Ірина Мазур: «Я роблю те, що
люблю»
19
липня перший раз офіційно відзначили День тренера. Чому обрали таку дату для
професійного свята спортивних наставників? Бо цього дня 1996 року Україна
вперше взяла участь в Олімпійських іграх як незалежна держава та самостійна
команда.
Про
значення тренера в житті спортсменів можна говорити багато. Він стає
другою сім’єю для тих, хто йде до
вершини спорту. Це натхненник, наставник, мотиватор, який щодня працює як над
собою, так і над своїми вихованцями. Розділяє з ними злети і падіння, сльози
радості і розчарування. Саме він першим розкриває задатки майбутніх
спортсменів, прививає їм любов до гри та допомагає повірити у власні сили.
Цього
дня ми розпитали про шлях до спорту та професійні мрії у дитячої тренерки з
баскетболу Ірини Мазур. Її вихованці цьогоріч впевнено про себе заявили на
обласному рівні, ставши призерами
змагань.
Спорт мені полюбився з дитинства
Я родом з Рокитнівщини. А чим в селі було займатись,
окрім школи, роботи та городів? Залишався тільки стадіон. З баскетболом
познайомилась в п’ятому класі. Вчитель фізкультури організував секцію. Туди
пішла моя старша сестра, а за нею і я. Ця гра захопила мене відразу. З першого
тренування все настільки просто і легко вдавалось. Звичайно ніхто нас не вчив
професійної техніки, як правильно закидати м’яча, як розвертатись…Разом з новим
вчителем ми брали книжки і розбиралися в азах самі. Ні Інтернету, ні
відео-уроків тоді не було. Та це не завадило нам успішно виступати на рівні
району, потім області і навіть України. Бо було величезне бажання і мотивація.
Після 10 класу вступила до Сарненського педколеджу на
вчителя початкових класів та англійської мови. Зізнаюсь, обрала цей заклад, бо
думала, що там є зіграна баскетбольна команда і буде більше можливостей
займатись. Але очікування не виправдались. Довелось збирати команду майже з
нуля. Завдяки ентузіазму чотири роки поспіль ми опинялись у призерах області. А
потім в один момент нас поставили перед фактом, що зал зайнятий. Мені ж фізично
треба було хоча б три рази в тиждень займатись. Тому пішла в сарненську
спортивну школу. Директор одразу направив тренуватися разом з хлопцями, мовляв,
з дівчатами тобі робити нічого. Для мене ж головним був баскетбол, а з ким в
нього грати – немає різниці. Першого разу тренер ніяк не міг збагнути: як це
так – дівчина буде змагатися за м’яч
поряд із хлопцями. А вже наступного – він запропонував мені стати тренером
спортшколи. А який солдат не мріє бути генералом? Кожен хоче рости у своїй
улюбленій справі. Тож без долі вагань погодилась. Відтак пропрацювала там 11 років наставником дівочої
баскетбольної команди.
А до Дубровиці мене привело кохання. Вийшла заміж і
перебралась сюди. Ще три роки після переїзду практично жила в дорозі – вранці
їхала на роботу до Сарн і поверталась пізно ввечері. Хотілось випустити своїх
дівчат, з якими займалася з четвертого класу. Якраз тоді пожинали плоди наших
старань і праці. І покинути все на півдорозі було б неправильно. А потім
отримала травму. Посидівши півроку вдома, зрозуміла, що треба шукати щось на
місці. Виявилось це не так легко. В результаті мені дали чотири години в
Мочулищенському ЗЗСО і 0,25 ставки тренера-сумісника в дубровицькій спортивній
школі. Я з тих людей, які намагаюсь викластись на роботі на повну і отримати
результат. Навіть маючи чверть ставки.
Бути тренером-сумісником –
завдання не з простих
Ми працюємо навчальний рік – з вересня по травень. Далі
нас офіційно звільняють. Якщо бракує фінансування, то навіть раніше. От і
виходить – займаєшся з дітьми, тільки починаєш добиватись прогресу і тебе
звільняють. Так було і з моєю нинішньою командою. Я набрала дівчаток в
четвертому класі (зараз вони в сьомому). Більшість з них учениці дубровицького
ліцею, ще четверо навчаються в школі № 2. Через такі кількамісячні перерви ми
багато пропустили. А результат в спорті великою мірою залежить від регулярності
тренувань. До того ж рік я була в декретній відпустці. Як зараз пам’ятаю,
минулого літа гуляю з донькою по місту. Бачу одну зі своїх вихованиць і
запитую: «Прийдеш у вересні на баскетбол?». ЇЇ ствердна відповідь мене так
змотивувала, що повернувшись додому, сказала чоловіку: «Все – з вересня виходжу
на роботу!». Доньці було лише рік. Втім якби з дівчатами ми ще трохи
пропустили, то точно нічого не наздогнали б.
Їхні однолітки вже виступали на чемпіонатах області і
України. А ми тільки по-новому вчились азам баскетболу. За рік освоїли і
техніку, і тактику. Як кажуть, пройшлись «галопом по Європі». За весь час
дівчата не пропустили жодного тренування. Був азарт та натхнення як в мене, так
і в них. І це дало свій результат. На першому ж обласному турнірні зайняли
друге місце. Далі на чемпіонаті Рівненщини серед спортивних шкіл знову
опинилися в призерах. Скільки емоцій було у дітей – словами не передати.
Суперники займалися по 3-5 років, а в нас фактично за рік такий результат.
Зрештою другого серпня аж сімох наших
баскетболісток запросили на тренувальні
збори, де будуть відбирати кандидатур в обласну команду. Працюючи в Сарнах,
якщо вдавалося хоча б одну дитину відправити на збори – це вже було досягнення.
А тут одразу стількох. Дуже пишаюся дівчатами. Для них це величезний досвід і
шанс. Постараємось його не прогавити. Я наразі звільнена, але ми все одно
тренуємось і готуємось до зборів.
Тренерство для мене не просто
робота
Це моє хобі. Я приходжу на заняття і отримую задоволення
від процесу, особливо, якщо діти кайфують разом зі мною. Я роблю те, що люблю.
Мені подобається сам баскетбол. Він надзвичайно цікавий, динамічний і
непередбачуваний вид спорту, сповнений емоціями, азартом і командним духом. Це
гра для душі, тіла і розуму. Адже тут треба не просто бігати за м’ячем, а ще й
включати голову, бо за секунди доводиться приймати рішення і вибудовувати
тактику. Він загартовує як фізично, так і психологічно. А головне – дисциплінує
дітей. Вчить відповідати за свої вчинки та дії, бути командним гравцем,
наполегливо досягати цілей. Моє завдання – вселити їм впевненість у власних
силах. Дати розуміння, що нічого неможливого немає, якщо є бажання і прагнення
старатись. Недаремно кажуть, що успіх – це 1 відсоток таланту і 99 відсотків
праці.
Який я тренер?
Важко саму себе охарактеризувати в цій іпостасі. Про це
краще запитати у моїх вихованців. Ми друзі, можемо пожартувати і посміятись.
Але щойно заходимо в зал – починається дисциплінований процес. Тому, напевно, я
все-таки строгий тренер. Працювати з дітьми – велика відповідальність. Маєш
бути прикладом для них, треба знайти підхід до кожного, вибудувати довіру і
зуміти зацікавити.
Моя професійна мрія – бачити
своїх учнів успішними людьми і спортсменами
Я тренер на початковій стадії і закладаю в них ті якості
і навики, котрі вони можуть використати в майбутньому. Для мене важливо, щоб
моїх дітей після дубровицької спортшколи далі помітили. Завжди радію, коли
вихованці продовжують займатись баскетболом. Хтось професійно, хтось на
любительському рівні. Значить я змогла посіяти в їхніх серцях любов до цього
спорту. І це найголовніше. Звісно хотілося б побачити їх в командах найвищого
ешелону області та України.
Немає коментарів:
Дописати коментар