середа, 6 квітня 2022 р.

 


Підриємництво: сьогодні – це справа сильних

Як пишуть засоби масової інформації, в Україні масово закриваються фізичні особи-підприємці. Лише за два перших тижні лютого про закриття оголосили не менше 36 тисяч ФОП. При цьому відкрилося 25700 тисяч.

Експерти кажуть, що в країні кількість фізосіб-підприємців, що припинили діяльність, вперше перевищила кількість нових зареєстрованих ФОПів з моменту 2017 року.

Як коментує ситуацію голова Асоціації представників малого та середнього бізнесу Києва Максим Тютюнников, є одразу декілька причин, через які закриваються ФОПи: перша – набуття чинності 1 січня закону про обов’язкове використання касових апаратів (РРО) для ФОПа 2-4 групи, друга – несприятливий інформаційний фон про можливу повномасштабну війну РФ проти України; третя – енергетична криза, що призвела до збільшення оплати за комунальні послуги та оренду приміщення.

Дубровицькі підприємці у розмові зі мною не раз наголошували саме на третій причині. Комунальні послуги тепер непосильні для власників магазинів, бо великих прибутків у місті нема. Поменшала кількість жителів Дубровиччини і їх купівельна спроможність, порівняно з «бурштиновими» часами вона впала в рази. Це ми бачимо й по кількості людей в магазинах.

Нагадаємо, що нещодавно 85% торгівлі вийшло з тіні завдяки обов’язковому використанню підприємцями касових апаратів. Такими є підрахунки парламентського комітету з податкової та митної політики. Комітет повідомляє, що минулого року в Україні видавалося близько 900 тис. чеків на день. Зараз же близько 6 млн., і ця цифра продовжує зростати.

У Руслана Серка, державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Центру надання адміністративних послуг Дубровицької міської ради, ми поцікавилися, як складається ситуація з діяльністю фізичних осіб-підприємців на території нашої громади? Як пояснив Руслан Леонтійович, великого ажіотажу щодо закриття підприємницької діяльності у нас не спостерігається. Проте важко достеменно прослідкувати цю цифру. Адже підприємці з питанням припинення діяльності можуть звертатися до реєстраторів у будь-якому населеному пункті України, незалежно, де вони працюють. Наприклад, у Дубровиці з таким питанням до реєстратора звертаються переселенці з Донбасу, які там вели бізнес. А  оформляти документи про початок чи припинення підприємницької діяльності можна і через додаток «Дія». Однак, зараз у нас приблизно однакова кількість підприємців, хто розпочинає діяльність і хто її припиняє.

Напевно, ви помітили, що у багатьох магазинах міста з’явилися касові апарати. Нагадаємо, що з 1 січня 2022 року їх повинні застосовувати інтернет-магазини, ресторани та кафе, турагенції та туроператори, готелі, продавці ювелірних виробів, текстилю, магазини секонд-хенду тощо та всі фізичні особи-підприємці (ФОП), крім платників єдиного податку 1-ї групи, що не мають найманих працівників і здійснюють роздрібну торгівлю за готівку на ринках. Зрозуміло, що підприємцям необхідно було й підготувати продавців, які працюють на цих апаратах. Знаю чимало людей, які звільнилися з роботи в магазинах, бо не захотіли навчатися цій справі.

Підприємець Вікор Гумен поділився досвідом щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій:

– Коли у 2017-му ввели касові апарати для торговців складною побутовою технікою, мені було над чим задуматися. До того, як стати підприємцем, я десять років відпрацював у податковій інспекції, де займався реєстрацією та обліком касових апаратів. Поки пам’ять боляче нагадувала розміри штрафів за можливі помилки при роботі з касою, у голові малювався план здолання чергового челенджу від держави.

Класичний касовий апарат, з кнопками, відкинув одразу. Ми використовували облікову систему 1С і потрібен був сумісний фіскальний реєстратор розрахункових операцій (РРО). Обирав ретельно, опираючись на знання та досвід. Замовив, оплатив, зареєстрував у податковій, інтегрував з 1С.

А далі… Далі була написана чітка інструкція для персоналу по роботі з РРО: що, за чим і як. Були страхи, тремтіння рук, нерви і навіть помилки. Але з усім тим набувався досвід: як помилок уникати і навіть – як виправляти.

Крім досвіду, стало більше порядку в обліку товарів: тотальне призначення товарам штрих-кодів дало результат. Зросла дисципліна. Майже не стало пересорту товарів. В цілому, той перехідний момент був успішно використаний для модернізації бізнесу. Зараз Магазин & Сервісний центр – ЕЛВІК та крамниця електронних послуг «ТВІЙ ЧАС» допомагають підприємцям обирати оптимальне рішення для свого бізнесу та освоювати РРО, аби без страху працювати далі.

Ми є офіційними дилерами розробника програмного РРО «Cashalot» («Кашалот»), а наші фахівці мають відповідну сертифікацію.

Цим дописом я починаю ділитися про досвід нашої роботи, свої спостереження та вже реалізовані проєкти. Сподіваюся, що це допоможе багатьом обрати вірне рішення та уникнути можливих помилок.

Що ж, відрадно, що є у нас у кого набиратися досвіду. Разом з тим Кабінет міністрів України звільнив підприємців, які здійснюють роздрібну торгівлю в сільській місцевості, від обов’язкового застосування реєстраторів розрахункових операцій (РРО), так званих касових апаратів. Згідно з рішенням, аби бути звільненими від використання РРО підприємці в селах не повинні перевищувати граничний розмір річного обсягу розрахункових операцій – 167 розмірів мінімальної заробітної плати (наразі ця сума незначно перевищує один мільйон гривень). Водночас застосовувати РРО все ж потрібно буде при торгівлі підакцизними товарами (зокрема, спиртними напоями та тютюновими виробами), або в разі здійснення торгівлі також через Інтернет.

Дуже хотілося б, щоб наші підприємці і надалі продовжували працювати, адже вони вносять велику лепту у наповнення бюджету громади. І переважна більшість підприємців Дубровиці та сіл колишнього району – це люди, які крок за кроком йшли до створення свого бізнесу, вкладаючи кревні кошти та здоров’я у роботу. Сьогодні бізнес багатьох, на жаль, стоїть перед питанням закриття.

 Люба КЛІМЧУК.

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар