Щасливий я, бо живу серед
добрих людей…
8 червня моєму шанованому
другу, почесному громадянину нашого міста Федору Івановичу Креньку виповнилося
90. Але це неправда, це так за паспортом. А по душі цій непересічній, знаній у
районі і за його межами людині, просто двічі по 45.
Багато написано про Федора Івановича, а ще більше не
написано. Його життя – це мозаїка. З дитячих душ складається вона. Федір
Іванович – Вчитель, митець, хореограф, музикант. Як би й хотіла, але не розкажу
сповна про його долю. Просто нема у природі стільки фарб, щоб описати красу
душі цієї людини, помножену на ті уроки творчої педагогіки, яких за життя було
десятки тисяч.
БІОГРАФІЧНО:
Наше
управління освіти, молоді та спорту на своєму сайті пише про шанованого
ветерана так:
«Федір
Іванович Кренько з покоління тих підлітків, яким у 1941 році було 14. Народився
у обдарованій і багатодітній родині. Ріс старшим братом серед дев’яти дітей.
Були в родині і гармоністи, і співаки. Сестра Ніна Іванівна могла співати
оперним голосом, а племінниця Валентина Архіпова – знайшла в музиці професію,
відома як солістка районної сцени, вона переможниця обласних оглядів художньої
самодіяльності.
У
дитинстві Федір Іванович відвідував заняття «Просвіти», грав на балалайці у
музичному гурті, яким керував наставник церковного хору. У воєнні роки гурт
виступав перед пораненими у госпіталі.
В
лави Червоної Армії юнака призвали у 1944 році. Воював на Першому
Далекосхідному фронті у піхотній бригаді прориву. Здобув армійську професію
радиста–коректувальника. Федір Іванович нагороджений медалями «За бойові
заслуги», «За перемогу над Японією», ювілейними медалями, орденом Вітчизняної
війни ІІ ступеня.
Саме
в армії він вивчив ази радіотехніки, фотосправи, кіноапаратури. Тут розкрився
його потяг до музики і пісні. Здійснилася юнацька мрія – він сам навчився грати
на баяні, танцював в армійському ансамблі.
У
1951 році повернувся у рідну Дубровицю. Звуки його баяна збирали навколо себе
молодь. І лунали над парком і річкою Горинню задушевні мелодії, які ідуть з ним
через усе життя. Його запримітили відразу і запросили працювати в районний
будинок культури і міську школу. Працював із самими маленькими в дитячому
садочку №1 м. Дубровиці, а з 1954 року він незмінний керівник гуртків Палацу
піонерів.
Молодий,
вродливий вчитель у військовій формі почав проводити ранкову гімнастику в школі
№1 під супровід баяна. Для дубровицьких дітей це було справжнім дивом і кожен
прагнув неодмінно встигнути на зарядку. Незабутніми для учнів 50-х років є
заняття в гуртках акробатики, танцю і хору, вокальних груп».
Федір
Кренько мені розповів:
–
Я прийшов з фронту, сів у парку на лавці у військовій формі і заграв «На
полянке». Повз проходив другий секретар райкому, почув мій спів і сказав:
«Воєнний, зайдіть в райком!». Згодом, вже в його кабінеті, я почув такі слова:
«Нам надо такой человек!». От я й Дубровиці прислужився (усміхнувшись).
НОСТАЛЬГІЧНО…
У
4 класі ми з подружкою пішли записуватися на танцювальний гурток у тодішній
Палац піонерів. Чому саме на цей гурток? Бо всі мої друзі прагнули пізнати
таємницю танців, знаний цей гурток був у
Дубровиці і за її межами. Я не мріяла стати великою танцівницею, швидше
фігуристкою. А шлях до олімпійської медалі у фігурному катанні бачила і через
танці. Отож з великою цікавістю записалася на заняття до Федора Івановича, куди
бігли практично всі дівчатка з класу. Вже на початках зрозуміла, що танець,
навіть найпростіший, – річ не така приземлена, як здається на перший погляд.
Була незграбною, порівнювала себе з іншими учасницями гуртка, і розуміла, що «а
вы, друзья, как не садитесь, вы в музыканты не годитесь». Хоча й вдома перед
дзеркалом повторювала рухи, але так і не навчилася управляти своїм тілом так
гарно, як вдавалося деяким подружкам. Але уроки танцю – це не лише уроки рухів.
На все життя запам’ятала, як до нас ставився Вчитель Федір Іванович, шановано і
з повагою, як до маленьких леді і джентльменів. Це не були просто уроки танців
– це були уроки такту, етикету, творчості. Федір Іванович ніколи не підвищував
голос, толерантно виправляв наші рухи і терпляче вчив, навіть таких
«нетанцювальних», як я.
Отож,
танцівницею не стала, а були дівчатка такі здібні-здібні, як билинки гнулися.
Їм природа заклала хист до танців. Хоча особливих умов для занять у Дубровиці
не було, кожне заняття все ж було особливим. Ми навчалися у невеличкій залі
старого приміщення Палацу піонерів, що було пристосоване просто з житлового
будинку. (Досі не розумію, як можна було таку невеличку будівлю називати
палацом?). Було затісно, нас було багато. Набігаємося. Розігріємося. А навіть
води проточної у будівлі не було, бігли пити з кухля до бачка, що стояв у коридорі. Було затісно, але так багато
простору для душі давали заняття у Федора Івановича.
Згодом
я лише спостерігала, як наставник виводив на сцену танцювальні колективи, як
сідав у пеший ряд і хвилювався-хвилювався за кожен рух своїх вихованців. Коли
вже танцюристи йшли на уклін, то, здається, його душа щоразу умивалася світлом,
як сонячною росою квітка, що усміхається вранці сонцю. У Федора Івановича і
зараз є колектив з колишніх учнів, які вже мають навіть онучків. Це прекрасні
люди, а не лише танцюристи. Вони дуже світлі і позитивні. Знаю всіх, найчастіше
перетинаюся з Людмилою Углік та Тамарою Буткевич, от сто відсотків є в цих
людях щось Кренькове. Світле і дуже позитивне, є!
ЖИТТЄВО
«Ти
несерйозна, – каже мені Федір Іванович, вчергове зустрічаючи у міському парку.
- Хто так літню людину обманює? Кажеш: прийду, прийду, а сама тільки обіцяєш.
Прийшла б, побачила б мій фотоархів і як я живу, як господарюю, що то важко на
чай зайти?».
Я
ніяковію, я червонію і знову обіцяю, і знову не йду. Це триває кілька років. А
от цієї весни десь втулила на роботі
світлину Федора Івановича (він давав її до одного з матеріалів), шукала
її довго, знайшла, і вже геть ніяковіючи, вирішила віднести знімок особисто
йому додому. Це було на початку травня. Йшла вулицею Червоного Хреста,
милувалася квітами, які розцвіли у господинь і переконала себе, що ця вулиця
така затишна і особлива. Веде вона до стадіону, а там рукою до Горині подати.
Нешумно тут і квітно. А дім Федора Івановича взагалі від дороги на віддалі,
стежка веде до хати, яка потопає серед фруктових дерев.
Дивлюся,
грядочки на подвір’ї Федора Івановича доглянуті і рівненькі. Он попід хатою
тюльпани один в один стали і горять–горять. Милуюся квітами, вони рівні, як
струни, господар тут не раз, думаю, заглядається у вільну хвилину. А квіти, як
танцівниці, одна в одну, так хочуть догодити Майстру.
Двері
одчиняю, за коридором невелика кімната з настільною лампою на столі, купа газет
лежить, окуляри. Думаю: читає тут собі Федір Іванович вечорами. Господар
виходить і дуже приємним, але здивованим поглядом зустрічає мене. Я ж вітаюся:
«А що, не чекали. А я така обманщиця і прийшла».
А
потім довго говоримо про все, як екскурсію Федір Іванович мені проводить по
своїй долі. Як багато знаю про нього, а ще більше не знаю. У будь-якій долі є
особливі закутки душевні, у них спогади, записані особливим почерком душі.
Романтично-тужливо
Переглядаємо
сімейні світлини. Щоразу, як дивиться Федір Іванович на покійну дружину Ольгу,
то особлива іскорка з’являється в очах. Відчуваю, він досі її любить (вірніше
любить вже спогади про дружину), бо ніхто не любив його більше од неї. З Ольгою
прожили щасливо довгих 47 років. Федір Іванович демонструє мені портрет
коханої, з якого на мене дивиться
вродлива, інтелігентна жінка:
–
Їй було 20, а мені 32. Вона переселенка з Польщі, хоча народилася в сім’ї українців.
Оля
– вчителька музики. Її направили у Дубровицю, в школу на роботу, на моє місце.
Приїхала з домрою. Як зараз бачу: 15 серпня, прийшла до нас така гарна, статна,
інтелігентна дівчина. Я глянув, і відразу душа закохалася у цю прекрасну пані.
Я ж не знав, як до неї підступити. Зрештою, попросив Олю допомогти мені з
хором! Шлях до її серця обрав через творчість і музику. Ще пригадую, як був
вечір осені, як вперше танцював з дружиною у будинку культури. Було й таке, що
якось прикинувся п’яним, хотів побачити її реакцію на таку ситуацію. Стояв біля
хати, де вона квартирувала, спершись на штахетник. А моя Оля каже: «Дівчата,
давайте заберем його пересидіти, бо ж замерзне». Отак, я зрозумів, що вона
гарна людина. У Олі був дуже багатий кавалєр – лікар з військового госпіталю. Я
боявся її втратити.
Я
ж збудував хату, купив в першу чергу фіранки, стільці, стіл. До Олі приїхав
батько з Тернополя і я запросив їх до себе в гості. Він тоді сказав: «Дочко,
йди за нього заміж. Бо якщо збудував хлопець сам хату, то буде гарним
сім’янином». Незабаром і весілля зробили у хаті, на 60 чоловік.
Ще
на початках спільного життя жінка зварила зумисне мені дуже солений борщ.
Поставила переді мною тарілку та й присіла. Я спробував, змовчав і далі ложку
до миски тягну. А вона: «Не їж, то ж він пересолений. Я думала, що ти будеш
кричати і жбурляти тарілку». Отак ми психологічно перевіряли один одного.
Федір
Іванович додає:
–
Дружина берегла мне, як зіницю ока. Я хочу йти на підзаробітки, а вона каже, що
не треба нам багато грошей: «Головне, щоб ти був поряд з родиною, здоровий і
дужий». Дбайлива Оля така була, я з хати, а вона завжди огляне мене, щоб
якнайкраще виглядав. У нас народилося дві доньки – Людмила та Ірина. Я пізнав
щастя жити з коханою жінкою. Дякую за це Богові. Дякую Господу за доньок і
онуків, за рідних і друзів. Хочу сказати всім чоловікам – хороша дружина – це
найбільше багатство. Бережіть своїх рідних. А я щасливий й тим, що живу серед
прекрасних людей. Дякую всім за спілкування.
Потім
Федір Іванович показує мені ще один портрет – виразний, такий глибокий. Тут він
у вишиванці геть молодий, а очі такі гарні і вже мудрі.
–
Мій портрет Михайло Конончук намалював наприкінці 50-х. Ми сиділи.
Спілкувалися, а Міша й каже: «Давай я тебе намалюю». За кілька годин вручив
мені цей дорогий серцю дарунок. От такий я, як бачите.
Я
ловлю себе на думці, як цікаво було б послухати розмову Кренька й Конончука –
двох творчих титанів нашого краю. Як сприймали вони життя довкола себе в епоху,
яка вже стала історією.
Шоколадно
–
Будемо пити чай чи каву? – допитується Федір Іванович, запросивши мене до
столу.
Закипає
вже чайник. Він дістає чашку і береться готувати мені каву. Виносить і цукерки,
і шоколадку.
–
Та я ж стільки не подужаю, не розкривайте шоколад, я візьму цукерку до кави та
й годі, - спробую зупинити я.
–
Ну ти, не керуй, чим мені пригощати, - з усмішкою картає мене Федір Іванович, -
зайшла раз на сто років і не спробуєш шоколад, який донька з Києва привезла?
Образиш мене.
В
повітрі пахне кавою, спогадами, шоколадом. Люблю ці аромати, тим паче у
товаристві з людиною, яку люблю як друга і Вчителя. Дякую, Федоре Івановиче, за
мудрість. Дякую за те, що можу побалакати з вами про все – життя і роботу, про
батьків і сина, про чоловіків і стосунки, тюльпани та каву. Дякую, що поряд з
вами відчуваю смак життя, як смак вашого київського шоколаду. Неймовірний дует
смаків у ньому: спіла вишня має приємну кислинку, що гармонійно поєднується з
насиченим смаком чорного шоколаду. Немов відчуваю літню ранкову свіжість,
огорнуту солодким сонячним теплом. Поряд з вами, Федоре Івановичу, я пізнаю
глибше цей світ. Живіть ще багато років, аби я ще не раз отак просто зайшла на
каву.
Любов
КЛІМЧУК.
Немає коментарів:
Дописати коментар