вівторок, 2 червня 2020 р.


Альона Боярин: «Бережіть себе та своїх рідних»

Наразі ліків та вакцини від коронавірусу немає. Тож в нинішніх умовах найкраще допомагає – поінформованість та обережність. На наші питання ми попросили відповісти лікаря-епідеміолога Альону Боярин, аби ще раз нагадати про прості речі, які рятують.



Як проявляється коронавірус?  Які симптоми відрізняють його від грипу?
В обох випадках  найчастіше інфікування супроводжується: високою температурою, кашлем, задишкою, нежитем, загальною слабкістю, можливі прояви кишкових розладів. Тобто подібною є клінічна картина (респіраторне захворювання різного ступеню тяжкості). Відмінним є те, що грип має коротший інкубаційний період – до трьох днів. В той час як коронавірус проявляється упродовж 4-14 днів. Рівень смертності від коронавірусу – вищий. Якщо діти є важливим фактором передачі вірусу грипу у суспільстві, то статистика захворюваності на COVID-19 свідчить, що вони інфікуються коронавірусом менше.
Чи є сенс у самоперевірці, коли треба вдихнути і затримати повітря?
Це фейк. Кваліфіковану відповідь може надати лише лікар після оцінки стану здоров’я.
Як передається вірус? Спростуйте міфи, з цим пов’язані.
Наразі відомо, що COVID-19 передається краплинним та контактним шляхом. Вірус не здатен переміщуватися на далекі відстані. Він є тільки в крапельках, які людина видихає під час кашлю чи чхання. Відстань – гарантія безпеки! Це фактор переривання епідемічного ланцюга, тому заразитися неможливо, якщо дотримуватись дистанції 1,5-2 метри. Найчастіше вірус потрапляє на слизові оболонки носа, очей через руки або інші предмети після торкання до об’єктів, забруднених виділеннями з дихальних шляхів хворого чи інфікованого. Через посилки з інших країн  заразитися неможливо.  Насьогодні також немає офіційних підтверджених даних щодо інфікування від тварин. Однак після контакту та прогулянки з домашніми тваринами важливо добре вимити руки з милом та лапи вашим улюбленцям – це захистить вас від ризику поширень низки бактерій в оселі.
Зі світового досвіду зрозуміло, що в зоні ризику старші люди. А хто ще?
Перебіг хвороби залежить від імунітету. Але групами ризику є люди похилого віку та ті, хто має хронічні захворювання; медичні працівники; особи, які мали прямий фізичний контакт із хворим або інфікованими виділеннями; особи, які перебували у закритому середовищі з хворим на COVID-19 на відстані до 2-ох метрів та довше 15 хвилин.
Які рекомендації, аби вберегтись від хвороби? Що варто робити для профілактики?
Наразі не існує вакцини проти COVID-19. Найкращий спосіб запобігти зараженню – уникнути впливу цього вірусу. Стандартні рекомендації, яких потрібно дотримуватися завжди, а за нинішньої ситуації особливо ретельно: мити руки з милом не менше 20 секунд після приходу з вулиці, перед прийомом їжі, після відвідування туалету або використовувати спиртовмісний антисептик; уникати скупчення людей; старатись не торкатись до свого обличчя забрудненими руками; зміцнювати імунітет та слідкувати за самопочуттям. Якщо з’явилися симптоми ГРВІ – звернутися до свого сімейного лікаря по телефону.
Дюди змітають маски в аптеках, купують втридорога в недобросовісних комерсантів, шиють самі. Однак чи допомагають вони?
Застосування маски є ефективним лише у поєднанні із адекватною гігієною рук! Маску повинні носити люди, що мають симптоми ГРВІ (кашель, чхання), а здорові – щоб зменшити кількість дотиків до обличчя забрудненими руками і убезпечитися від виділень хворого. Одягати її варто у багатолюдних місцях. Рекомендовано змінювати маску кожні 2-4 години або після того, як вона стане вологою чи видимо забрудненою. Важливо правильно утилізувати у закритий контейнер і одноразові не використовувати повторно!
Скільки живе коронавірус поза межами організму?
Вірус може зберегти життєдіяльність на поверхні від трьох годин до декількох днів. Це все залежить від низки умов (тип поверхні, температура навколишнього середовища, вологість тощо). На шкірі затримується кілька хвилин, на медичних рукавичках – 8 годин, на одязі, масці – до 12 годин, на деревині – до 12 годин, на сталі – до 2 днів, папері – 4-5, склі – 5 днів, пластику – 6-9 днів. Прості дезінфікуючі засоби можуть нейтралізувати вірус й унеможливити зараження людей.
Оскільки антисептик для рук купити зараз важко, чи можна його зробити власноруч?
Зробити в домашніх умовах можна, але важливо дотримуватися пропорцій, щоб не нашкодити здоров’ю, адже при перебільшеному використанні або неякісних продуктах можливий розвиток алергічних реакцій. Складниками антисептику є етанол 96%, перекис водню, гліцерин 98%, кип’ячена охолоджена вода.
Мені здається, я захворів на коронавірус або був в контакті з тим, хто захворів. Як в такому разі діяти?
При погіршенні стану здоров’я – обов’язково повідомити сімейного лікаря по телефону, не їздити в громадському транспорті і самому не «гуляти» по медичному закладі, аби  не піддавати загрозі життя медиків та інших людей.
Чи готова Дубровицька лікарня до коронавірусу? Чи є в нас все необхідне? Які заходи проводяться задля безпеки?
Створений резерв необхідних лікарських та дезінфікуючих засобів, витратних матеріалів для відбору проб для лабораторних досліджень. Також є засоби індивідуального захисту для медичного персоналу відповідних структурних підрозділів лікарні (ізоляційні халати, костюми біозахисту, респіратори класу захисту не нижче FFP2, захисні окуляри або щитки, рукавички медичні нітрилові, маски медичні (хірургічні), бахіли).
Проводяться навчання медичних працівників з питань Стандартів медичної та фармацевтичної допомоги при COVID-19. Роз’яснюється  алгоритм  дій при виявленні хворого, що відповідає визначенню випадку коронавірусу.
Обмежений плановий амбулаторно-консультативний  прийом пацієнтів у поліклінічному відділенні та планова госпіталізація у стаціонарні відділення. Відокремлений прийом хворих з ознаками ГРВІ (проводиться сімейним лікарем незалежно від декларації у КІЗ). Заборонено відвідування хворих по відділеннях.
Забезпечується виконання посилених заходів з проведення дезінфекції на час карантину по COVID-19.
Дехто вважає, що радикальні карантинні обмеження в районі поки не доцільні, мовляв, в нас немає випадків захворювання. Що скажете на це?
Є чи нема, але ми повинні бути свідомими і попередити тотальне розповсюдження вірусу!
І наостанок, щоб побажали б в цей період?
Гарний настрій не завадить ніколи, а стривожений стан лиш послабить організм. Тому не треба піддаватись паніці. Дотримуйтесь рекомендації щодо самоізоляції, умов карантину та правил гігієни. Будьте здорові! Бережіть себе та своїх близьких!
Запитувала Леся Кондратик.



що нового відкриває закон
«про повну загальну середню освіту»
Закон «Про повну загальну середню освіту» прийнято. Він мав би продовжити, удосконалити, поглибити революційні ідеї закону «Про освіту» у галузі загальної середньої освіти.
З моєї точки зору, він мав би дати конкретні можливості розвитку шкільної системи, демократизації шкільного життя, якісним змінам контенту, підвищення статусу вчителя та забезпечення автономії закладу освіти.
Створено НУШ, зрозуміло, що нам необхідна нормативна база під неї. Відбуваються постійні зміни та трансформації в суспільстві, і це також повинно знайти своє відображення у «вчительському» законі. Нині настільки динамічний час, що, як говорила легендарна  героїня Льюіса Керолла, «щоб залишатися на місці, треба бігти з усіх сил». То які ж основні новели закону і, що він гарантує вчителю, сьогодні нам розповість начальник відділу освіти Ніна Стасюк:


Як давно назріла потреба в цьому законодавчому акті і які його основні плюси?
У 2017 році був прийнятий Закон «Про освіту», який передбачив багато потрібних системі освіти новацій, але саме інструментів для його втілення, як на мою думку, не вистачало. І тому саме Закон «Про повну загальну середню освіту» деталізує та доповнює положення Закону «Про освіту» та передбачає  реальні інструменти, які допоможуть втілити освітню реформу. До основних плюсів  Закону я віднесла б: педагогічну інтернатуру, контракти для директорів, учнівське самоврядування, можливості для створення справжньої старшої профільної школи, можливість для учнів обирати свою освітню траєкторію, фінансова автономія шкіл, більше можливостей для професійного зростання та збільшення зарплат вчителів.
За якими нормами закону «новий вчитель» побачить свою перспективу? Що мотивує досвідченого вчителя?
У першу чергу закон дає реальну педагогічну автономію вчителя  саме у створенні програм; розробці власної системи оцінювання та заохочення учня, підвищенні кваліфікації за власним вибором та за кошт держави.
Більші можливості для зростання зарплати вчителя. Документ передбачає більші доплати для вчителів, зокрема за завідування кабінетами, ресурсними  та музейними кімнатами, спортивними залами. Педагоги зможуть отримувати додаткові доплати, які завдяки закону матиме змогу встановлювати засновник закладу.
Педагогічна інтернатура для молодого вчителя. Перший рік роботи молодий вчитель проходитиме педагогічну інтернатуру. В її межах він чи вона отримає наставника, який буде зобов’язаний надавати консультації молодому фахівцю та допомагати йому стати успішним вчителем. Наставник отримуватиме додаткову 20% надбавку.
Більше можливостей для педагогічного зростання вчителів. Новий Закон  встановлює державні гарантії на підвищення кваліфікації вчителя та передбачає його фінансування з державного та місцевих бюджетів, можливість підвищувати кваліфікацію у недержавних провайдерів, створення нових центрів професійного розвитку педагогічних працівників.
Документ також визначає категорії педагогічних працівників, що мають право на проходження сертифікації, та права і обов’язки, яких набувають учителі у разі її успішного проходження.
Як створюватиметься старша профільна школа?
Профільна середня освіта – третій рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом профільної середньої освіти, яка здобувається протягом трьох років.
Здобуття профільної середньої освіти гарантується за академічним або професійним спрямуванням та за будь-яким спрямуванням не обмежує право особи на його зміну, а також на здобуття освіти на інших рівнях освіти.
Зарахування дітей до державних, комунальних і корпоративних закладів освіти для здобуття профільної середньої освіти (академічного або професійного спрямування) відбувається на конкурсних засадах. Конкурс може не проводитися, якщо кількість поданих заяв про зарахування не перевищує загальної кількості вільних місць у відповідних класах. На кожному рівні повної загальної середньої освіти освітній процес організовується в безпечному освітньому середовищі та здійснюється з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, їхніх особливих освітніх потреб. Так перший цикл профільної середньої освіти – профільно-адаптаційний (10 рік навчання); другий цикл профільної середньої освіти – профільний (11-12 роки навчання).
Як передбачено Законом «Про освіту», навчання учнів за програмами дванадцятирічної повної загальної середньої освіти починається для профільної середньої освіти – з 1 вересня 2027 року.
Яким чином буде реалізовано принципи академічної, фінансової, організаційної автономії та педагогічної свободи школи?
Академічна автономія має охоплювати право закладу освіти на самостійне формування освітньої програми, навчального плану, тематичне планування навчального матеріалу, вибір навчальних і методичних посібників, засобів навчання, форм і методів організації освітнього процесу, методику оцінювання навчальних досягнень учнів тощо. Заклади загальної середньої освіти мають право провадити інноваційну діяльність та можуть укладати з цією метою відповідні договори про співпрацю з іншими закладами освіти, науковими установами, підприємствами, організаціями, фізичними особами. Заклад освіти  розробляє і затверджує власну освітню програму на підставі типової.
Поняття фінансової автономії закладу загальної середньої освіти визначено нормами  Закону України «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту». Керівникам закладів освіти, аби отримати фінансову автономію закладу, потрібно здійснити такі кроки: зареєструватися у Єдиному реєстрі розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів;бути включеними в установленому порядку до мережі головного розпорядника; затвердити кошторис; відкрити рахунок у ДКС.
Організаційна автономія розпочинається із самостійного визначення режиму роботи закладу освіти, структури навчального року: за чвертями, триместрами, семестрами. Структуру та тривалість навчального року, навчального тижня, дня, занять, відпочинку між ними, форми організації освітнього процесу визначає педагогічна рада закладу загальної середньої освіти у межах часу, передбаченого освітньою програмою, та з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, особливостей регіону тощо. Школи можуть обирати інші, крім уроку, форми організації освітнього процесу. Для закладу освіти важливо мати можливість планувати організацію освітнього процесу протягом повного дня, коли у школі не лише проводять уроки у форматі, визначеному законом, а й організовують інші освітні заходи: факультативи, гуртки, спортивні секції, творчі учнівські майстерні тощо. Ці можливості закладу мають забезпечувати місцеві органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, у тому числі й ради об’єднаних територіальних громад. Важливо  буде забезпечити таку автономію для опорних шкіл, оскільки саме опорна школа має бути головним осередком культурно-просвітницької діяльності в ОТГ, центром демократичних перетворень у громаді.
Педагогічні працівники мають право на академічну свободу.  Тобто на свободу викладання, свободу від втручання в педагогічну діяльність, вільний вибір форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі, педагогічну ініціативу, розроблення й упровадження авторських навчальних програм, проєктів, освітніх методик і технологій, методів і засобів (насамперед методик компетентнісного навчання) користування бібліотекою, інфраструктурою закладу освіти доступ до інформаційних ресурсів і комунікацій, використовуваних в освітньому процесі підвищення кваліфікації, перепідготовку. При підвищенні кваліфікації учитель у праві вільно обирати: освітні програми, форми навчання, заклади освіти, установи й організації, інші субֹ’єкти освітньої діяльності, що здійснюють підвищення кваліфікації, відзначення успіхів у своїй професійній діяльності, справедливе та об’єктивне оцінювання своєї професійної діяльності, захист професійної честі та гідності, індивідуальну освітню діяльність за межами закладу освіти, участь у громадському самоврядуванні закладу освіти та у роботі колегіальних органів управління закладу освіти.
Чим забезпечено індивідуальну освітню траєкторію для всіх учнів?
Побудова індивідуальної освітньої траєкторії – це механізм, який дає можливість кожному учню гнучко та з урахуванням власних потреб і талантів будувати своє навчання. Це важливо передусім для дітей з особливими освітніми потребами й тих учнів, що додатково поглиблено навчаються поза школою чи прагнуть навчатись вдома.
Для роботи за індивідуальною траєкторією учень або його батьки повинні будуть звернутися із заявою до школи. Під це створюватимуть індивідуальний навчальний план, який писатимуть разом педагоги, батьки та учень, схвалюватиме педрада та затверджуватиме директор.Далі для підтвердження знань з предметів, які здобуваються поза закладом, проводиться звичайне річне оцінювання чи ДПА. Якщо ж йдеться про підтвердження результатів за домашньою формою, школяру потрібно буде здавати семестровий контроль (тобто 2 на рік).
Закон вперше відкриває можливість надання учням, що цього потребують, індивідуальних або групових консультацій на базі школи. Планується, що такі консультації оплачуватимуться за рахунок держави.
Закон запроваджує право учнів обирати курси, навчальні предмети (інтегровані курси). Три адаптаційні цикли навчання – 1-2 класи, 5-6 класи та 10 клас. Ці періоди - найбільш вразливі для дітей впродовж шкільного життя. Відтепер це обов’язково враховуватиметься при плануванні навчання у школах. Закон також передбачає чіткі повноваження учнівського самоврядування; надає право керівнику учнівського самоврядування на невідкладний прийом керівником закладу освіти, а також надає право учням через своїх представників брати участь у засіданнях педагогічної ради з усіх питань, що стосуються організації та реалізації освітнього процесу.
Закон передбачає три моделі вивчення української мови у школах. Відповідна стаття документа була написана за результатами численних консультацій з представниками національних меншин і за результатами рекомендацій Венеціанської комісії.
За що противники нинішньої влади критикують цей закон?
Не у моїй компетенції визначати, хто є противником нинішньої влади. Лише можу зазначити, що, мабуть, є багато невдоволених. Якщо говорити мовою цифр, то при підготовці законопроєкту до другого читання надійшло 553 поправки. Значну частину з них при доопрацюванні враховано (393 враховані повністю, частково та редакційно; 94 поправки відхилено).  То реально, ті, хто готували поправки, які не були враховані у законі, будуть і критикувати цей закон.
Чи є особисто у вас бажання внести до нього поправки і які саме?
Свої бажання я мала змогу висловлювати під час обговорення проєкту Закону України « Про повну загальну середню освіту». Тож особисто підтримувала пропозицію зробити державну підсумкову атестацію (ДПА) з математики обов’язковою. Про обов’язковість ДПА з математики заявляв ще попередній склад Міносвіти під керівництвом Лілії Гриневич. Цю ж новацію публічно підтримало й нове керівництво МОН. Проте закріплення норми на рівні закону не відбулося.
Закон також залишає два інструменти для оцінки вчителів –сертифікацію та традиційну атестацію. У результаті, новий закон зберігає «тимчасову» систему з дублюванням інструментів оцінки вчителів. Сертифікація і далі буде добровільною, атестація ж, на яку лунало багато нарікань, лишається без змін.
Наскільки в ньому виписано реформу НУШ?
Ми знаємо, що основні підвалини «Нової української школи» були закладені в законі «Про освіту». У новому законі прописана реалізація засад Нової української школи, яка  матиме вплив на всі сфери суспільного життя, оскільки її мета – формування нової генерації випускників шкіл, які є цілісними особистостями, патріотами, новаторами, здатними бути творцями інноваційного суспільства, в якому кожен громадянин має рівні права та можливості для розвитку своїх талантів упродовж життя. Успішна реалізація запланованих заходів НУШ у новому законі  здатна стати локомотивом і в інших сферах освіти, адже прямо чи побічно імплементація НУШ стосується питань розвитку дошкільної, професійної (професійно-технічної), позашкільної освіти, підготовки і підвищення кваліфікації вчителів у закладах вищої педагогічної освіти.
Попереду багато кропіткої роботи, на мою думку, освітяни нашого району до неї готові. Але нас замало, реальна школа – це не стіни і не закони, а перш за все вчителі, батьки та учні. І тому треба не зупинятися і разом працювати над побудовою успішної  Нової української школи, оскільки вона залежить від кожного із нас.

Немає коментарів:

Дописати коментар