землю – учасникам АТО
З метою
гарантування соціального захисту військовослужбовців, передбаченого Законом
України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх
сімей”, Держгеокадастром України ініційовано заходи стосовно реалізації
громадянами України – військовослужбовцями, які беруть участь у виконанні
завдань щодо здійснення антитерористичної операції у східних та
південно-східних областях України, їх конституційних прав на безоплатне
отримання земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. За
роз’ясненням вимог чинного законодавства щодо забезпечення земельними ділянками
учасників АТО ми звернулися до начальника Управління Держгеокадастру у
Дубровицькому районі Віталія Сімаченка.
Віталію
Геннадійовичу, нагадайте про державні гарантії учасникам АТО…
Так, дійсно, законодавством України передбачено систему
пільг для учасників бойових дій та осіб, прирівняних до них, зокрема, це
стосується і надання земельних ділянок. Відповідно до статті 12 (пункт 14)
Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»
учасникам бойових дій надаються, серед інших, такі пільги: першочергове
відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва,
садівництва і городництва. Надання у власність земельних ділянок здійснюється у
порядку, визначеному статтею 118 Земельного кодексу України, за умови, що
учасник бойових дій не скористався своїм правом на безоплатне отримання у
власність земельної ділянки та надав відповідний документ, що посвідчує його
участь в антитерористичній операції.
Роз’ясніть
питання резервування земельних ділянок для учасників АТО.
З метою забезпечення підвищення соціальних стандартів
для військовослужбовців, які виконують завдання із здійснення антитерористичної
операції, Управлінням Держгеокадастру у районі підготовлено доручення голови
райдержадміністрації від 09.02.2016 року, яким, зокрема, рекомендовано міському
та сільським головам забезпечити резервування земельних ділянок для всіх
мобілізованих із земель запасу комунальної власності для передачі у власність
учасникам антитерористичної операції для будівництва і обслуговування житлового
будинку, господарських будівель і споруд, ведення садівництва, особистого
селянського господарства, прийнявши відповідні рішення, та скласти реєстр
земельних ділянок державної і комунальної власності, зарезервованих для
передачі учасникам АТО із зазначенням місцезнаходження, загальної площі
земельних ділянок, їх цільового призначення. В районі, на виконання відповідних
доручень Кабінету Міністрів України та Держгеокадастру, відбрано вільні
земельні ділянки, які можуть бути передані у власність
військовослужбовцям-учасникам АТО загальною площею 258,8 га: для житлового
будівництва – 23,62 га; для садівництва – 49,5 га.; для ведення особистого
селянського господарства – 185,7 га. Управлінням Держгеокадастру у районі за
погодженням із відповідними сільськими радами визначено землі, які
надаватимуться учасникам АТО в подальшому. Оскільки розпорядником зазначених
земель є Головне управління Держгеокадастру в Рівненській області, наказом від
02.01.2016 року №2 затверджено перелік земельних ділянок, які зарезервовані для
учасників АТО. Відтак, ніхто, окрім учасників АТО, не зможе претендувати на
отримання даних земельних ділянок у власність. Рішення аналогічного змісту
прийняті і десятьма сільськими радами району. Однак, частина органів місцевого
самоврядування на сьогоднішній день не прийняла відповідних рішень, що в свою
чергу викликає занепокоєння у членів родин військовослужбовців, які знаходяться
у зоні проведення АТО через відсутність гарантій забезпечення земельними
ділянками в межах населених пунктів за місцем проживання військовослужбовців.
Проведені ж роботи з резервування земельних ділянок дають підстави вважати, що
земельними ділянками із земель державної власності сільськогосподарського
призначення будуть забезпечені усі мобілізовані учасники антитерористичної
операції по мірі надходження заяв.
Хто
безпосередньо передає земельні ділянки у власність нашим захисникам?
Згідно
із частиною першою статті 122 Земельного кодексу сільські та міська ради
передають земельні ділянки у власність із земель комунальної власності
відповідних територіальних громад для всіх потреб. Відповідно до частини
четвертої цієї статті центральний орган виконавчої влади з питань земельних
ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають
земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім
випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність для всіх потреб.
Згідно з Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії
та кадастру, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань
передає згідно із законом земельні ділянки сільськогосподарського призначення
державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах
області.
Який
стан забезпечення земельними ділянками учасників АТО в районі?
