приватну клініку?
– При укладанні договору з установою і Національною службою здоров’я заклад повинен чітко прописати механізми, куди звертатися пацієнту, якщо його лікар у відпустці, на навчанні або на лікарняному. Пацієнт чітко повинен знати: хто надасть йому медичну допомогу в разі необхідності, це буде лікар в цьому закладі або в іншому, за якою саме адресою, а також куди звернутися вночі. Лікар не може відмовитися від пацієнта на етапі запису. Однак він зможе це зробити в подальшому при наявності вагомих підстав, таких як: невиконання призначень лікаря, недотримання рекомендацій і відмова від обстежень.
– Що робити, якщо обраний лікар відмовляється приймати пацієнта? Якщо пацієнт підозрює, що його лікують не за протоколом, хто буде контролювати якість надання медичних послуг?
– Контролювати якість надання медичних послуг буде Національна служба здоров’я, яка укладає договір з лікарем. Оскільки стандарт послуги гарантує держава, тому послуги будуть надаватися відповідно до медичних протоколів лікування. Якщо, наприклад, лікар прописує пацієнту антибіотики, які не відповідають медичним протоколам, про це відразу дізнається Національна служба здоров’я. Діятиме електронна система, де буде інформація про призначення лікаря. Департамент у Національній службі здоров’я України, який здійснює перевірку, виявить і зафіксує порушення.
– Що означають 210 грн. на рік на пацієнта?
– Пацієнт обирає лікаря, а за медичні послуги платить держава 210 грн. – це державний тариф, який передбачає річне обслуговування одного пацієнта. Такий тариф дозволяє забезпечити лікаря і фінансово стимулювати догляд за всіма пацієнтами, з якими укладено договір. Варто підкреслити, що це не накопичувальна система. Пацієнту не слід боятися, що ця сума в 210 грн. може вичерпатися під час першого ж візиту і надалі доведеться платити. За послуги, що входять в гарантований пакет, ніяких додаткових коштів не потрібно. Це страхова система. Громадяни вносять внески в загальне оподаткування відповідно до можливостей, а медичну допомогу отримуватимуть відповідно до потреби. В січні буде затверджений стандарт, де буде чітко прописано, що входить в стандарт допомоги, який забезпечується державними тарифами. Інформація буде доступна в інтернеті. Кожен пацієнт зможе ознайомитися самостійно, або йому розповість лікар.


Немає коментарів:

Дописати коментар