В освіті – зміни. На жаль, не всі позитивні
25 січня у
Дубровицькому ліцеї пройшла спільна нарада освітян району. В ній взяли участь
голова райдержадміністрації Сергій Киркевич, керівний склад районного відділу
освіти, директори і голови профспілкових
комітетів навчальних закладів Дубровиччини.
Начальник відділу освіти Ніна Іванівна Стасюк у вступному слові зазначила,
що хотіла б почути у залі відкритий і об’єктивний діалог щодо проблемних
питань, які на сьогодні склалися у галузі освіти району, що є віддзеркаленням
ситуації в освітній сфері України. Зокрема, вона
наголосила, що минулого року держава профінансувала видатки на одного учня в
районі у розмірі 11 тисяч, у цьому ж – ця цифра складає 9 тисяч 200 гривень.
Поскільки фінансування освітньої галузі складається саме з коштів, виділених
державою на одну дитину, то зрозуміло, шо освітянський гаманець району,
відповідно, отримав цьогоріч значно менше коштів, ніж у 2015 (на 2,5 мільйона).
Зазначимо, що
коефіцієнт фінансування на одного сільського учня вищий, аніж на міського
школяра. Виводиться середня статистична цифра. У зв’язку з утворенням Миляцької
громади в підпорядкуванні Дубровицького районного відділу освіти залишилося 32
школи району.
Передаємо для
читачів основні тези виступу Ніни Іванівни Стасюк:
Закриття шкіл у
районі у 2016 році не буде. Однак Узліська і Великочеремельська школи будуть
реорганізовані у навчальні заклади першого ступеня. 20% надбавки за
престижність професії з березня 2016 року педагогам не виплачуватимуть через
кризу, про це вже повідомлено всіх вчителів району. Нагадаємо, що цю надбавку
встановили постановою КМУ від 23 березня 2011 року.
Каменем
спотикання у роботі, точніше в освітянських видатках, є оплата послуг, які
надає КП «Теплосервіс», що забезпечує теплом навчальні заклади району. Тепло це
надто дороге і далеко не всюди відповідає своїй вартості. Як далі платити
космічні ціни за опалення шкіл (до речі, за підняття тарифів на тепло
проголосували депутати минулого скликання), начальник відділу освіти поки що не
знає. Про це думають спільно з головою РДА Сергієм Киркевичем. До речі,
очільник району, як підкреслила Н.І. Стасюк, завжди сприяє і підтримує хороші
ініціативи освітянської галузі Дубровиччини, всіляко відстоює інтереси
педагогів, бо вважає, що передусім має бути оплачена робота вчителя. Голова РДА
наголошує, що від цього залежить рівень освіти наших дітей, і ставлення
педагога до своєї праці. Сергій Киркевич цього дня висловив надію, що у 2016, як
і минулого року, показники видатків на освіту у бюджеті ще будуть переглянуті у
позитивний бік.
Окрім того, як
зазначила Ніна Іванівна, у Верховній Раді зареєстровано доопрацьований проект
закону «Про освіту». Але про зміни, які він принесе, будемо говорити після його
прийняття.
Додамо також, що
до 1 січня 2016 року працівники освіти мали право за наявності спеціального
стажу вийти на пенсію за вислугу років незалежно від віку.
А з 1 січня 2016
року пенсію за вислугу років працівникам освіти призначають за наявності
визначеного законом спеціального стажу на цих посадах та після досягнення 55
років.
Головний
бухгалтер районного відділу освіти Ірина Іванівна Гаврильчик детально
ознайомила присутніх з видатками освітянської галузі 2015 року і відповідними
запланованими показниками 2016 року. Левову частку видатків складають витрати
на оплату праці та видатки на енергоносії.
Начальник
освітянської ради профспілки Віра Миколаївна Твердюк наголосила, що Закони «Про
бюджет України на 2016 рік» та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів»
від 24.12.15 року звужують права працівників галузі освіти на оплату праці та
передбачають заходи по оптимізації мережі, що приведуть не тільки до зміни умов
оплати праці, але і реорганізації закладів освіти.
Пунктом 9 Прикінцевих
положень продовжено на 2016 рік практику ручного управління Кабінетом Міністрів
України низкою норм і положень окремих законів України. Передбачається, що 4
статті Закону України «Про освіту», 2 статті Закону «Про загальну середню
освіту», 2 статті Закону «Про дошкільну освіту», 3 статті Закону «Про
позашкільну освіту» будуть застосовуватися у порядку і розмірах, визначених
Кабміном, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого
бюджетів.
Прикінцеві
положення Закону від 24 грудня 2016 року «Про внесення змін до деяких
законодавчих актів» передбачають:
- відмінити
фінансування шкіл, де кількість учнів менше 25 осіб з 01.09.2016 року;
- перегляд
типових та примірних штатів з метою скорочення керівного, адміністративного,
управлінського, господарсько– обслуговуючого персоналу, водіїв, робітників на
10%;
- скорочення
працівників загальноосвітніх шкіл на 10%;
- у двомісячний
строк затвердити регіональний план створення освітніх і культурних округів,
об’єднання навчальних закладів і закладів культури для раціональної
концентрації ефективного використання матеріальних ресурсів;
- оптимізація
мережі на 10% (об’єднання малокомплектних шкіл, зміну їх ступеня, підвищення
наповнюваності класів).
