пʼятниця, 17 лютого 2017 р.

СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ: деякі актуальні питання сьогодення

Сьогодні нашим співрозмовником є начальник управління соціального захисту населення Валентин Андрійович Буткевич.

























Валентине Андрійовичу, позаду 2016 рік. Яким він був для вашого управління та ваших підопічних?
Управління соціального захисту населення - це та установа, до якої найчастіше звертаються люди, щоб вирішити свої життєво важливі проблеми, зокрема, пенсіонери, люди з обмеженими можливостями, сироти, безробітні, немічні і самотні громадяни. І наскільки сумлінно виконують службові й посадові обов’язки працівники нашої структури, залежить не лише добробут, але й здоров’я громадян. Адже з соціальною сферою пов’язана практично кожна якщо не сім’я, то родина.
Сьогодні в управлінні соціального захисту населення працює 40 працівників. Спеціалістами управління проводиться робота з реалізації заходів, спрямованих на підвищення рівня життя населення шляхом надання пільг, державних соціальних допомог сім’ям з дітьми та малозабезпеченим сім’ям, компенсацій постраждалим внаслідок аварії на ЧАЕС і їх оздоровлення, забезпечення інвалідів технічними засобами реабілітації, збільшення рівня зайнятості та удосконалення системи надання соціальних послуг соціально незахищеним верствам населення.
На обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, перебуває 38083 громадян пільгових категорій, в тому числі 1482 ветеранів війни, 4063 дітей війни, 941 постраждалих І категорії внаслідок аварії на ЧАЕС та інші, яким надаються пільги на тверде паливо та скраплений газ, житлово-комунальні послуги, використання природного газу.
На компенсацію пільг відповідно до кошторису управлінню було передбачено на 2016 рік 36,5 млн. грн.
Протягом 2016 року населення отримало пільг на суму 36,4 млн. грн., в тому числі на тверде паливо 16,6 млн. грн., на житлово-комунальні послуги – 19,8 млн. грн.
Велика увага приділяється соціальному захисту сімей з дітьми, малозабезпечених сімей та дітей-інвалідів.
У 2016 році на виплату державної соціальної допомоги соціально незахищеним громадянам району було передбачено 95,0 млн. грн.
До управління звернулося та прийнято 10656 письмових звернень громадян за призначенням різних видів державних допомог, компенсацій та субсидій.  Середня кількість отримувачів становила 888 на місяць.
Надано субсидій на тверде паливо та скраплений газ і житлово-комунальні послуги 5894 жителям району на суму 17889,3 тис. грн.
Виплачена одноразова винагорода матерям-героїням на суму 165,4 тис. грн.
Значна увага приділяється захисту громадян постраждалих внаслідок аварії на ЧАЕС. Так управлінням постраждалим  виплачено компенсацій на суму 17,9 млн. грн.
Звернулося для отримання путівок на санаторно-курортне оздоровлення 131 особа. Забезпечено безкоштовними путівками постраждалих внаслідок аварії на ЧАЕС І – категорії – 106 осіб та 24 дитини-інваліди, інвалідність яких пов’язана з наслідками аварії на ЧАЕС.
Забезпечено безкоштовними ліками 2859 громадян та ще 152 громадян – зубопротезуванням, всього на суму 1963,4 тис. грн.
Не обділені увагою влади також ветерани війни, престарілі та громадяни з обмеженими фізичними можливостями. До Дня Перемоги було виплачено одноразову грошову допомогу 1321 ветеранам війни на суму 788,7 тис. грн., грошову допомогу 195 громадянам району, яким виповнилось 90 і більше років, на суму 19,5 тис. грн. та здійснено виплату коштів на поховання 3 учасників бойових дій та інвалідів війни на суму 3,6 тис. грн.
Протягом 2016 року 13 малозабезпеченим громадянам району виплачена одноразова матеріальна допомога в сумі 7180,00 грн. та 9 інвалідам району на суму 5174,00 грн.
Відповідно до районних програм 181 громадянину району виділена одноразова грошова допомога в сумі 400000,00 грн. та 116 демобілізованим учасникам АТО – на суму 215000,00 грн.
2 сім’ям загиблих військовослужбовців, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції та потребують поліпшення житлових умов, виплачено грошову компенсацію за придбане житло в сумі 13783568,00 грн. (по 691784,00 грн. кожній сім’ї).
