пʼятницю, 11 травня 2018 р.


ВСЕ, ЩО ТРЕБА ЗНАТИ ПРО СПАДЩИНУ
У п’ятницю, 30 березня, відбулася презентація нового нотаріального офісу Олександра Чубая. Розміщується він у приміщенні держказначейства, там, де раніше працювала державна нотаріальна контора. Як жартома зазначив під час церемонії колишній наш державний, а нині приватний нотаріус Микола Таборовець, місце «находжене». Бо ці стіни бачили величезний попит на нотаріальні послуги. Бували часи, коли  кабінет нотаріуса люди буквально окупували, простоюючи під його дверима цілу добу навиліт. А то і самого нотаріуса на роботу не пускали, думаючи, що це якийсь нахабний спритник  поза чергою хоче пробитися до омріяної цілі.
На жаль, державний нотаріус для жителів району вже давно став недосяжним, та й загалом, за словами самого винуватця  торжества пана Чубая, в нотаріаті нині тенденції в бік приватних офісів, таким чином держава позбавляє себе багатьох проблем щодо утримання подібних структур.
Привітав з такою подією працівників офісу і голова райдержадміністрації Микола Петрушко, а принагідно попросив у них лояльно підходити до соціально вразливих верств населення району, яким не по кишені дорогі нотаріальні послуги. Приємно, що обидва нотаріуси позитивно відгукнулися на прохання очільника району, тож можемо сподіватися від них на якийсь спеціальний «соціальний» тариф на оформлення нотаріальних дій. Загалом намітилася гарна та конструктивна співпраця та підтримка нової нотаріальної контори. Про це говорили й мер міста, й поштовики, й банкіри. Позитивно, що  наші нотаріуси сиділи пліч-о-пліч не як конкуренти, а гарні колеги. Цікавою особисто для мене була власне презентація – на прикладі своєрідних «дверей в майбутнє» Олександр Чубай розповів про особливості роботи його офісу, привідкрив завісу в потойбіччя нотаріату та познайомив зі своєю командою.
А наших читачів Олександр Степанович погодився проконсультувати, як оформити спадщину.

Якщо я власник, про які моменти повинна подбати за життя, щоб моя власність перейшла до іншої особи?
Для цього існує два шляхи. Розпорядитися за життя або передати комусь у спадщину. Перший варіант: ви розпоряджаєтеся за життя, укладаючи договір купівлі-продажу, дарування чи спадковий договір, і ваша нерухомість переходить вже до іншої особи. В кожному договорі є свої особливості. Або ж ви не укладаєте ніякого договору, а передаєте шляхом спадкування свою нерухомість. В такому разі можна написати заповіт, або ж не писати його. Але в цьому випадку нерухомість буде переходити до інших власників після вашої смерті.
Звичайно, один з найкращих шляхів – це розпорядитися за життя. Чому так? Тому що, по-перше, ще за життя зрозуміла ваша воля, кому ви хочете, щоб яка частина вашого майна перейшла. По-друге, ви уникаєте будь-яких конфліктів між вашими родичами, близькими – всіма спадкоємцями, як це часто буває при спадщині. По-третє, ви можете обрати, яким чином розпорядитися і кому конкретно ви хочете передати своє майно.
Щодо того, як розпорядитися за життя, існує кілька правочинів. Перше, як ми вже говорили, «купівля-продаж». Ви продаєте майно, отримуєте кошти. Це можна здійснити тоді, коли вам не потрібне це майно. Друге – «дарування». Ви знаєте, що ви живете з донькою чи з дуже близькою людиною, і ви хочете вже зараз подарувати цій людині свою нерухомість. Проте це краще робити тільки в тому випадку, якщо ви даруєте не останнє житло, де ви можете мешкати. Або це навіть й останнє ваше житло, окрім нього ви не маєте іншого, але ви дуже впевнені, не закрадається жодного сумніву щодо тої людини, якій ви даруєте свою власність. Чому так кажу? Питання стоїть в тому, що якщо ви подаруєте цій людині своє майно, і вона стане його власником, то ви можете при будь-яких негараздах чи незгодах залишитися без даху над головою і перетворитеся на безхатченка. Такі прецеденти, на жаль, непоодинокі, тому з договором дарування треба бути дуже обережним.
