Школа
змінюється, але фінансування, на жаль, бракує
З начальником управління
освіти, молоді і спорту РДА Ніною Іванівною Стасюк говоримо про нововведення у
навчальних процесах та найгостріші проблеми в освітянській галузі району.
Ніно
Іванівно, з яким настроєм зустрічає освітянська галузь району 2018 рік?
Перефразовуючи
вислів «Скільки людей – стільки й думок», я сказала б, що скільки освітян, то і
стільки різних настроїв та думок. Але якщо узагальнити, то серед наших
педагогічних працівників загальної середньої освіти настрій більш
оптимістичний. Поясню: хто працював успішно у 2017 році, мав хороші результати
своєї роботи, той отримував додаткові стимулюючі виплати і буде їх отримувати у
2018-му. Цього року знову уряд обіцяє підвищити заробітну плату педагогічним
працівникам. Отож позитив зрозумілий.
Зовсім
інший настрій сьогодні у тих працівників галузі, які обслуговують заклади
загальної середньої освіти (прибиральників, сторожів, медичних сестер,
кочегарів та ін.). З 2017 року утримання закладів освіти покладено законодавчо
на районні бюджети, а додаткова дотація з держави районним бюджетам покриває
лише близько 70% від потреби його фінансування, і районний бюджет не має
власних достатніх надходжень. Прикро, але саме через це на кінець року виникла
заборгованість із виплати заробітної плати обслуговуючому персоналу та оплати
за теплопостачання. На сьогодні уже виплачена заборгованість за грудень,
вирішено питання на позачерговій сесії районної ради щодо виділення додаткових
коштів з районного бюджету, щоб на початку лютого виплатити заробітну плату за
січень та аванс за лютий.
Окремо
хочу сказати про настрій педагогічних працівників дошкільної та позашкільної
освіти. На жаль, ці заклади освіти фінансуються з районного бюджету. А цим уже
майже все сказано. На цей рік у бюджет закладено 20% за престижність праці
педагогічним працівникам лише закладів дошкільної освіти. Коштів не вистачає на
оплату праці на час відсутності основного працівника, відряджень, утримання
закладів дошкільної та позашкільної освіти.
Освіту
постійно реформують. Зовсім по-новому, до прикладу, працюватиме вже з 1 вересня
початкова школа. Які найважливіші зміни чекають на першокласників? Чи готові
наші вчителі до нововведень?
Щодо
реформи в освіті, то я хочу висловити свою власну думку і підкреслити, що я
підтримую наразі усі основні кроки, які чітко окреслені у новому Законі України
«Про освіту», в Концепції «Нова українська школа».
Закон
запроваджує законодавче підґрунтя для оновлення змісту загальної середньої
освіти, яка від 2018 року стає дванадцятирічною. Від 12-річного навчання,
орієнтованого на нові методи, виграє кожен учень, бо ця система впроваджує
компетентнісний підхід на кожен рівень освіти і передбачає додатковий рік
навчання в ліцеї, що дасть можливість здобувати знання свідомо, готуватися до
університету без репетиторів, обирати профіль відповідно до власних схильностей
і задатків, які виявляться через зовнішні комплексні тестові завдання після
9-го класу. Крім того, молодь після дванадцятого класу буде більш зрілою для
вибору майбутнього фаху.
Така
профільність старшої школи, за законом, уже трирічної, а не дворічної, із
реальним вибором невеликої кількості профільних предметів, із сучасними
методами навчання та доброю матеріальною базою зробить конкурентоздатним нашого
учня у світі.
Закон
«Про освіту» запроваджує педагогічну свободу для вчителя, а водночас нові
механізми гнучкості та оновлення змісту через надання повноважень учительству
творити освітні та навчальні програми, виходячи із потреб конкретного класу і
конкретних учнів, їхніх зацікавлень.
Закон
запускає механізми реальної автономії школи. Йдеться про розширення повноважень
школи у сфері організаційної, академічної, фінансової та кадрової політики. Ця
автономія несе великі можливості, а поряд із тим і виклики для керівників
освіти.
З
першого вересня 2018 року всі першокласники підуть навчатися за новим державним
стандартом. Через інструменти стандарту, зокрема через інтегроване навчання,
діти будуть опановувати різні предмети – математику, мову, природознавство,
історію, мистецтво тощо. Важливо, щоб навчання приносило дітям радість, щоб
школярики вчилися творити, а не відтворювати, мислити самостійно, а не
відгадувати те, що хоче почути від них учитель. Дуже важливий пріоритет
стандарту – збереження оптимізму – найціннішого ресурсу дитини, яким часто
нехтує педагог, а це, власне, основа для успіху людини, а не знання формул чи
правил.