Протягом 2016 року 6 дітей-інвалідів направлено для проходження реабілітаційного курсу та 3 інвалідів - для проходження комплексної реабілітації. 54 інвалідів забезпечено інвалідними візками та  технічними засобами реабілітації. З обласного фонду інвалідів через наше управління отримали допомогу 9 інвалідів та 3 малозабезпечених на суму 12354,00 грн.
Які зміни щодо соціального захисту населення чекають на нас в поточному році?
Їх дуже багато. Я розповім, що стосується забезпечення ліками громадян, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС у 2017 році. Фінансування  на ці потреби зменшено. Так, для безкоштовного відпуску ліків в 2016 році було профінансовано 1806,0 тис.грн.;  в 2017 році передбачено 1407,0 тис.грн. Для безкоштовного зубопротезування в 2016 році було профінансовано 157,1 тис.грн.;  в 2017 році передбачено 122,4 тис.грн.
Щодо забезпечення дітей шкільним харчуванням у 2017 році. Проведення тендеру на закупівлю послуги з харчування дітей, які потерпіли внаслідок Чорнобильської катастрофи, у навчальних закладах, розташованих на територіях радіоактивного забруднення нашого району, встановлено Веб-порталом системи публічних закупівель PROZORRO на 18.04.2017 року. Закінчення тендерної процедури залежить від багатьох чинників, тому ця дата невідома.
Після проведення тендеру, безкоштовне гаряче харчування в шкільних навчальних закладах району, планується проводити до 31.12.2017 року.
В 2017 році робоча група поки що перевірки не проводила.
Деякі зміни у призначенні державних допомог. З 2017 року дещо змінено порядок врахування доходів при призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, допомоги на дітей одиноким матерям  для фізичних осіб-підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку першої групи, незалежно від отриманих (неотриманих) доходів до сукупного доходу за кожен місяць враховується дохід на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, чинного на відповідний місяць; для фізичних осіб-підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку другої групи, – трьох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб; для фізичних осіб-підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку третьої групи, – чотирьох розмірів прожиткового мінімуму.
Відбулися зміни у призначенні надбавки на догляд за дитиною-інвалідом до 18 років підгрупи А. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про Порядок надання державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам» надбавка на догляд за дитиною віком до 18 років призначається одному з батьків, усиновителів, опікуну, піклувальнику, які не працюють, не навчаються (крім заочної форми навчання), не проходять службу, не займають виборну посаду і фактично здійснюють догляд за дитиною-інвалідом.
Одному з батьків, прийомних батьків, батьків-вихователів дитячого будинку сімейного типу, усиновителів, опікуну, піклувальнику надбавка на догляд за дитиною-інвалідом підгрупи А, а також одинокій матері (одинокому батьку) призначається незалежно від факту роботи, навчання, служби.
Надбавка на догляд призначається особам, які перебувають у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами, у відпустці без збереження заробітної плати незалежно від того, за якою дитиною вона знаходиться у відпустці, у разі якщо дитина-інвалід потребує домашнього догляду за умови фактичного догляду за нею.
Для призначення надбавки на догляд вищевказані особи подають додатково первинний обліковий документ № 080-1/0 «Довідка про потребу дитини-інваліда у домашньому догляді» та копію наказу (розпорядження)роботодавця про надання відпустки або витяг з них. У такому разі надбавка на догляд призначається на строк, на який дитина потребує домашнього догляду, але не більший від періоду, визначеного в наказі (розпорядженні) роботодавця щодо перебування такої особи у відпустці. При поновленні довідки про потребу дитини-інваліда в домашньому догляді та/або наказу (розпорядження) роботодавця про відпустку у разі відсутності перерви в строках надбавка на догляд призначається на наступний строк без подання заяви, якщо довідку про потребу дитини-інваліда в домашньому догляді та/або копію наказу (розпорядження) роботодавця про відпустку чи витяг з таких документів донесено протягом місяця.
Протягом 2017 року пільги на житлово-комунальні послуги та тверде паливо надаються відповідно Законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Про охорону дитинства», «Про службу безпеки України». «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців, та членів їх сімей».
З 01.05.2015 р. відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 389 «Про затвердження Порядку надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї» пільги надаються за рахунок субвенції з державного бюджету, якщо середньомісячний сукупний дохід сім’ї пільговика в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу.
Отже, якщо середньомісячний дохід на одного члена сім’ї за шість місяців перевищить показник у 2240 гривень, пільги не надаються.