Існує ще такий правочин, як «спадковий договір», або «договір довічного утримання». Особисто я вважаю його одним з найкращих варіантів. Можна сказати так, що це щось середнє між договором дарування та спадщиною. При спадковому договорі ви обумовлюєте з потенційним спадкоємцем, що він стане власником вашого майна тільки після вашої смерті, але до цього моменту власником майна залишаєтеся ви, і ви накладаєте на майбутнього спадкоємця певний обов’язок вчиняти певні дії по відношенню до себе.
Чим це краще порівняно з договором дарування? Ми можемо подарувати майно, але ніякого обов’язку по договору дарування накласти стосовно дарувальника не можемо на особу, до якої майно переходить. Наприклад, жінка  дарує своїй доньці будинок й думає, що та буде доглядати її. Проте за законом дочка не зобов’язана цього робити. Це вже є її добра воля. Якщо ця донька в будь-який момент відмовиться це робити за договором дарування, закон буде на її боці. За спадковим договором вона не може відмовитися доглядати за спадкодавцем. Якщо ж вона відмовляється, то є всі підстави розривати цей договір і укладати новий з тою людиною, яка попіклується про вас, яка буде виконувати певні ваші розпорядження.
Де людина може дізнатися про належну їй спадщину, якщо вона не має заповіту?
Треба зрозуміти, про що йде мова – про майно, як таке, що можна успадкувати; чи якщо про саме майно відомо – чи відкрита спадкова справа? Варто прийти до нотаріуса і уточнити, чи у вас відкрита спадкова справа і пояснити ситуацію. Мовляв, от померла моя мама, бабуся, тітка і т.п. Тобто є родинні відносини. А я близька людина і я хочу подивитися, чи відкрита справа та написати заяву на прийняття спадщини. Тоді можна таку заяву подавати, і нотаріус під час цього з’ясує, чи є відкрита спадкова справа, чи ні, та прийме таку заяву.
Якщо ж, наприклад, питання стоїть, що молода особа Світлана знає, що хтось з її родичів помер, але вона не може вирішити, чи треба їй займатися спадщиною, але вона хоче дізнатися про майно, яке може успадкувати. Тоді в цьому разі доступ до інформації про майно є у відкритому державному реєстрі речових прав, якщо воно було зареєстровано там з 2004 року. Тоді вона може сама в електронному реєстрі з’ясувати, чи є власність у бабусі, яка померла. Якщо є, тоді вона думає, звертатися чи не звертатися до нотаріуса. Отже виходить, якщо питання просто спадкової справи, то прийти до нотаріуса і подавати заяву. Якщо питання майна – то інформацію дізнаємося через відкриті електронні реєстри. В цьому ми також можемо зарадити нашим клієнтам, зробивши таку послугу для них в тому випадку, якщо вони не мають доступу до таких реєстрів.
Що необхідно знати для оформлення спадщини у вигляді, наприклад, житлового будинку?
Завжди нотаріус для відкриття спадкової справи має розуміти, хто помер і чи насправді померла людина, це підтверджується свідоцтвом про смерть. Друге, що необхідно врахувати – місце відкриття спадщини. Це підтверджується довідкою з міської та сільської ради про те, де померла особа була зареєстрована перед смертю за певною адресою. Третє – по можливості встановити спадкову масу, тобто майно, яке успадковується. Якщо нотаріус установив, що цим спадковим майном є житловий будинок, тоді виникає наступне  запитання, кому належить цей будинок. Якщо ми точно знаємо, що він належить спадкодавцю, тобто особі, яка померла, то має бути документ, який це підтверджує. Наприклад, свідоцтво на право власності. Якщо є такий документ для оформлення спадщини – то це основний документ плюс технічний паспорт на будинок.
