«СВОЇХ
ЛЯЛЬОК-МОТАНОК Я НАЗИВАЮ «ПОДРУЖКАМИ»
Одяг,
взуття та прикраси – найнеобхідніші предмети в повсякденному житті людини.
Однак в давнину вони виконували не лише практичну, але й не менш важливу
символічну роль. В давніх віруваннях обереговим елементам надавали особливого
значення. Зокрема це стосувалося прикрас, оздоблень і вишивки. Скажімо, коралі,
каблучки, вінки, зрештою, вишивка на подолі сорочок та блуз, рукавах, комірі –
не просто прикраси, а насамперед охоронне коло, яке мало убезпечити людину від
злої сили.
На
перший погляд ці прості й дивовижні предмети, родинні реліквії-обереги здаються
якоюсь дрібничкою – звичайною ковдрою, піччю, іконою, – яких дуже багато. Але
це не так! Наші реліквії-обереги – це наші талісмани, які ми цінуємо поряд із
душевними якостями – добром, милосердям, любов’ю. Це найдорожче – наші корені,
минуле родини, страждання й радощі...
Сьогодні про один з таких древніх українських
талісманів, завдяки яким наші предки кодували на добро свою долю, ми
говоримо з методистом районного будинку культури Іриною Андріївною Потер. Одним
із захоплень цієї творчої жінки є виготовлення ляльки-мотанки.
Пані
Ірино, що це за іграшка й звідки у Вас таке захоплення? Чи відслідковуєте
особливості цих ляльок, характерні для певних регіонів України?
Лялька-мотанка
(або вузликова лялька) є прадавнім сакральним оберегом, вона з’явилась, як
тільки почали вирощувати льон. Я давно зацікавилась нею. Мені було особливо
цікаво, чи в нашому районі вона мала якесь значення для людини в повсякденні?
Звичайно я почала з історії її виникнення в Україні і знайшла дуже багато
цікавих фактів.
Наприклад
на Полтавщині, коли дівчина виходила заміж, мати до рушників клала також
ляльку-мотанку як оберіг сімейного вогнища. Наші предки вірили, що мотанка має
магічну силу, тому їх інколи робили з конкретною метою. На Закарпатті – щоб
викликати дощ у посуху чи для доброго врожаю. Часто всередину ляльки клали
цілющі трави від хвороб і давали бавитися дітям. Зазвичай такі ляльки після
того, як вони виконували свою місію, спалювали. Одна із старовинних традицій,
пов’язана з мотанками, зберіглася і донині. Чи не кожному з нас доводилося
бачити на капоті машини молодят гарно вбраних ляльок. А в давнину ляльку
прив’язували до підводи, на якій їхали наречені до церкви на вінчання. Та ця
мотанка була особливою: ляльки зображали чоловіка та жінку. Проте руки у них
були спільними. Їх називали «нерозлучники».
З
чого виготовляєте свої іграшки? Чим вони особливі? Чи маєте колекцію іграшок,
якщо так, то які екземпляри до такої колекції входять?
У
нашому районі ще в сиву давнину матері загортали у тканину шматочок пожованого
хліба, зав’язували у вузлик і давали немовляті. Називали це «куклою». Вона
виконувала дві функції – соски та іграшки. Також старожили розповідали, що в нас
мотанки ложили в колиску, щоб колиска не стояла порожньою. Клали таку мотанку
дитині під подушку, щоб забирала погану енергію, весь хатній негатив. Тому
головне призначення ляльки -мотанки, яка виготовлена власними руками – вона
може стати родинним оберегом та родинним спадком.
Свою
першу мотанку я робила так само, як і наші предки, з лляного самотканного
полотна, для того, щоб зрозуміти і освоїти техніку виготовлення. Але лляне
полотно у нас в дефіциті, і я знайшла простіший варіант. Використовую картонні
трубки з фольги. Хто зацікавиться, звертайтесь, ми проводимо майстер-класи.
Також покажу свою невеличку колекцію ляльок,
яких я називаю своїми «подружками». Ніяк не можу зібрати велику
колекцію, тому що з великим задоволенням роздаровую. Зараз роблю заготовку на
ляльку «Зеленого Куста» до свята Трійці.
Пані
Ірино, Вас в районі більше знають як керівника самобутнього творчого колективу
«Намисто»? За яким прнципом підбираєте людей до нього? А мотанка якимось чином
до «Намиста» причетна?
В
нашому фольклорному колективі «Намисто» є своя берегиня. Звичайно ж –
лялька-мотанка «Намистина». Про своїх учасників колективу я можу розповідати
безкінечно. Дівчата, як справжні українки, співучі красуні з перчинкою та
родзинкою. А хлопці – то справжнісінькі козаки. Вони особливі. Принципів
відбору в колектив не було. Нас об’єднує одне – любов до народної пісні. Чомусь
зараз фольклорні пісні завжди стоять на другому плані. Ми шукаємо, записуємо,
розучуємо і доносимо до глядачів і слухачів пісні та обряди, які давно забуті.
Хтось же має зберігати наші традиції, щоб наші діти знали, звідки їх коріння. В
нашому районі пісенного скарбу дуже багато. Тому нам є над чим працювати.
Що
б порадила тим людям, які б захотіли стати твоїми послідовниками у виготовленні
таких старовинних ляльок?
Всім
бажаючим, хто хотів би долучитися до цієї справи, моя хороша порада.
Лялька-мотанка у ваших руках народиться швидше, коли матимете хороший настрій і
натхнення. І ще є один секрет: коли починаєте іграшку виготовляти, потрібно з
нею спілкуватися, і тоді у вас народиться справжня берегиня.
Як
Ви прийшли в культуру? Хто підштовнув до такого кроку? Чи коли-небудь виникало
бажання змінити свою професію? Чи пам’ятаєте свій перший виступ на сцені? З чим
можна порівняти ті відчуття?
Якби
мені зараз запропонували якусь другу професію з великою зарплатою, не погоджусь
ніколи. Тому що культура – це моє. Другого бути не може. Це ще з шкільних
років. А перший виступ мій публічний був ще в третьому класі, як зараз
пам’ятаю. Моя вчителька музики Людмила Миколаївна Скибан – перша, хто майже за
руку вивів мене на сцену. Відчуття були неймовірні. До цих пір переживаю той
адреналін. До речі, з часом нічого не змінилося – кожного разу хвилююся й
збуджуюся перед виступом, як вперше. Вже в старших класах до мого «продюсування»
долучилась класний керівник Раїса Михайлівна Таборовець – весь час вчила, як
потрібно триматися на сцені. Вона вже тоді казала, що моє майбутнє – тільки
культура. Тому я їм і вдячна, що зуміли в мені розв’язати творчий вузлик. Так і
пішло – сільський будинок культури, далі музей, в якому я пропрацювала п’ять
років.
Районний
музей, де Вам, по суті, доводилося все починати з нуля, який урок приніс такий
досвід культпросвітницької роботи?
Після
музею так і залишилася звичка не сидіти на місті, бути завжди у пошуку чогось
цікавого та корисного.
Дякую
за розмову. Й нових творчих злетів.
Немає коментарів:
Дописати коментар