До членів сім’ї пільговика під час надання пільг належать особи, на яких згідно із законодавчими актами, поширюються пільги: дружина (чоловік); їх неповнолітні діти (до 18 років); неодружені повнолітні діти, визнані інвалідами з дитинства I та II групи або інвалідами I групи; непрацездатні батьки; особа, яка перебуває під опікою або піклуванням пільговика та проживає разом з ним.
Разом з тим пільги надаються без врахування доходів сім’ї: інвалідам війни, учасникам бойових дій, членам сімей загиблих учасників АТО, ліквідаторам та потерпілим І категорії ЧАЕС, ліквідаторам та потерпілим ІІ категорії ЧАЕС, вдовам померлих громадян І та ІІ категорій, смерть яких пов’язана з наслідками аварії на ЧАЕС, військовослужбовцям Служби безпеки України, яких звільнено із служби за віком або вислугою років, ветерани військової служби та ветерани органів внутрішніх справ, вдовам померлих ветеранів військової служби та ветеранів органів внутрішніх справ, звільненим з військової служби особам, які стали інвалідами під час проходження військової служби, батькам та членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби, реабілітованим особам.
Державним бюджетом на 2017 рік не передбачені видатки на фінансування пільг з послуг зв’язку, пільгового проїзду та інших  передбачених законодавством пільг за рахунок субвенції з державного бюджету окремим категоріям громадян, яким передбачені ці пільги відповідно до діючого законодавства.
На даний час пільги з послуг зв’язку надаються ПАТ «Укртелеком», але у зв’язку з відсутністю коштів, відшкодування цих пільг не проводиться.
Місцевий бюджет району не має фінансових ресурсів для забезпечення пільгового перевезення окремих категорій громадян.
Втім багатьох з земляків цікавить пільгове перевезення: чому в обласному центрі пільговики можуть їздити безкоштовно, а у нас ні?
Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» Ріненській області не передбачені видатки з державного бюджету на фінансування пільг на проїзд автотранспортом загального користування окремим категоріям громадян, яким передбачені пільги відповідно діючого законодавства.
Перевезення громадян пільгової категорії в обласному центрі проводиться за рахунок коштів бюджету м. Рівне.
Багато розмов точиться щодо монетизації субсидій, що ви можете сказати з цього приводу?
Наразі ніякими законодавчими актами цього не передбачено.
Чули, що кардинально міняється механізм надання путівок для потерпілих від ЧАЕС першої категорії. Розкажіть, будь ласка, про це трохи детальніше.
Урядом прийнята постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 року №854 «Деякі питання санаторно-курортного лікування та відпочинку громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Нею затверджено порядок надання щорічної грошової допомоги для компенсації вартості путівок санаторно-курортним закладам та закладам відпочинку, здійснення доплат за рахунок власних коштів, виплати грошової компенсації громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Ним передбачено новий механізм оплати послуг із санаторно-курортного лікування громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, з 2017 року. Зокрема, йдеться про:
– безоплатне забезпечення путівками громадян, віднесених до категорії 1, та дітей-інвалідів, захворювання яких пов’язане з Чорнобильською катастрофою, шляхом надання щорічної грошової допомоги для компенсації вартості путівок через безготівкове перерахування коштів санаторно-курортним закладам і закладам оздоровлення та відпочинку відповідно до медичних показань, у порядку черговості в межах бюджетних призначень;
– громадяни, віднесені до категорії 1, та діти з інвалідністю мають право вільного вибору закладу відповідного профілю, а також за бажанням здійснення доплати за надання додаткових послуг за рахунок власних коштів у разі недостатньої суми грошової допомоги для компенсації вартості путівки у вибраному закладі;
– укладання тристоронньої угоди між санаторно-курортним закладом, постраждалою особою та управлінням соціального захисту населення.
Крім цього, прийнята постанова Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 року № 1029 «Про встановлення розміру грошової допомоги для компенсації вартості путівок санаторно-курортним закладам і закладам оздоровлення та відпочинку у 2017 році», якою передбачено розмір грошової допомоги для компенсації вартості путівок через безготівкове перерахування санаторно-курортним закладам і закладам оздоровлення та відпочинку коштів, а саме:
– для осіб, віднесених до категорії 1 - 5250 грн.;
– для осіб, віднесених до категорії 1, із захворюваннями нервової системи (з наслідками травм і захворюваннями хребта та спинного мозку) – 17390 грн.;
– для дітей-іавлідів, інвалідність яких пов’язана з Чорнобильською катастрофою – 10840 грн.
Йдуть розмови й про те, що управління соціального захисту незабаром перейде в нове приміщення. З якою метою це робиться й як швидко  це станеться?
На даний час управління соціального захисту населення (далі – Управління) знаходиться у двох приміщеннях: у приміщенні спільної власності територіальних громад району, яке передане в управління районній державній адміністрації за адресою вул. Воробинська 14а, загальною площею 217,35 кв.м. (4 відділи Управління, працює 26 чоловік), в орендованому приміщенні за адресою вул. Гольшанських, 2 площею 83 кв.м., яке орендується в Головного управління статистики у Рівненській області з орендною платою 1 гривня на рік (3 відділи, працює 14 чоловік).
Таке розміщення відділів не забезпечує ефективної системи надання соціальної допомоги, (в т. ч. уразливим групам населення) шляхом створення максимально зручних умов для різних верств населення.
Тож було вирішено перемістити управління в колишнє приміщення суду по вул. Воробинській 22. Це дасть змогу об’єднати всі структурні підрозділи та архів в одному приміщенні і буде відповідати вимогам до приміщень соціального захисту, відповідно до Проекту «Удосконалення системи соціальної допомоги».
Приміщення, про яке йдеться, розташоване в центральній частині міста, є зручні під’їзні шляхи, асфальтоване вимощення для паркування службових автомобілів, поруч знаходиться районна державна адміністрація, міська рада, фінансове управління, управління Державної казначейської служби.
У цьому приміщенні вистачає необхідних площ для забезпечення технологічним і організаційним оснащенням, іншим устаткуванням, що відповідає антропометричним і фізіологічним даним людини та її естетичному сприйняттю оточення, створення сприятливих санітарно-гігієнічних і естетичних умов праці для ефективної та якісної роботи працівників, розміщення їх з урахуванням забезпечення приміщення для кожного структурного підрозділу та архіву, а саме головне, будуть створенні зручні умови для прийому громадян за консультаціями, оформленням та призначенням всіх видів соціальних допомог, пільг та субсидій, компенсаційних виплат, обслуговування інвалідів.
В рамках спільного зі Світовим банком проекту «Удосконалення системи соціальної допомоги» упродовж 2009-2011 років за кошти Міжнародного банку реконструкції та розвитку (далі – МБРР) в приміщенні управління було проведено капітальний ремонт на суму – 191300,00 грн., поставлено оргтехніки на – 219586,00 грн., меблів на – 37868,00 грн., 3 кондиціонера вартістю – 23238,00 грн., облаштовано локальну мережу на суму – 47000,00 грн.
Відповідно до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 07 березня 2007 року № 402 «Про порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для реалізації спільного з МБРР «Вдосконалення системи соціальної допомоги» між управлінням соціального захисту населення райдержадміністрації та райдержадміністрацією 30 грудня 2008 року був укладений договір оренди нежилого приміщення № 125 «Про передачу приміщення у безоплатне користування терміном на 10 років».
Відповідно до вимоги МБРР на термін оренди неможливе переведення установ соціального захисту населення в інші приміщення.
Переведення управління соціального захисту населення в приміщення будівлі по вул. Воробинській, 22 можливе тільки при умові виконання умов проекту МБРР.
Технічні вимоги до приміщень місцевих управлінь соціального захисту населення, затверджені наказом Міністерства праці та соціальної політики України, передбачають: Облаштування пандусу; Створення 5-ти секторів: 1) інформаційний; 2) консультативно-реєстраційний; 3) очікування та заповнення заяв; 4) прийняття заяв та документів; 5) отримання заяв та документів та прийняття рішень; Встановлення двокамерних енергозберігаючих металопластикових вікон з підвіконням та водовідливами розміром; Встановлення  металопластикових дверей; Облаштування архіву: встановлення протипожежних дверей; встановлення стелажів металевих; Встановлення локальної мережі до кожного робочого місця та підключення до серверної станції;  Встановлення телефонної мережі та підключення до міні АТС; Облаштування відповідного освітлення та електромережі; Облаштування автоматичної пожежної сигналізації; Встановлення відеонагляду; Виконання робіт по ремонту системи блискавко-захисту та випробування ізоляції кабелів, перевірку контуру заземлення, виміру опору петля «фаза-нуль», скритих робіт заземлюючих пристроїв і кабелю.
 Спілкувалася Людмила РОДІНА.


Немає коментарів:

Дописати коментар