Але ми розуміємо, що є безліч будинків, на які не виготовлялися документи. Тобто вони будувалися, люди в них все життя прожили, але кінцевого документа про право власності немає. Раніше нотаріус не міг оформляти такої спадщини. Він відправляв людину до суду за визнанням права власності на спадкове майно. На сьогодні є пом’якшення з боку законодавця. І держава дозволила оформляти те майно, на яке не було в законному порядку зареєстровано права власності після будівництва або не виданий належним чином документ. Нині нотаріус може належним чином зареєструвати його за померлим, а після цього видавати спадщину. Фактично це дуже спрощує процедуру для людей, оскільки не потрібно звертатись до суду.
В тому ж випадку, якщо документу, що підтверджує право власності померлого не виявлено, спадкоємцю потрібно виготовити технічний паспорт на житло на ім’я померлого. Це перший документ. Другий документ – взяти довідку в сільській/міській раді, що дане будівництво або домогосподарство обліковується за померлим. Третє – взяти довідку або рішення сільської чи міської ради, що земельна ділянка,яка знаходиться під даним житловим будинком, була надана законним чином або обліковується за померлим спадкодавцем. Четверте – взяти довідку в БТІ про те, що справді спадковий будинок не зареєстрований. Цих документів достатньо, щоб зареєструвати право власності за померлим на даний будинок.
Якщо у спадок дістаються банківські активи, як діяти в такому випадку?
Якщо у спадкоємця є ощадні книжки або підтвердження рахунків в банку, це вже спрощує процедуру. Бо ми вже знаємо, в якому банку зберігаються гроші. Спочатку відкривається спадкова справа. Для цього необхідні документи, про які я вже наголошував в попередніх своїх відповідях (свідоцтво про смерть, довідка про місце реєстрації померлого), а також бажано надати ідентифікаційний код померлого, щоб банк міг надати необхідну інформацію. Тоді нотаріус робить запит до конкретного банку стосовно наявності відкритих рахунків на ім’я померлого та суму коштів. На підставі відповіді від банку формується свідоцтво про право на спадщину на кошти. А на основі вже цього свідоцтва банк видає кошти спадкоємцям.
Може бути й така ситуація, що невідомо, в якому банку зберігалися гроші померлого. Тоді нотаріус запитує спадкоємця, в яких банках могли бути відкриті рахунки. Наприклад, спадкоємець каже: «Можливо, вони були в п’яти банках». Тоді він називає ці банки, і нотаріус робить туди запити. За відповідями нотаріус бачить, де ці кошти й скільки їх було. Якщо, наприклад, спадкодавець відкрив рахунок в якомусь банку, про який спадкоємець не знає, ці кошти можуть назавжди пропасти. Бо важко встановити, чи це у Києві, чи це у Львові, чи це якийсь маленький банк, чи зовсім в іншій країні. Нотаріус працює тільки з тою інформацією, яку надає йому спадкоємець.
Як спадкувати земельні наділи?
Процедура відкриття спадкової справи відбувається так, як зазвичай. Нотаріус  встановлює наявність підтвердження права власності на земельну ділянку за державним актом на земельну ділянку, свідоцтвом про право власності або ж наявними відомостями в Державному реєстрі прав. Якщо відповідний документ наявний, нотаріус витребовує витяг з Державного земельного кадастру та готує свідоцтво на спадщину.
Чи є такі випадки, коли краще відмовитися від спадщини?
Так, уявімо, що у померлої особи було три дочки, які вже за життя спадкодавця обговорювали, що наявне майно спадкодавця буде належати одній з них. Тоді двом дочкам слід відмовитися від спадщини на користь третьої сестри, до якої й перейде спадкове майно, якщо цього не зробити у 6-місячний строк від дня смерті спадкодавця, то пізніше вже відмовитися можливості не буде, а це призведе до зростання витрат по спадщині в кілька разів.