З
2017 року на обласному, районному рівнях відбувається підготовка 48 вчителів
початкової школи району, які з 1 вересня будуть навчати у перших класах. Без
проходження такої перепідготовки, вчитель не матиме права вчити дітей саме у 1
класі.
Скільки
опорних шкіл є у вашому підпорядкуванні? Чи виконують вони покладені на них
функції? Які нововведення у їх роботі?
Відповідно
до рішення районної ради у 2016 році визначено шість опорних закладів у районі:
Дубровицький НВК «Ліцей-школа», Сварицевицький НВК, Залузький НВК, Осівський
НВК, (Миляцький НВК та Висоцька ЗОШ, які зараз перебувають у громадах).
Основною умовою функціонування опорних шкіл є створення не менше двох філій при
опорному закладі. Щоб функціонувала філія, необхідно забезпечити довіз учнів,
придбати шкільні автобуси, також забезпечити проведення капітального ремонту
доріг до опорних закладів, про що наголошено у рішенні районної ради щодо умов
функціонування опорних закладів.
На сьогодні у нас функціонує дві філії:
Великочеремельська та Узліська. Забезпечено підвіз дітей автобусами до
Великоозерянського та Залузького НВК, які були придбані у 2016 році.
Читала,
що Сварицевицька опорна школа отримала два шкільні автобуси. Нещодавно в сюжеті
РТБ йшлося про недостатнє фінансування на ремонт цього транспорту. Ваші думки з
цього приводу?
У
грудні 2017 року було придбано два автобуси для підвезення дітей до
Сварицевицького НВК із сіл Зелень, Лісове та Озерськ.
Щодо
фінансування на ремонт шкільних автобусів, то дефіцит цього фінансування ми
відчули у 2017 році, коли утримання закладів освіти лягло на плечі районного
бюджету. Будемо спільно сприяти наповненню районного бюджету – будемо мати
кошти на утримання шкільного транспорту і не тільки.
У
державі ставиться наголос на дошкільній освіті. Маленькі жителі яких сіл мають
найбільш проблемний доступ до неї і чи буде змінюватися ця ситуація?
Нині
в районі функціонує 23 заклади дошкільної освіти: три – у комунальній власності
міста; один – у комунальній власності Бережківської сільської ради,
дев’ятнадцять – у підпорядкуванні управління освіти, молоді та спорту.
У
них здобувають дошкільну освіту 1297 дітей. Відсоток охоплення дітей (3-6
років), які виховуються у закладах дошкільної освіти, у районі складає 80%.
На
території Колок проживає 175 дітей дошкільного віку. З них 90 дітей від трьох
до шести років. У Колківському закладі дошкільної освіти навчається і
виховується 47 дошкільнят, у двох вікових групах. Є щорічна черга на
влаштування дітей у дитсадок. На даний час тут 50 дітей перебуває у черзі на
влаштування дітей у садок. Через відсутність місць у дошкільному закладі батьки
змушені довозити 18 дітей у дубровицькі садочки. У Колківському ДНЗ нема
спортивної і музичної зали, одна із груп поєднує ігрову та спальну
кімнату.
У
Підлісненському НВК здобувають освіту 15 дітей дошкільного віку. А проживає на
території цього села 89 дітей дошкільного віку. З них 42 дитини від 3 до 6
років.
На даний час у закладі функціонує група короткотривалого
перебування дітей. У зв’язку з відсутністю вільних класних кімнат, освітня
робота з дітьми проводиться у другу половину дня. У закладі відсутні спортивна
та актова зали, окреме приміщення для цілоденного перебування дітей дошкільного
віку.
Потребують
додаткових місць маленькі дошкільнята також у Бережківському, Залузькому та
Сварицевицькому закладах.
Управління
розробило районний перспективний план добудови закладів дошкільної освіти, який
поданий на погодження в обласне управління освіти.
Назвіть,
на ваш погляд, найбільш проблемні моменти у роботі тих закладів, якими Ви
опікуєтеся?
Проблемні
моменти у роботі закладів освіти району виникають, як правило, через
відсутність достатнього фінансування освітньої галузі. Через це ми маємо
проблеми з виплатою заробітної плати, з оплатою за спожиту теплову енергію та з
іншими виплатами. На цей рік бюджетні призначення взагалі не передбачають
коштів на утримання закладів освіти, крім часткового утримання шкільних
автобусів, придбання палива для котелень, а також нема коштів на оплату
відряджень, оплату тимчасово відсутніх працівників обслуговуючого персоналу, не
достатньо коштів на оплату праці обслуговуючому персоналу на цілий рік.
І
тому, я хочу наголосити, що нам усім треба спільно працювати над поповненням
районного бюджету, то тоді і проблемних моментів у роботі закладів освіти буде
менше.
Спілкувалася
Любов КЛІМЧУК.
Немає коментарів:
Дописати коментар