понеділок, 4 січня 2021 р.

 

СЕСІЯ МИНУЛА: НАЙБІЛЬШ ОБГОВОРЮВАНІ ПИТАННЯ

Минулого тижня відбулася друга сесія Дубровицької міської ради. Короткий звіт з неї ми вже публікували. Сьогодні ж пропонуємо вашій увазі коментарі самих народних обранців, представників усіх політичних сил, що ввійшли до ради, з приводу того, які ж питання порядку денного сесії вони вважають найбільш актуальними та дискусійними, як оцінюють роботу депутатського корпусу та апарату ради?

 

Олег Білотіл (заступник голови фракції «Європейська солідарність»):


Протягом майже 4 годин йшла копітка робота в сесійній залі. Одним з найгостріших моментів став процес обговорення та голосування щодо старост та майбутніх старостинських округів. У багатьох виник жвавий інтерес щодо позиції фракції «Європейської Солідарності» в питанні голосування по проєктах рішень стосовно кількості призначених старост. Я та й вся фракція «Європейської Солідарності» не маємо нічого особистого щодо призначених старост. Це люди, які відповідають певним критеріям і вимогам, мають чи матимуть в майбутньому досвід роботи. Але фракцією «Європейської Солідарності» був проведений аналіз територіальних одиниць з огляду на кількість населення, і голові міської ради були надані пропозиції щодо забезпечення рівних можливостей громадян для отримання певних послуг. До речі, вони були озвучені в сесійній залі головою фракції Петрушком М.М. Наприклад, населення колишніх Берестівської та Соломіївської сільрад складає 5576 жителів, Бережниця-Осова – 2137, Трипутні-Нивецьк – 1994, Колки-Велюнь – 3809, Сварицевичі, Лісове – 3648, Залужжя, В. Озера, Бережки – 4713, Селець, Лютинськ, Мочулище – 5236. На кожен з цих умовних старостинських округів визначено старосту та два діловоди. Відчуваєте різницю – округ, де 1994  і де 5576 населення, а кількість посадових осіб однакова. Наша фракція запропонувала створити принаймні 10 старостинських округів з орієнтовною кількістю населення в межах 2500-3000, тобто переформатувати округи з великою кількістю населення до рівня 2700, 2800. Такий підхід створив би певну рівність та доступність громадян до отримання послуг. Що ми маємо на сьогодні, вже відомо. Враховуючи, що ця пропозиція була відхилена, в той час, коли штатна структура міськради, відділу освіти і т.д., практично залишаються без змін і в повному обсязі задовільняють проблеми містян, освітян тощо, а сільське населення з його проблемами залишається сам на сам, адже «старости не будуть зайняті роботою», «бо такий менталітет населення, що їм потрібен якийсь керівник», то ми вирішили фракцією утриматись від голосування по даному питанню, адже такий підхід до проблематики села, м’яко кажучи, не зовсім компетентний. Розглядаючи проблемні питання освіти, створення відділу та затвердження положення про підрозділ, звернув увагу на те, що все сплановано з урахуванням забезпечення комфортної життєдіяльності структури, в той час як села мають отримати крихти щодо створення належних умов роботи старост та діловодів. Освітній рівень, культурний розвиток, фізична культура, спорт, медична галузь – це наріжні камені сьогоднішнього і майбутнього наших громадян та взагалі держави Україна. Проблеми забезпечення життєдіяльності жителів сіл є не менш гострими. Зрозумілою є вагомість аргументів про відсутність коштів, які ставляться в пріоритеті, забуваючи про те, що в селах теж проживають ЛЮДИ.

До слова: Як підійшли до вирішення даного питання наші сусіди? Наприклад, в Зарічненькій ОТГ, до якої ввійшли десять сільських рад, призначено 10 старост. До речі, там на цю посаду не погоджувався жоден колишній сільський голова. Тобто прийшли всі нові люди. У Володимирці  старост не призначали зовсім, натомість там селищний голова має три заступники, за кількістю виборчих округів. Ці заступники по суті й виконуватимуть функції старост. 