Дуже важливо розуміти, що для кожної процедури отримання спадщини і на кожну особу видається окремий документ. Щоправда, раніше було по-іншому. В одному документі могли вказуватися кілька об’єктів. Зараз такої практики немає. Якщо, наприклад, є одна особа, і вона успадковує три земельні ділянки, значить це має бути три свідоцтва на спадщину на три земельні ділянки. Якщо це буде три особи, що успадковують три земельні ділянки, і вони хочуть порівну успадкувати кожну земельну ділянку, тобто вони не роблять договір поділу, щоб кожному було по окремій земельній ділянці, тоді їм треба видавати дев’ять свідоцтв.
Ще одна із причин відмовитися від спадщини – якщо вона незначна і витрати на оформлення цієї спадщини більші, ніж вартість майна. З цим всім ми також намагаємося клієнту допомогти.
Нині для нашого району дуже актуальними є чорнобильські виплати за рішенням суду. Чи можуть отримати ці виплати спадкоємці позивача, якщо він на момент виплат вже помер? Що для цього необхідно зробити?
Так, це можливо зробити. З відповідним рішенням суду особа приходить до нотаріуса й подає заяву на відкриття спадщини. Нотаріус робить запит в необхідну інстанцію, звідки приходить відповідь, яка сума коштів була присуджена для померлого, і на ці кошти видається спадщина. Після чого відбувається вже наступна процедура – спадкоємець з свідоцтвом звертається у виконавчу службу для отримання цих коштів.
В кожному випадку, звичайно, індивідуальний підхід, але якими в середньому сумами обраховується оплата нотаріальних послуг?
Поскільки спадщина залежить від кількості спадкоємців та кількості об’єктів, що спадкуються, то суму витрат визначити без попередньої консультації та аналізу ситуації важко. Тим паче є багато архівних справ, їх треба витребовувати, вони бувають взаємопов’язані між собою, тому ми спочатку все аналізуємо, погоджуємо бюджет і тоді оформляємо спадщину.
Орієнтовні суми, які можуть бути, якщо це людина, яка попадає в якийсь певний пільговий соціальний тариф – 2500 чи 3000 грн. Цей пільговий соціальний тариф буде погоджено із керівництвом району.
Друге, що ми беремо до уваги, як часто людина звертається до нас, чи вона є нашим постійним клієнтом і т. ін. Ми стараємося, щоб підхід був гнучким і ціна доступною.
Однак на загальну суму оформлення спадщини впливає також те, чи виникає податок при спадкуванні (от вже тут жодних пільг чи гнучких моментів бути не може, оскільки податок встановлює держава і він зміні не підлягає), тому у разі, якщо майно спадкують НЕ діти/батьки/другий з подружжя/ рідний брат чи сестра/ онуки в державу сплачується податок з вартості майна (будинку, квартири, земельної ділянки). Для визначення вартості майна виготовляється експертна оцінка. На сьогоднішній день ставка податку становить 5 відсотків від вартості майна та 1.5 відсотка – військовий збір, для нерезидента – податок буде 18 відсотків плюс так само півтора відсотка – військовий збір. Нерезиденти – це ті особи, які не є громадянами України, або ті громадяни України, які постійно проживають за кордоном.
Під кінець, хочу зазначити, що наша команда, а нас працює кілька працівників, намагається надати якісні і хороші послуги. Ми розміщені в хорошому місці. В нас можна отримати нотаріальні послуги без черг за попереднім записом. Тобто ми націлені на те, аби наші клієнти були максимально задоволеними.
Перша консультація у нас відбувається безкоштовно, за це гроші платити не потрібно. Під час неї проводиться аналіз документів, підраховується кошторис, після чого кожен знає, на що розраховувати, й співставляє зі своїми можливостями. 
Дякую за докладну інформацію.
Людмила РОДІНА.

Немає коментарів:

Дописати коментар