Василь
Яніцький:
«зміни крокують Рівненщиною»
Реформа децентралізації влади була однією з тих, які в
Україні розпочалися першими. Її пріоритетність залишається поза сумнівом, адже
вона дає українцям якісно нову форму взаємодії громади та владних структур.
Метою децентралізації було визначено кардинальну зміну
системи державного управління. Від монополії ієрархічної,
командно-адміністративної вертикалі влади держава почала рух у напрямку
горизонтальної, прозорої, партнерської моделі управління. Основний наголос було
зроблено на передачу частини функцій центральної влади на місцевий рівень. Крім
того, важливим напрямком децентралізації стала самоорганізація громад, їх
бажання самостійно, а отже і відповідально, управляти власною територією та
життям на такій території.
Рівненщина, зокрема наші рідні північні райони, одними з
перших зрозуміли потенційну ефективність та вигоду від децентралізації. Так, у
2015 році була створена Миляцька територіальна громада. А вже 10 листопада 2016
року я мав за честь бути присутнім на відкритті першого у сільській місцевості
в Україні Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП). Погодьтесь, для
населеного пункту, що знаходиться на відстані майже 200 км від обласного центру,
це подія.
Відкриття Миляцького ЦНАПу – яскравий показник того, як
реформи можуть бути успішними. Коридорно-кабінетна система з тривалими
очікуваннями та паперовою бюрократією відходить у минуле. Натомість –
прозорість та оперативність в обслуговуванні людей. Корупція, хабарництво
стають неможливими, тому що у 99% випадків адміністратор передає документи у
так званий бек-офіс, де їх обробляють. Таким чином, виникає розрив між тим, хто
приймає рішення, і тим, хто контактує. На моїх очах перший клієнт ЦНАПу отримав
необхідну довідку швидше, ніж писав відповідну заяву для її отримання.
Сьогодні Миляцька громада має 7 проектів на загальну
суму 3 млн. 793 тис. грн. Загальна ж сума державної субвенції становить 9 млн.
504,4 тис. грн. ЦНАП – перший успішний проект Миляцької ОТГ. Переконаний, що це
тільки початок. Зі свого боку, можу обіцяти, що працюватиму над питаннями
збільшення державної субвенції для об’єднаних територіальних громад Рівненщини.
Буду тиснути на Уряд, аби державний бюджет на 2017 рік передбачив таке
збільшення.
Важливим питання залишається і недосконалість діючого
законодавства. Закони йдуть дещо позаду процесу децентралізації. Зокрема, як я
знаю, найбільше гальмує недосконале законодавство вирішення земельних питань.
Тому вважаю своїм обов’язком зробити усе можливе, аби було прийнято
законопроект, який би дозволяв перенести питання дозволів та реєстрації на
місцевий рівень.
Саме з цієї метою вже розроблено і подано до Верховної
Ради Проект Закону №5253 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів
України щодо поширення повноважень органів місцевого самоврядування
територіальних громад на всю територію відповідної сільської, селищної, міської
територіальної громади». Вступ у дію даного законопроекту допоможе вирішити ряд
нагальних питань. Зокрема, мова йде про розширення предмету правового
регулювання, який поєднуватиме правові, економічні, екологічні, соціальні та
організаційні засади благоустрою не лише територій населених пунктів, а й за їх
межами. Важливим є і норма, яка передбачає, що у територіальних громадах, які
мають розроблені та належним чином затверджені схеми планування території
відповідної територіальної громади, генеральні плани населених пунктів, які
входять до складу таких територіальних громад, розробляються у разі потреби на підставі
рішення відповідної ради. Таким чином, відбувається делегування повноважень,
зокрема, і щодо земельних питань на місцевий рівень.
Цей Проект Закону також передбачає законодавче
закріплення поширення повноважень органів місцевого самоврядування, визначених
законами, на всі території як у межах поселень, так і за їх межами. На жаль, в
Україні досі не ухвалено закону про адміністративно-територіальний устрій, а
тому територіальна громада, по суті, не є адміністративно-територіальною
одиницею.
Ще
одним важливим законопроектом є Проект Закону №4742 «Про внесення змін до
деяких законодавчих актів України (щодо статусу старости села, селища)», який
розроблявся за моєї участі і співавторства. Він передбачає більш чітке
визначення статусу старости шляхом окреслення просторових меж його діяльності,
кола повноважень, підстав та порядку дострокового припинення повноважень,
гарантій діяльності. Зокрема, серед повноважень старости передбачається
погодження проектів рішень сільської, селищної, міської ради, що стосуються
майна територіальної громади, розташованого на території відповідного
старостинського округу.
Кошти державної субвенції, які
отримала Миляцька ОТГ, дозволили розпочати активну роботу над капітальними
ремонтами закладів освіти та культури, будівництвом спортивної зали,
капітальним ремонтом доріг. На черзі – реалізація ряду інших проектів. І
найголовніше – це усвідомлення, що успіх можливий. Ми маємо чітко
усвідомлювати, що децентралізація дозволяє громадам отримувати додаткові кошти,
які допоможуть впроваджувати конкретні зміни.Звісно, що об’єднання
територіальних громад – справа і право виключно кожного громадянина. Проте,
наглядні приклади вже сьогодні демонструють потенційну вигоду від такого
об’єднання. Потрібно тільки бажання, принциповість та єдність усіх, кому не
байдужа доля нашої батьківщини,
району, села та сім’ї.
Немає коментарів:
Дописати коментар