Володимир Кушнір (депутат від політичної партії «За майбутнє»):

Питання щодо положення про відділ освіти, культури, молоді та спорту було одним із найбільш обговорюваних  на постійних комісіях ради і безпосередньо в сесійній залі. Я був ініціатором ряду правок до нього і поясню, що мене як освітянина, менеджера від освіти не задовольняло в пропонованому варіанті.

Час не стоїть на місті. А в освіті зміни відбуваються, мабуть, найдинамічніше. Однак я не помітив, щоб всі ці зміни були враховані в тому документі, який пропонувався на розгляд депутатам. Адже якби ми прийняли в тому варіанті, що нам пропонували, це повністю суперечило б ст. 66 ЗУ «Про освіту». Нам підносили той варіант відділу освіти, що виконує функції управлінської надбудови над закладами освіти. Це в даних умовах та реаліях виглядає як рудимент старої ще радянської системи освіти. Нині така структура має виконувати більше консультативні функції, бути своєрідним комунікативним сервісом між закладами освіти та владою. Ми ж далі хочемо відібрати у директора школи всі управлінські повноваження, позбавляючи його можливості навчитися ефективно працювати з наявним фінансовим ресурсом. Закликаючи на низах нас, всіх директорів  шкіл, до жорсткої економії, в кінцевому результаті – роздуваються штати на цій посередницькій ланці: вже пропонуються два спеціалісти з державних закупівель замість одного. Але ж, якщо віддати школам можливість безпосередньо самим закупляти ту чи іншу послугу, то й потреба в багатьох тендерах відпаде сама собою. А якщо вона й виникатиме, не святі ж горшки ліплять, навчимося, рано чи пізно все одно мусимо до цього призвичаїтися.

Скажете, от освітянин, а не вболіваю за робоче місце для колег. Повірте, мені так само шкода всіх людей, що вивільняться в результаті чіткого дотримання закону про освіту. Але давайте все ж навчимося ці закони поважати. Яких інспекторів з методичної роботи нам знову хочуть «протягнути», якщо вже давно введено єдиний спеціалізований моніторинг освіти – державну інспекцію якості освіти? А щодо працевлаштування цих іспекторів: якщо мають відмінну кваліфікацію, без роботи вони не залишаться, будь-який директор захоче мати в своєму штаті такого спеціаліста, чи на той же конкурс на директорську посаду хай подають свою кандидатуру. Давайте врешті навчимося жити і працювати в тому законодавчому полі, що існує, а не шукати якісь в ньому потаємні нірки.

Мені приємно, що мої зауваження знайшли підпримку у міського голови та всього депутатського корпусу. Тож положення про відділ освіти, культури, молоді та спорту ще потребує довивчення, на що пристали більшість депутатів. Профільна комісія ради напрацює остаточний його варіант.

Володимир Юзьків, депутат від політичної партії «Слуга народу»:

Безперечно, найбільш гострими питаннями порядку денного були призначення старост. Я один з тих депутатів, хто виступав за збільшення старостинських округів. Прикро, що маючи від колишньої Соломіївської сільської ради чотири депутати у складі міської ради, ми так й не змогли відстояти призначення старости на наші села. Я нічого не маю проти Миколи Павловича Дашука, однак вважаю, що такі густонаселені села, як наші, заслуговують на свого старосту. Це мене просили донести до депутатів й виборці. Звернення від жителів Орв’яниці, Соломіївки та Кураша я озвучив на сесії. Проте наші вимоги та побажання не були враховані.

Мало втішає те пояснення, що укрупнення кількох сільських рад в один округ – тимчасовий і винятковий захід, до якого вдаються з метою економії коштів. Однак з власного досвіду роботи в бюджетній сфері добре знаю: нема там нічого більш тривалого, як тимчасове. І якщо вже відбувається скорочення котроїсь з посад, мала надія, що згодом її буде поновлено.

Серйозні дискусії були й з приводу положення про відділ освіти, культури, молоді та спорту. Воно потребує ще доопрацювання, на чому ми й погодилися. Не до кінця вивченим було питання про передачу приміщень відділу освіти та центру позашкільної освіти. Багато з депутатів обрані вперше і їм надто важко зорієнтуватися у такому об’ємі інформації, що виноситься на розгляд. Навіть депутатам з досвідом не під силу продуктивно попрацювати над майже п’ятьма десятками питань, не достатньо було часу просто ознайомитися з ними.

Склад виконкому розглядали вже після кількох годин роботи в сесійній залі. Всі погодили його в пропонованому вигляді. Проте можна було б ввести туди ще кількох людей. Котрі б неупереджено та послідовно відстоювали інтереси сільських мешканців. Так, там будуть старости, однак це люди залежні та підзвітні апарату ради, тож не завжди зможуть бути достатньо принциповими, коли доводитиметься йти всупереч лінії керівництва радою.

Олександр Задорожний, депутат Сарненської районної ради від ВО «Свобода»:

Поділюсь своїми враженнями від останньої сесії Дубровицької міської ради, на якій був присутнім:

Вибірковість законодавства керівництвом Дубровицької ОТГ: коли вигідно керуються одним законом, а коли не вигідно – іншим. Депутат-свободівець Анатолій Задорожний наголошував, що відповідно до ч.3 ст.26 та ч.3 ст.54-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», для роботи старост необхідно затвердити Положення (подаю текст останньої статті) «Порядок організації роботи старости визначається цим та іншими законами, а також Положенням про старосту, затвердженим сільською, селищною, міською радою». Хоча депутатів запевняли, що для Дубровицької міської ради ОТГ Положення про старост не є обов’язковим. В Положенні про старосту, на мою думку, варто було б прописати, окрім законодавчих, ще й повноваження, якими рада наділяє старост. Так само в Положенні треба було б визначити кількість населення старостинського округу і територіальну приналежність. А так виходить, що один староста для 5 тисяч населення, а інший для 2 тисяч.

В одному випадку міський голова Богдан Микульський, подаючи кандидатури старост, акцентував, що за відповідного кандидата зібрано кількасот підписів, а в інших випадках не звертав увагу на звернення і підписи за не його кандидатів.

Гриневич Андрій, який був кандидатом на посаду Дубровицького міського голови ОТГ пропонував проводити загальні збори мешканців сіл, для того, щоб врахувати думку громади під час призначення старост.

Валентина Годунко, депутат від ВО «Батьківщина»:

Сесія була важкою та напруженою. Готувалася, як сказав міський голова, в турборежимі. Поспіхом проведене примусове об’єднання громад не має під собою ніякої нормативної бази. Різні законодавчі акти приймалися, як кажуть, опісля. Дуже допомогли семінар і відеоконференція, яку провело для новообраних рад обласне представництво Асоціації міст. Вони давали чіткі роз’яснення і допомогли розібратися в багатьох питаннях.

Найважчі питання сесії – кадрові: призначення старост, щодо відділу освіти. Тим більше, що призначати старост у кожній сільській раді не дозволяє бюджет. Адже теперішня наша громада не буде фінансуватися, як ті, що об’єдналися добровільно, на зразок Миляцької чи Висоцької. Держава навпаки все більше повноважень намагається перекинути на громади, причому все більше податків забрати до Києва. До того ж значна частина сільських рад мають заборгованість із заробітної плати, які доведеться гасити місту. Крім того, внаслідок децентралізації сотні хороших навчених кадрів залишаються без роботи. Тому й кандидатур на посаду старости було багато – 83. У багатьох великих селах створювалося кілька ініціативних груп, і кожна пропонувала свого кандидата. Нелегко було Богдану Микульському прийняти відповідні рішення. Серед його пропозицій були молоді, ініціативні, були й досвідчені. Більшість депутатів з розумінням поставилися до його пропозицій, проте депутати двох фракцій вели себе, як обділені та скривджені діти. Хотілося сказати, шановні депутати, в цей перехідний період нам усім треба навчитися працювати на благо громади, а не задовольняти свої амбіції. Політика добра там, де гроші, посади, робота. А фатум маленьких містечок – безгрошів’я і безробіття. І в таких умовах треба спільно зробити для громади все, що можемо.

Микола Кохно, депутат від політичної партії «Сила і честь»:

Я маю не один рік досвіду роботи і в представницьких, і в виконавчих органах влади,  тому роботу останньої сесії оцінюю дуже позитивно. Міська рада зуміла в короткий термін розібратися у великій масі питань і виробити чітку стратегію. Звісно цьому передувала велика підготовча робота, всі питання були обговорені в комісіях, тому особливих дискусій в сесійній залі не виникало. Трохи посперечалися хіба що про призначення старост, але треба розуміти, тут зіграли свою роль «підводні течії», хтось, можливо, собі претендував на якесь місце чи старався для своїх поплічників, тому почувався ображеним. Це робочі моменти. Все стане на свої місця. А щодо доступності для людей для отримання якихось довідок - в епоху суцільної комп’ютеризації слід дбати про те, щоб кожен міг отримати їх прямо з дому, а не звертатися для цього до старости, і таке є в задумах керівництва міської ради.

Окремі депутати підігрівали інтерес до питання щодо відділу освіти, культури, молоді та спорту. Як на мене, це було суто технічне питання, яке ставилося на розгляд виключно для того, щоб зареєструвати цей підрозділ. І не треба на цьому робити політики та шукати собі якихось дивідендів. Текст положення готувався в анології з типовим. Вирішили більш конкретизувати положення витягами із закону про освіту, нема питань. Так чи інакше цей закон все одно виконувався б, бо має вищу юридичну силу, ніж наше положення. Інакше чому тоді не вносилися подібні поправки із законів про культуру, молодь чи спорт?

Особисто у мене зауважень до підготовлених проєктів рішень не виникало, все було розроблено грамотно і скрупульозно, наскільки це дозволяли терміни. Знаємо ж всі епопею із прийняттями законів, що регламентуватимуть роботу ОТГ. Можливо, колег-депутатів втомила багатовекторність порядку денного, але ж громада тільки стартує, доводиться велику кількість документів розробляти заново. Думаю, надалі сесії проходитимуть більш оперативно.

Едуард Будкевич, депутат від Радикальної партії Олега Ляшка:

Я до ради обираюся вперше, відтак тільки набираюся депутатського досвіду. Зрозуміло, що як для новачка всі питання, що виносилися на розгляд, актуальні. Звичайно, було трохи важко призвичаїтися до такої кількості проблем, яку доводиться вирішувати депутатам. Але тим більше відчуваєш відповідальність перед виборцями. Хочеться не помилитися у своєму рішенні. Адже від цього залежить, як розвиватимуться та чи інша галузь чи навіть доля якоїсь людини зокрема. Я голосуватиму завжди, як підказуватиме моя совість.

 

Є таке старе спортивне прислів’я: всі глядачі знають, як треба грати в футбол ліпше від тренера. Себто поради завжди давати легше, аніж приймати непопулярні рішення, нести за них відповідальність, втілюючи в конкретні справи. Сьогодні від депутатів залежить дуже багато. Бути відстороненими спостерігачами та коментаторами простіше всього. Проте люди чекають від своїх обранців неординарних дій, бо ситуація справді критична. Тож якщо вже розпорядилася так доля, що всі ми – одна велика команда, давайте не будемо уподібнюватися героям відомої байки про Лебедя, Рака та Щуку, а спробуємо попрацювати з повною віддачею на спільний результат. Можливо, від цього програють чиїсь партійні амбіції, однак у виграші будуть виборці. Зрештою у нас всіх одна партія – наша Дубровиччина. І її майбутнє великою мірою залежить від теперішньої злагодженої командної роботи всієї ради.

Спілкувалася з депутатами Людмила РОДІНА.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар