вівторок, 2 лютого 2021 р.

 

ЩО БУДЕ З УПРАВЛІННЯМИ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ

І ЯКІ ОРГАНИ ЇХ ЗАМІНЯТЬ?

Існуючі досі структури органів виконавчої влади в районах, що розформовуються, будуть реорганізовані шляхом приєднання до райдержадміністрацій новоутворених районів. Така ж доля чекає й наше Дубровицьке управління соціального захисту. Процес реорганізації стартував 11 січня. Тобто до 11 лютого управління ще працюватиме в звичному штатному режимі. Як отримати необхідні  соціальні послуги потім, наразі остаточного алгоритму не напрацьовано.

Як зазначив голова райдержадміністрації Олександр Гузич, однозначно: люди без необхідного соціального обслуговування не залишаться. Поки що йде визначення механізму організації соціального захисту в умовах децентралізації. Йдеться про те, що все ж певна кількість працівників управління соціального захисту вже Сарненської райдержадміністрації прийматиме необхідні документи від населення Дубровиччини на місці. «Це була принципова вимога, яку я відстоював перед керівництвом новоутвореного району», – каже Олександр Миколайович.

Аби зняти соціальну напругу, частину повноважень управління соціального захисту перебирає на себе громада. Міський голова Богдан Микульський зазначив, що 28 січня відбудеться чергова сесія ради, на якій з-поміж найбільш злободенних питань буде йтися й про створення ЦНАПу. «Закон регламентує нам створення такого органу до 1 січня 2022 року. Однак у зв’язку з такою непростою ситуацією, коли великий прошарок населення є користувачами соціальних послуг, а управління соціального захисту реорганізується, ми вирішили пришвидшити створення ЦНАПу», – каже Богдан Михайлович. Адже  центр надання адмінпослуг покликаний в тому числі також забезпечити населення й певними послугами, які досі надавало управління соціального захисту. А загалом працюватиме він в рамках єдиної державної програми «Соціальна громада».

Який перелік послуг має надавати ЦНАП? Перелік адміністративних послуг визначається органом, який приймає рішення про його утворення відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 травня 2014 р. № 523 «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг». Відповідь на питання про оптимальний перелік адміністративних послуг в ЦНАП залежить від інституційної спроможності громади. Якщо йдеться про громади на базі міст, особливо, середніх та великих, то очевидно, що ЦНАП у таких громадах повинні надавати максимальний спектр послуг. В об’єднаних територіальних громадах сільського типу, особливо з обмеженою спроможністю, в першу чергу необхідно забезпечити надання найнеобхідніших (найпопулярніших) адміністративних послуг, зокрема у таких сферах, як: реєстрація актів цивільного стану (РАЦС); реєстрація місця проживання. Також доцільно забезпечити надання через ЦНАП таких послуг, як: послуги щодо «внутрішніх паспортів». Наразі може йтися насамперед про видачу паспорта-книжки, і послуги з вклеювання фото при досягненні 25 і 45 річного віку. Для видачі паспорта у формі цифрової ІД-картки потрібне придбання спеціального обладнання (наразі вартість робочої станції та захищеного каналу зв’язку складає біля 300 тис. грн.). Оскільки паспортна реформа ще законодавчо остаточно не затверджена, то відповідь на ці питання потребуватиме актуалізації в найближчі місяці. Займатиметься може ЦНАП також такими послугами, як: призначення житлових субсидій;  призначення окремих видів державної допомоги (зокрема, при народженні дитини тощо); призначення та перерахунок пенсій тощо. Це, очевидно, найважливіші (найпопулярніші) послуги для сільського населення. Особливо, якщо при ЦНАП будуть організовані віддалені робочі місця по старостинським округам. Якщо об’єднана територіальна громада має високу спроможність, то до переліку послуг ЦНАП також доцільно включати послуги щодо: державної реєстрації прав на нерухоме майно та його обтяжень; державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців; державної реєстрації земельних ділянок та/або, принаймні видачі відомостей з Державного земельного кадастру. Також у громадах, де немає нотаріусів, при формуванні переліку Послуг, що надається у ЦНАП, може йтися про окремі нотаріальні дії, що вчиняються посадовими особами органів місцевого самоврядування (насамперед, посвідчення заповітів, засвідчення вірності копій документів та виписок з них, засвідчення справжності підпису на документах). При вирішенні питання про доцільність включення/не включення до переліку адміністративних послуг ЦНАП необхідно виходити з моделі життєвих ситуацій, враховуючи демографічний склад громади, основні групи споживачів послуг, їх потреби. Наприклад, при народженні дитини особі потрібно отримати три адміністративні послуги: зареєструвати факт народження, зареєструвати місце проживання дитини, отримати державну допомогу у зв’язку з народженням дитини. Відтак важливо, усі ці три послуги отримати у ЦНАП. Особливо для сільського населення, щоб не їхати до центру громади. Іншими життєвими ситуаціями є придбання нерухомості, вихід на пенсію, необхідність отримання житлової субсидії тощо. Перелік послуг ЦНАП можна розширювати поступово (поетапно).

Людмила РОДІНА.

Немає коментарів:

Дописати коментар