Адміністративна реформа.
Чи будуть забезпечені інтереси усіх
громадян
Читаю
«Новини Рівного» від 25 червня цього року. Голова Корецької міської ради
виступив з ініціативою створити Корецьку громаду і запрошує до неї всі бажаючі
громади району. Цікавлюсь у сусідів – Рокитного – чи є у них проблеми з формуванням громад? «Так, ми
планували дві громади, але одна з них з центром у Березовому не буде самодостатньою,
тому зупинилися на варіанті одна громада у районі, що дасть можливість
рівномірного забезпечення усіх населених пунктів послугами».
В
обох цих випадках прослідковується солідарність, а точніше підтримка
малозабезпечених громад сильними. Цікава ситуація складається у нашому районі.
Йде полеміка – скільки буде громад – одна, чотири, шість? При цьому ця полеміка
іде без належного економічного обгрунтування і врахування інтересів усіх
громадян району. Як дехто пише і говорить – нібито іде якась «підкилимна»
робота, і районна влада щось приховує. Ще в статті «Про реформування громад.
Думки з приводу» в ДВ №21 від 22.05.2015 року мною наведено аргументи на
користь створення в районі однієї громади. Таке переконання у мене є і сьогодні із наступних причин.
За
підрахунками фінуправління в районі може бути зібрано 28 млн. грн. надходжень.
З них 14,6 млн. припадає на м. Дубровицю. Враховуючи навіть теперішні витрати
сільських рад, 13 з 23 з них будуть збитковими, 2 виходять без збитків і
прибутків, і тільки 8 будуть мати прибутки. Збитковими та без прибутків будуть
Колківська, Мочулищенська, Бережницька, Нивецька, Осівська, Селецька,
Соломіївська, Трипутнянська, Лютинська, Лісівська, Велюнська, Великоозерянська,
Залузька, Бережківська, Миляцька сільські ради.
Які ж
тенденції намічаються в нашому районі? Висоцька сільська рада пропонує
об’єднатися з Туменською і Людинською – (всі прибуткові), Удрицька – з
Перебродівською, Жаденською, Миляцькою, Велюнською (з п’яти три прибуткові),
проводяться консультації про об’єднання міської ради з Берестівською і
Соломіївською сільськими радами (місто > 50% надходжень району, Берестя –
прибуткова). Ці пропозиції підігріваються окремими політичними (і не тільки)
силами. Все ніби добре, але що робити тим 12, що залишились, збитковим
сільським радам? Все, що є в районі і в м. Дубровиця створювалося усіма
жителями району, а результатами хочуть скористатись окремі. Для прикладу –
заправкою на території Берестівської ради користуються всі жителі району, а
податками від неї – тільки одна громада. Будемо діяти по принципу – «моя хата
скраю»?
Так,
громади мають право вибору, але треба зважати не на свої амбіції, а на
задоволення інтересів усіх громадян району, на можливість забезпечення їх
рівномірного розвитку. Була би у нас в районі десь ще одна така база
(матеріальна і податкова) як у Дубровиці, або кошти на її створення не було б
ніяких запитань.
Роками
послуги громадянам в районі для зручності, враховуючи систему доріг,
орієнтувались на Дубровицю, і це стало зручним для громадян. Лікарня,
фінуправління, казначейство, управління земельних ресурсів, управління
соцзахисту центр надання адмінпослуг, пожежна, органи охорони правопорядку,
пенсійний фонд, банки, автобусне сполучення, ринок і т.д. є в м.Дубровиця. Чи є
можливість і потреба мати таку базу обслуговування у маленькій громаді? Хоч не
хоч, а громадянам все-одно прийдеться їздити у Дубровицю. Схоже, дехто в
черговий раз хоче наступити на граблі – розвалити те, що склалось, а чи буде
нове і коли? Чи зможе маленька громада сконцентрувати кошти на якусь програму,
проект? Як будуть жити села, які залишаться осторонь громад?
Таких
запитань виникає безліч, якщо громад буде багато і майже немає при умові
створення однієї громади в районі.
Виходячи
з існуючих пропозицій, стає зрозумілим –
для декого мета реформи полягає не у турботі за громаду, а скоріше це приціл на
майбутні вибори та намагання збереження будь-якою ціною посад, а не інтереси
громади.
На
закінчення хочу наголосити: на сьогодні громади маючи право вирішувати питання
місцевого значення, неспроможні їх вирішувати через брак коштів, відсутність
інфраструктури (будівель, споруд, доріг), брак кадрів. Мета реформи –
забезпечення спроможності громад самостійно, за рахунок власних ресурсів
вирішувати питання місцевого значення. У малих громадах надмірна частина ресурсів
і далі витрачатиметься на утримання апарату, а для реалізації місцевих проектів
коштів не буде. Реформа назріла, питання тільки у строках її проведення, а
право її вирішувати повинно бути забезпечене не за окремими особами, а за
громадянами, з врахуванням інтересів усіх громадян району.
Григрій ШАХ, заступник
голови районної ради.
Немає коментарів:
Дописати коментар