При цьому, усім
причетним до цих процесів потрібно пам’ятати, що ч.2 ст.35 Закону «Про освіту»
із внесеними у грудні 2014 року змінами, передбачає, що «реорганізація і
ліквідація ЗНЗ комунальної форми власності здійснюється за рішенням сесії
місцевої ради».
Відповідно до
норм Порядку та умов надання субвенції місцеві ради мають право додатково понад
обсяги субвенції планувати та здійснювати з місцевих бюджетів оплату поточних
та капітальних видатків навчальних закладів, визначених у статті 103 Бюджетного
кодексу України. Районна рада у 2014 та 2015 роках здійснювала такі додаткові видатки на фінансування ліцею.
Це єдиний заклад нового типу для всіх дітей району, тому хотілося б, щоб як
районний бюджет, так і Миляцька громада та сільські бюджети підтримували цей заклад. Децентралізація
покладає відповідальність на місцеві бюджети за дошкілля, за підручники, за
автобуси, за підвіз дітей і вчителів, за методичну службу і позашкільну освіту.
Віра Твердюк
наголосила, що особливе занепокоєння викликають у профспілчан зміни в умовах
оплати праці в бік погіршення (ще раз підкреслимо: не вистачає коштів для
виплати надбавки за престижність педагогічної праці на рівні 2015 року, тобто
20% від посадового окладу з підвищенням. На сьогодні це лише 3% після виплати
її у розмірі 20% протягом 2 місяців після попередження (січень, лютий).
Однак профспілчани висловлюють сподівання, що у нашому районі буде
відшукано додаткові резерви і з часом ситуація (щодо виплати за престижність
праці) змінитьcя у кращий бік, бо і районна влада, і відділ освіти першочергово
дбають про цю статтю освітянських витрат.
Тому, після
прийняття даної постанови Галузева профспілка у травні 2014 року звернулася до
суду про відміну постанови Кабміну №88 (саме вона коригує надбавку за
престижність праці). Вібулися суди першої, апеляційної та касаційної інстанцій,
які відмовили у задоволенні позову. 17 серпня 2015 року профспілка звернулася
уже до Верховного Суду України про перегляд рішень попередніх судів. Судовий
процес триває. Освітянська профспілка, як завжди, намагається відстояти права
своїх колег щодо збереження оплати праці
і її підвищення, однак, чи вдасться це, поживемо - побачимо.
Ось які, на наш
погляд, найважливіші думки винесли ми з освітянського діалогу, що пройшов у
Дубровиці минулого понеділка. Попри всі нюанси, які виникають у роботі наших педагогів,
освітянська галузь району працює на достойному в області рівні. Талант і роботу
вчителя неможливо виміряти грошовим виразом, бо, окрім знань, нашим дітям
вчителі віддають частку душі. За це,
напевне, може заплатити лише Господь.
Насамкінець скажемо
й про таке. Вже не один рік вимагають освітяни України збільшити їхні посадові
оклади до рівня середньомісячної заробітної плати працівників промисловості. На
разі це неможливо зробити, бо такий крок потребуватиме вишукання суттєвих
додаткових бюджетних ресурсів. Про це йдеться у відповіді Президента Порошенка
на петицію про “Відновлення гарантій, передбачених ст. 57 Закону України “Про
освіту” щодо розмірів середніх посадових окладів освітян”, що оприлюднена на
Офіційному інтернет-представництві глави держави.
Разом з тим,
Порошенко заявив, що поділяє стурбованість громадськості щодо порушеної
проблеми, та запевнив, що питання відновлення престижності праці педагога є
надзвичайно важливим. “У складні часи неоголошеної війни у 2015 році нам
вдалося двічі підвищити оклади працівникам освіти – з вересня і грудня (загалом
підвищення становить близько 25%). Упевнений, що робота у цьому напрямі буде
продовжена й у 2016 році”, – йдеться у відповіді на петицію освітян.
“Разом з тим
реалізація пропозиції про збільшення видатків на освітню галузь для
установлення середніх посадових окладів педагогічним, науково-педагогічним
працівникам на рівні середньомісячної (подвійної середньомісячної) заробітної
плати працівників промисловості, а також доплат спеціалістам, які працюють в
системі освіти, до рівня середньомісячної заробітної плати працівників у цілому
по народному господарству потребуватиме вишукання суттєвих додаткових бюджетних
ресурсів.
Водночас важливо
під час розроблення та ухвалення відповідних законодавчих ініціатив урахувати
фінансові можливості державного бюджету, частина якого наразі спрямовується на
забезпечення обороноздатності нашої країни”, – заявляє Порошенко.
Він також
повідомив, що з огляду на важливість порушеного у петиції питання прем’єр-міністру
України запропоновано в рамках реформування освіти вжити заходів для
опрацювання центральними органами виконавчої влади питання удосконалення
системи оплати праці педагогічних кадрів і за підсумками проведеної роботи
ухвалити необхідні рішення.
Як відомо,
наприкінці грудня, петиція про відновлення гарантій щодо розмірів середніх
посадових окладів освітян, передбачених ст. 57 Закону України “Про освіту”, що
була зареєстрована керівником Київської міської організації Профспілки
працівників освіти і науки Олександром Яцунем, отримала понад 25 тисяч підписів
громадян, що є умовою для її розгляду президентом.
Немає коментарів:
Дописати коментар