ДОЛІ ЛЮДСЬКІ І ШКОЛА
(Культурно-освітній
процес в Орв’яниці початку XX століття)
Орв’яниця завжди
була тим селом, де жили заможні люди. Вони
мали змогу навчатися, бо у селі були школи. Саме про них і піде мова у
моєму наступному дослідженні.
На жаль,
достовірно не відомо – скільки їх було у різні епохи, та все ж про окремі з них
розповім, що знаю.
Отож, зі
спогадів старожилів відомо, що першою була школа 1871 року.
Про неї зовсім
нічого не відомо. Другою ж була Миколаївська.
А називалася так
тому, що відкрита була владою російського царя – Миколи ІІ. Згадки про неї
побутували різні: позитивні й негативні. Дехто з моїх односельців переконував,
що вона – справедлива, бо мали змогу навчатися не лише діти заможних
орв’яничан, а й – бідних. А для других – це була школа з жорстокими умовами навчання й
виховання. Все ж основним завданням цієї школи було – надати можливість вчитися
всім жителям села, навіть і дорослим. Щоб могли хоч писати, рахувати і читати.
Скільки педагогів працювало в ній – теж невідомо. Лише про одного з місцевих
дещо відомо.
Звали його
Красько Максим Гнатович. Сам він не мав
спеціальної педагогічної освіти – був, як люди казали, самоучкою. Проте
згадували, що грамотним був дуже. А ще він належав до церкви
християн-баптистів, адвентистів сьомого дня. (Можливо, я неправильно називаю,
то прошу вибачення). По-сільському казали – «суботнік». Дуже добре знав Святе
Письмо і на основі біблійних притч навчав людей грамоті і жити за законами
Божими. Він бачив, якими неграмотними були односельці, тому й поставив собі за
мету навчити їх основному – письму,
лічбі, читанню.
Подальша його
доля дуже немилостива. У вирі Першої світової він потрапив у полон до
австрійців. Там довелося натерпітися тортур і знущань. На його плечах було
велике тавро, яке люди не раз бачили на власні очі. Але все ж таки Максим зумів
повернутися з пекла додому і залишитися людиною.
Одружившись, він
продовжив свою незакінчену справу – навчав і далі грамоті вже дорослих
орв’яничан. Проживав учитель-самоучка в невеличкій хатинці по вулиці Кучук
(поблизу теперішнього дитсадка). Люди казали – у землянці. Сім’я Краськів – це
дві доньки і сам господар з жінкою.
Учителювати
продовжував до того часу, поки в Орв’яниці не з’явилися перші поляки, а з ними
фаховий спеціаліст - Тарасюк П.М. (Мова про нього-далі).
З початком
Другої світової Максим Красько перебрався з сім’єю до лісу, бо в селі вже було небезпечно. До
того ж він мав тісний контакт з повстанським центром «Хортиця», що базувався у
«Чуйковому» лісі – певний час працював господарчим у ньому. А проживав трохи
далі – як казали люди - в «Казьоному» лісі. Був з ними майже до останку. Часто
й сам забезпечував їх продуктами з
власного льоху, якщо у хлопців не вистачало їжі. Але настав час, коли й у
Максима закінчилися запаси харчу, а повстанці потребували допомоги. Чоловік
змушений був їм відмовити, тому між ними погіршилися стосунки. Учитель мусив
був перебратися до Дубровиці, де знайшов пізніше роботу на єврейській січкарні,
яка називалася - «загальна січкарня». Та й там трапилася з ним біда – через
чужу халатність йому відрізало руку. Допомоги ж вчасно ніхто не надав, він
втратив багато крові і невдовзі помер. Дехто з односельців допускав, що то було
зроблено навмисне за чиєюсь вказівкою. А
оскільки він був родом з Орв’яниці, то й привезли ховати в село. Про його могилу на сільському цвинтарі знала
лише одна родина, яка його ховала. І все життя доглядали її. Ця могила є дійсно
на нашому цвинтарі. А поруч – могила однієї із доньок – Параски, котра була зв’язковою штабу «Хортиця». Її доля теж не з легких.
Після того, як вони перебралися до
Дубровиці, вона зустрічалася з одним євреєм і народила від нього сина. Скільки
вона прожила ще – невідомо і коли померла – теж. Але і її смерть, за спогадами
односельців, теж була пов’язана з підпільною діяльністю. Як склалася доля жінки
і другої доньки, на жаль, теж невідомо.
Першими ж учнями
Краська М.Г. були: Красько Матруна, Подик Мокреня, Гаврильчик Панас, Гаврильчик
Василь, Потерайко Титко.
ПОЛЬСЬКІ ШКОЛИ
З початком
польської експансії на наші землі й освіта набула іншого спрямування. З фондів
Якуба Гофмана відомо, що понад 2 тисячі лише педагогів було переселено з Польщі
до нашого поліського краю. Вони були у числі польських осадників, що селилися у
кожному нашому селі.
