Підриємництво: сьогодні – це справа сильних
Як пишуть засоби масової інформації, в Україні масово
закриваються фізичні особи-підприємці. Лише
за два перших тижні лютого про закриття оголосили не менше 36 тисяч ФОП. При
цьому відкрилося 25700 тисяч.
Експерти кажуть, що в країні кількість фізосіб-підприємців,
що припинили діяльність, вперше перевищила кількість нових зареєстрованих ФОПів
з моменту 2017 року.
Як коментує ситуацію голова Асоціації представників
малого та середнього бізнесу Києва Максим Тютюнников, є одразу декілька причин,
через які закриваються ФОПи: перша – набуття чинності 1 січня закону про
обов’язкове використання касових апаратів (РРО) для ФОПа 2-4 групи, друга –
несприятливий інформаційний фон про можливу повномасштабну війну РФ проти
України; третя – енергетична криза, що призвела до збільшення оплати за
комунальні послуги та оренду приміщення.
Дубровицькі підприємці у розмові зі мною не раз
наголошували саме на третій причині. Комунальні послуги тепер непосильні для
власників магазинів, бо великих прибутків у місті нема. Поменшала кількість
жителів Дубровиччини і їх купівельна спроможність, порівняно з «бурштиновими»
часами вона впала в рази. Це ми бачимо й по кількості людей в магазинах.
Нагадаємо, що нещодавно 85% торгівлі вийшло з тіні
завдяки обов’язковому використанню підприємцями касових апаратів. Такими є
підрахунки парламентського комітету з податкової та митної політики. Комітет
повідомляє, що минулого року в Україні видавалося близько 900 тис. чеків на
день. Зараз же близько 6 млн., і ця цифра продовжує зростати.
У Руслана Серка, державного реєстратора юридичних осіб,
фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Центру надання
адміністративних послуг Дубровицької міської ради, ми поцікавилися, як
складається ситуація з діяльністю фізичних осіб-підприємців на території нашої
громади? Як пояснив Руслан Леонтійович, великого ажіотажу щодо закриття
підприємницької діяльності у нас не спостерігається. Проте важко достеменно
прослідкувати цю цифру. Адже підприємці з питанням припинення діяльності можуть
звертатися до реєстраторів у будь-якому населеному пункті України, незалежно,
де вони працюють. Наприклад, у Дубровиці з таким питанням до реєстратора
звертаються переселенці з Донбасу, які там вели бізнес. А оформляти документи про початок чи припинення
підприємницької діяльності можна і через додаток «Дія». Однак, зараз у нас
приблизно однакова кількість підприємців, хто розпочинає діяльність і хто її
припиняє.
Напевно, ви помітили, що у багатьох магазинах міста
з’явилися касові апарати. Нагадаємо, що з 1 січня 2022 року їх повинні
застосовувати інтернет-магазини,
ресторани та кафе, турагенції та туроператори, готелі, продавці ювелірних
виробів, текстилю, магазини секонд-хенду тощо та всі фізичні особи-підприємці
(ФОП), крім платників єдиного податку 1-ї групи, що не мають найманих
працівників і здійснюють роздрібну торгівлю за готівку на ринках. Зрозуміло, що
підприємцям необхідно було й підготувати продавців, які працюють на цих
апаратах. Знаю чимало людей, які звільнилися з роботи в магазинах, бо не
захотіли навчатися цій справі.
Підприємець Вікор Гумен поділився досвідом щодо
застосування реєстраторів розрахункових операцій:
– Коли у 2017-му ввели касові апарати для торговців
складною побутовою технікою, мені було над чим задуматися. До того, як стати
підприємцем, я десять років відпрацював у податковій інспекції, де займався
реєстрацією та обліком касових апаратів. Поки пам’ять боляче нагадувала розміри
штрафів за можливі помилки при роботі з касою, у голові малювався план здолання
чергового челенджу від держави.
Класичний касовий апарат, з кнопками, відкинув одразу. Ми
використовували облікову систему 1С і потрібен був сумісний фіскальний
реєстратор розрахункових операцій (РРО). Обирав ретельно, опираючись на знання
та досвід. Замовив, оплатив, зареєстрував у податковій, інтегрував з 1С.
А далі… Далі була написана чітка інструкція для персоналу
по роботі з РРО: що, за чим і як. Були страхи, тремтіння рук, нерви і навіть
помилки. Але з усім тим набувався досвід: як помилок уникати і навіть – як
виправляти.
Крім досвіду, стало більше порядку в обліку товарів:
тотальне призначення товарам штрих-кодів дало результат. Зросла дисципліна.
Майже не стало пересорту товарів. В цілому, той перехідний момент був успішно
використаний для модернізації бізнесу. Зараз Магазин & Сервісний центр –
ЕЛВІК та крамниця електронних послуг «ТВІЙ ЧАС» допомагають підприємцям обирати
оптимальне рішення для свого бізнесу та освоювати РРО, аби без страху працювати
далі.
Ми є офіційними дилерами розробника програмного РРО «Cashalot» («Кашалот»), а наші фахівці мають відповідну
сертифікацію.
Цим дописом я починаю ділитися про досвід нашої роботи,
свої спостереження та вже реалізовані проєкти. Сподіваюся, що це допоможе
багатьом обрати вірне рішення та уникнути можливих помилок.
Що ж, відрадно, що є у нас у кого
набиратися досвіду. Разом з тим Кабінет міністрів України звільнив підприємців,
які здійснюють роздрібну торгівлю в сільській місцевості, від обов’язкового
застосування реєстраторів розрахункових операцій (РРО), так званих касових
апаратів. Згідно з рішенням, аби бути звільненими від використання РРО
підприємці в селах не повинні перевищувати граничний розмір річного обсягу
розрахункових операцій – 167 розмірів мінімальної заробітної плати (наразі ця
сума незначно перевищує один мільйон гривень). Водночас застосовувати РРО все ж
потрібно буде при торгівлі підакцизними товарами (зокрема, спиртними напоями та
тютюновими виробами), або в разі здійснення торгівлі також через Інтернет.
Дуже хотілося б, щоб наші підприємці і надалі
продовжували працювати, адже вони вносять велику лепту у наповнення бюджету
громади. І переважна більшість підприємців Дубровиці та сіл колишнього району –
це люди, які крок за кроком йшли до створення свого бізнесу, вкладаючи кревні
кошти та здоров’я у роботу. Сьогодні бізнес багатьох, на жаль, стоїть перед
питанням закриття.
Люба КЛІМЧУК.
Немає коментарів:
Дописати коментар