Станом
на 01.05.2016 із заявами до Головного управління Держгеокадастру в області та
органів місцевого самоврядування на отримання земельних ділянок звернулася 185
захисників Вітчизни з району та надано 185 дозволів на розроблення документації
із землеустрою на загальну площу 26 га. Головним управлінням Держгеокадастру у
Рівненській області із 145 поданих заяв від зазначеної категорії громадян
надано 145 дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення
земельних ділянок у власність із земель державної власності
сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів для ведення
садівництва на площу 13,6 га та для ведення особистого селянського господарства
на площу 7,5 га. За кількостю наказів, прийнятих Головним управлінням
Держгеокадатру в області, наш район посідає друге місце в області після
Рівненського району. Для порівняння, Управліннями Держгеокадастру у
Володимирецькому районі організовано прийом документів для передачі у власність
земельних ділянок від 104 учасників АТО, Костопільському та Острозькому – 100,
Дубенському – 87, Здолбунівському – 61, Гощанському – 12. Високих результатів
роботи по землях державної власності вдалося досягти завдяки системній роботі,
яку проведено, починаючи від добору земельних ділянок, проектування земельних
масивів, проведенню роз’яснювальної роботи, прийому та обробці документів від
учасників АТО, налагодженню взаємодії із проектними землевпорядними організаціями,
якими забезпечувалось розроблення документації із землеустрою у найкоротші
терміни. При нагоді, хочу відмітити, що місцевими розробниками документації із
землеустрою – Дубровицькою філією ДНВП «Рівнегеокадастр» та ПП «Дубровицьке
земельно-кадастрове бюро» для учасників антитерористичної операції документація
розроблялась за половину її кошторисної вартості, а для сімей загиблих
учасників АТО – безкоштовно. Позитивно на результати роботи вплинуло і
налагодження конструктивної співпраці із керівництвом Громадської організації
захисту прав та інтересів учасників АТО.
В
межах населених пунктів, як нам відомо, ситуація значно песимістичніша?
Так, якщо по забезпеченню земельними ділянками учасників
АТО із земель державної власності результати роботи нашого Управління є одними
з кращих в області, то із земельними ділянками для будівництва індивідуальних
житлових будинків із земель комунальної власності в межах населених пунктів,
розпорядниками земель в яких є міська та сільські ради, ситуація бажає бути
кращою. Серед об’єктивних причин, після відсутності вільних земель для
житлового будівництва, є заборона надання земельних ділянок у власність чи
користування для містобудівних потреб у разі відсутності плану зонування або
детального плану території, відповідно до вимог Закону України «Про регулювання
містобудівної діяльності». Органами місцевого самоврядування надано учасникам
АТО лише 39 дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення
земельних ділянок у власність для будівництва та обслуговування житлового
будинку, господарських будівель та споруд на площу 4,9 га. У переважній
більшості звернень учасники АТО піднімають питання надання земельних ділянок
саме для будівництва в межах населених пунктів. Окремі місцеві ради із
розумінням відносяться до проблем розширення існуючих меж населених пунктів,
розпочинаючи розроблення землевпорядної та містобудівної документації, проте
переважна більшість очільників територіальних громад рекомендують звертатись із
заявами до райцентру чи Управління Держгеокадастру, хоча згідно із чинним
Земельним кодексом України та Законом «Про місцеве самоврядування в Україні»,
розпорядження землями в межах населених пунктів для індивідуального житлового
будівництва віднесено до виключної компетенції органів місцевого самоврядування.
Рішення із вищезазначених питань приймаються виключно на пленарних засіданнях
сесій міської та сільських рад депутатами. Тож, зважаючи на вище викладене,
рекомендуємо учасникам АТО контролювати голосування народних обранців з питань
відведення землі по тих місцевих радах, які із незрозумілих причин зволікають
із прийняттям рішень про резервування земель для осіб, які захищають
суверенітет та територіальну цілісність нашої держави.
Які
документи необхідно подати учасникам АТО?
Надання
земельних ділянок для зазначених потреб здійснюється в порядку, визначеному ст.
118 Земельного кодексу України. До клопотання необхідно долучити такі
документи:
1. Копії документів, що посвідчують особу заявника
(копію паспорта громадянин України (стор. 1, 2, 11), копію реєстраційного
номера облікової картки платника податку згідно з Державним реєстром фізичних
осіб-платників податків (ідентифікаційний номер), документ, що посвідчує участь
в антитерористичній операції.
2.
Обґрунтування відведення земельної ділянки (в т. ч. розміру земельної ділянки з
дотриманням вимог містобудівного законодавства, цільового призначення,
зазначивши чи використано право безоплатної приватизації земельної ділянки по
зазначеному виду використання).
3.
Викопіювання з кадастрової карти (плану) та інших графічних матеріалів, яке має
забезпечувати чітке читання контурів угідь, з прив’язкою до межі відповідного
населеного пункту, погоджене управлінням Держгеокадастру у районі. На
викопіюванні необхідно зазначити бажане місцерозташування та розмір земельної
ділянки.
4.
Довідка з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх
за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем), із
зазначенням форми власності, складу угідь та категорії земель, запропонованих
до відведення, скріплена підписом та печаткою Управління Держгеокадастру у
Дубровицькому районі.
Які
норми безоплатної передачі земельних ділянок учасникам АТО?
Громадяни
України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної
або комунальної власності в таких розмірах:
а)
для ведення фермерського господарства – в розмірі земельної частки (паю),
визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на
території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське
господарство;
б)
для ведення особистого селянського господарства – не більше 2,0 гектара; в) для
ведення садівництва – не більше 0,12 гектара;
г)
для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і
споруд (присадибна ділянка) у селах – не більше 0,25 гектара, в селищах – не
більше 0,15 гектара, в містах – не більше 0,10 гектара;
г)
для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.
Чи
можливо самотужки шукати вільну земельну ділянку?
Як свідчить практика, за звичайних умов простому
українцю нелегко знайти «вільну» земельну ділянку державної або комунальної
власності. Перш ніж розпочинати такі пошуки, варто визначитись з бажаним
цільовим призначенням майбутньої земельної ділянки. Після цього необхідно
звернутися з письмовим запитом про надання публічної інформації (щодо наявності
земель державної та комунальної власності, не наданих у власність користування)
до міської чи сільської ради в залежності від обраної земельної ділянки. Або
самотужки знайти вільний земельний наділ, звернувшись за допомогою до публічної
кадастрової карти. Щодо учасників АТО, хочу зазначити, що нашим Управлінням
сформовано Альбом – атлас зарезервованих земельних ділянок, які можуть бути
передані у власність учасникам антитерористичної операції на території району.
Таким чином, за умови не реалізації дотепер свого права на безоплатну
приватизацію земельних ділянок, учасники АТО мають можливість здійснити це в
порядку, передбаченому чинним земельним законодавством. Для цього захиснику
Вітчизни необхідно звернутися до відповідної сільської, міської ради у випадку
розташування бажаної земельної ділянки для індивідуального житлового
будівництва, садівництва в межах населених пунктів. Якщо ж земельна ділянка
сільськогосподарського призначення (землі житлової забудови апріорі розташовані
в межах населених пунктів) знаходиться за межами населених пунктів, слід
звертатися до територіальних органів Держгеокадастру.
Яка
процедура виділення земельних ділянок?
Відповідно до Земельного кодексу України, особи,
зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель
державної або комунальної власності для ведення особистого селянського
господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого
будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального
дачного будівництва у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання
до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування,
який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність
відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Кодексу. У клопотанні
зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До
клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце
розташування земельної ділянки. Відповідний орган виконавчої влади або орган
місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи
комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею
122 Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення
проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану
відмову у його наданні. Окремо слід зазначити, що на практиці мають місце
непоодинокі випадки безпідставного затягування органами місцевого
самоврядування прийняття рішення щодо надання дозволів, внаслідок чого
зацікавленій особі не надають ані дозволу на розроблення документації із
землеустрою, ані мотивованої відмови у його наданні. В таких ситуаціях заявнику
слід керуватися принципом «мовчазної згоди» на розробку проекту землеустрою.
Нормативно закріплений вказаний принцип у абзаці 3 ч. 7 ст. 118 ЗК України.
Так, якщо сільська чи міська ради протягом одного місяця з дня одержання
клопотання про надання дозволу не надає такого дозволу або мотивованої відмови
в його наданні, заявник має право у місячний строк з дня закінчення строку
розгляду поданої заяви (клопотання), продовжити процедуру землевідведення
шляхом замовлення розробки проекту землеустрою без надання такого дозволу. При цьому,
замовник документації із землеустрою письмово повідомляє про це відповідний
орган місцевого самоврядування, уповноважений розпоряджатися земельною
ділянкою, додаючи договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення
земельної ділянки. Отримавши дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо
відведення земельної ділянки, наступним кроком буде укладення договору на
розробку документації із землеустрою із суб’єктом господарювання – виконавцем
робіт із землеустрою. При цьому, документація із землеустрою має бути
розроблена у строк, що не перевищує шести місяців з дати укладення договору на
її розробку. Розроблений проект землеустрою підлягає обов’язковому погодженню з
територіальним органом Держгеокадастру, а у разі розташування земельної ділянки
у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на
якій планується розташування об’єкта будівництва, – із структурними
підрозділами районних державних адміністрацій у сфері містобудування та
архітектури. Після погодження проекту землеустрою громадянину необхідно
звернутися до державного кадастрового реєстратора за місцем розташування
земельної ділянки із заявою про проведення державної реєстрації земельної
ділянки та надання витягу про земельну ділянку з Державного земельного кадастру.
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування
відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої
влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за заявою
особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого
самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є
підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи
користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої
нею особи. На підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику
безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну
ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до
Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної
ділянки. При здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється
кадастровий номер. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого
самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної
власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122
Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою
щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення
обов’язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом
– після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про
затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання
її у власність. Отримання рішення органу місцевого самоврядування про
затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у
власність/наказу територіального органу Держгеокадастру України слугує
підставою для реєстрації права власності на земельну ділянку. В результаті чого
громадянин протягом п’яти робочих днів отримує свідоцтво про право власності на
нерухоме майно та витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та
їх обтяжень та, нарешті, фактично та юридично стає повноцінним власником
земельної ділянки.
Коли
в учасника АТО виникає право власності на земельну ділянку?
Згідно
з статтями 125, 126 Кодексу право власності на земельну ділянку виникає з
моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону
України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх
обтяжень».
Розмовляла Любов КЛІМЧУК.
Немає коментарів:
Дописати коментар