Як я повідомляла
раніше, в Орв’яниці поселилося понад 80 польських родин. Серед них родина
Тарасюка Петра Мусійовича. Але вона була наполовину польською, наполовину –
українською. (Про це згодом). Роком його поселення в Орв’яниці є 1922-й. Саме з
його появою освітянський процес набув широкого розмаху. В центрі села ще раніше
було побудоване велике цегляне приміщення, в якому розмістилися маслозавод «Промінь» і так звана
«Мурована» школа. Завідував приміщенням, на перших порах, польський
осадник Кемпінський, котрий ще мав ряд
річкових пристаней вздовж всього русла Горині, починаючи від Орв’яниці і аж ген
до Дубровиці. А згодом – Арнольд (Вольдемар) Ведель(Вецель), німець за
походженням, який мешкав у сусідньому Бересті.
Саме приміщення
школи мало до десятка класних кімнат. І додаткові були в «Домі Людовому» –
поруч. Заняття проводилося в одну
зміну і класів все одно не вистачало, бо дітей було більш ніж могла вмістити
школа. За сприяння директора Тарасюка, навчатися мали змогу не лише діти
осадників, але й звичайних простих жителів села. Це можна побачити і на фото
внизу, в центрі якого сам директор.
Ліворуч, у третьому середньому ряду – Ганна Люблянка – учитель риторики
та співів. Праворуч – дружина директора Антоніна. Навчатися всі діти могли,
звичайно, ж за певну плату – злоти або збіжжя. І батьки шукали вихід, аби
заплатити за навчання, бо не хотіли, щоб їхні чада були неуками. Навчання в
школі велося, звісно ж, польською. Навіть розмовляти на перервах теж потрібно
було по-польськи. З предметів читалися: арифметика, риторика, письмо, читання,
співи та музика. По понеділках приїжджав польський ксьондз з Луцька і навчав
Закону Божого. А щосуботи школу
відвідував православний священик і теж навчав християнським чеснотам та моралі.
Останнє - теж за сприяння директора. Дисципліна була часто паличною або
«гречаною». Хто не вчив уроків, була така відповідна кара або ж – штраф з
батьків. Тобто, легкого і даремного не було нічого. Навчалися діти у цій школі
по сьомий клас включно. За спогадами старожилів, відомо й те, що до сьомого
класу ходили два роки.
Як і в
теперішніх школах – на першому місці було навчання і відвідування. Останнє було
дуже проблемним, як і сьогодні.
Оскільки з
ранньої весни і до пізньої осені дітвора випасала сільську череду по черзі
родини, то на навчання поверталася пізньої осені або ж ранньої зими. Проте і
взимку були свої проблеми. Сільські родини були багатодітними, а взуття на всіх не вистачало - діти ходили до школи по
черзі.
І хоч директор
розумів це, все ж за численні пропуски батьки повинні були заплатити школі.
Цього вимагала польська влада.
До того ж на
сільських хуторах, біля лісу, були розміщені малі філіали «Мурованої» школи.
Оскільки більша частина Орв’яниці й була
саме хутірською. Там навчалася початкова ланка. Одне із таких приміщень було у
маєтку польського осадника Буякевича.
Приміщення орендувалося. Там вже навчали малечу учителі зі Східних
областей України і з Житомирщини.(Про них згодом). Тому, проблема відвідування була досить болючим питанням.
А в «Мурованій»,
окрім навчання, діяв осередок «Просвіта» (на фото вгорі), в якому була
задіяна сільська молодь. Переважно – інтелігенція. Вони пропагували українське
мистецтво з дозволу тієї ж польської шляхти. А тому часто в Домі Людовому
відбувалися вистави з участю просвітян. Вони ставили Т.Г. Шевченка, І.
Карпенка-Карого та інших українських авторів. І все це під безпосереднім
керівництвом Тарасюка П.М. Оскільки він сам був за фахом - учитель української
мови та літератури. І під пильним оком польських осадників, які керували
сільською управою на той час. (Орв’яницькі просвітяни підтримували дружні стосунки з Бережницькою
«Просвітою»).
Але поряд з
українською культурою більш пропагувалася, звісно, польська. В тому ж Домі
Людовому часто звучала музика польських
композиторів, а молода польська інтелігенція знайомила зі своєю літературою –
читаючи поезії мовою оригіналу. В цьому виділялася учителька риторики – Ганна
Люблянка.
Та найбільш
численними були танцювальні вечірки, на яких поляки вчили поліщуків своїм
оригінальним народним танкам: краков’яку, польці, котру вони вважали істинно
своєю; і класичним мазуркам, падебрансам, віджібані, вальсам. До речі, мої
односельці з великим задоволенням
вивчали танцювальне мистецтво сусідів. (Адже й досі у нас на весіллях часто
звучить краков’як).
Окрім танців та
водевілів, у тому ж Домі Людовому крутили анімаційні фільми польських режисерів
під супровід піаніно.
Все це можна
було побачити як в самому Домі за кілька злотих або на деревах, що росли під
самими вікнами будівлі. І все сприяло освітньому процесу на селі. Хоч часто не
минало й без етнічних сутичок.
(Далі буде).
Тетяна
ВАСЬКЕВИЧ, краєзнавець.
Немає коментарів:
Дописати коментар