понеділок, 4 січня 2021 р.

 







Про бюджет громади на 2021 рік.

Грошей вистачає не всім

Дубровицька міська рада, як і всі 1470 територіальних громад, межі яких днями затвердив Уряд, перейшла на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом. 24 грудня пройшла чергова сесія Дубровицької міської ради, головним питанням якої було затвердження бюджету громади на 2021 рік.

Наша новостворена громада формувала свій бюджет вперше і у стислі терміни. Головним завданням було передбачити надходження і витрати на виконання повноважень органів місцевого самоврядування. Ці надходження і витрати становлять єдиний баланс відповідного бюджету.

 На що в першу чергу спрямовуються кошти у бюджеті? Показники видатків у першочерговому порядку враховують потребу в коштах на: оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством України умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати; проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ та послуги зв’язку, які споживаються бюджетними установами.

 

Що зароблятимем?

Які власні надходження у нас плануються? Серед основних надходжень нашого бюджету передбачено: ПДФО 60%, місцеві податки і збори, рентні платежі, акцизний податок, доходи від використання комунального майна, плата за надання адміністративних послуг, трансферти (дотації, субвенції) тощо.

Основним джерелом надходжень загального фонду є податок та збір на доходи фізичних осіб, що становить 54,8% від показника доходів загального фонду 2021 року.

Враховані в бюджеті показники податку та збору на доходи фізичних осіб на 2021 рік становлять 43 млн. 444 тис. грн. Ріст надходжень складає 105,0% до очікуваного показника 2020 року. Зростання показника відбудеться за рахунок зростання мінімальної заробітної плати з 01.01.2021 до 6000 грн. та з 01.12.2021 – до 6500 грн.

 

Власних грошей обмаль.

Першочергово – зарплата

Обсяг видатків загального фонду бюджету Дубровицької міської ради на 2021 рік визначено в сумі 269 млн. 278 тис. грн., у тому числі видатків, що здійснюються за рахунок цільових субвенцій з державного, обласного і бюджетів ТГ, складає 190 млн. 932 тис. грн. Як бачимо, ми заробляємо самотужки – зовсім небагато.

Для обрахунку фонду оплати праці взято за основу  запровадження з 1 січня 2021 року розміру мінімальної заробітної плати – 6000 грн. та розміру ставки І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки – 2670 грн.

Обрахований фінансовий ресурс в основному дозволяє сформувати фонд оплати праці бюджетних установ, який забезпечує виплату заробітної плати працівникам за посадовими окладами, враховуючи надбавки і доплати обов’язкового характеру, з урахуванням допомоги на оздоровлення тільки педагогічному персоналу у розмірі одного посадового окладу. 

Видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв всіх бюджетних установ та закладів розраховано, виходячи з обсягів їх фактичного споживання у натуральних показниках за 2020 рік.

 

Утримання органів місцевого самоврядування

На утримання органів місцевого самоврядування спрямовано більш як 11 млн. грн., з них – більш як 9 млн. грн. – на заробітну плату, близько 1 млн. 800 тис. грн. – нарахування на заробітну плату, 250,0 тис. грн. – на оплату енергоносіїв та 670,0 тис. грн. – на видатки по утриманню установи (оплату транспортних послуг, послуг зв’язку, відрядження, та інші господарські витрати) та придбання автомобіля.

Оплата праці працівників апарату міської ради в кількості 46 штатних одиниць становить 4 млн. 720 тис. грн.; оплата праці, розрахункові та вихідна допомога працівникам сільських рад – 1 млн. 954 тис. грн.; виплата середньомісячних фонду оплати праці звільненим головам та секретарям сільських рад – 517,7 тис. грн.

 

Найбільше коштів

для освітянської галузі

Із загальної суми видатків на галузь «Освіта» буде спрямувано 228 млн. 765 тис. 900 грн., в т.ч. за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету – 142 млн. 262 тис. грн., субвенції з місцевого бюджету на здійснення переданих видатків у сфері освіти за рахунок коштів освітньої субвенції   (на інклюзивно-ресурсний центр) – близько 508 тис., субвенції з місцевого бюджету на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами за рахунок відповідної субвенції з державного бюджету – 539 тис. 200 грн., додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти – 100 тис 663 тис.грн., за рахунок субвенцій з бюджетів Миляцької та Висоцької сільських рад – 486 тис. грн.

На виплату заробітної плати з нарахуванням піде освітянам 215 млн. 427 тис. грн., або 94,8 відсотка загального обсягу та 7643,3 тис. грн. на оплату комунальних послуг і енергоносіїв, що становить 3,4 відсотка.

Відповідно до ст. 103-2 Бюджетного кодексу України зі змінами освітня субвенція спрямовується тільки на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників навчальних закладів. Обсяг освітньої субвенції з державного бюджету повністю забезпечує потребу в коштах для виплати заробітної плати педагогічному персоналу загальноосвітніх закладів за посадовими окладами з доплатами і надбавками (надбавка за престижність в розмірі 30 відсотків посадового окладу), допомоги на оздоровлення, щорічної винагороди в розмірі 35 відсотків посадового окладу.

Оплата праці всіх інших працівників загальноосвітніх навчальних закладів, всі поточні видатки навчальних закладів та оплата енергоносіїв і комунальних послуг буде здійснюватись за рахунок додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та коштів бюджету міської ради.

Щодо бюджетних призначень на заробітну плату інших працівників загальноосвітніх закладів, а також інших закладів освіти, то без здійснення заходів по оптимізації мережі забезпечити всі необхідні виплати в повному обсязі буде складно.

 

Матеріальна допомога передбачена

не всім дошкільникам

Бюджетні призначення на заробітну плату дошкільних закладів  у повному обсязі передбачають кошти на виплату педагогічним працівникам надбавок за вислугу років, надбавок за престижність праці у розмірі 10 відсотків посадового окладу, по одному посадовому окладу допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки. Загалом на потреби дитсадків громади у бюджеті закладено 41млн.731 тис.грн.

На оплату праці інших працівників дошкільних закладів та працівників інших закладів освіти враховано тільки обов’язкові виплати (за посадовими окладами, доплату до мінімальної зарплати, нічні, шкідливі умови праці) без матеріальної допомоги.

 

Лікарня буде з теплом і без боргів

Як зазначив на сесії міський голова Богдан Микульський, повністю у бюджеті передбачено кошти на оплату теплопостання в лікарні, адже медицина зараз має бути в пріоритеті. Загалом в бюджеті Дубровицької міської ради передбачені видатки для охорони здоров’я на фінансування життєво-важливих програм та оплати комунальних послуг і енергоносіїв в сумі – 3 млн. 901 тис. грн., в т.ч. за рахунок додаткової дотації 500 тис. грн., коштів міського бюджету - 2 млн. 962 тис. грн. та іншої субвенції з бюджетів Миляцької та Висоцької сільських рад – 439 тис. тис. грн.

Фінансування первинної медичної допомоги та КНП «ЦРЛ» здійснюється через НСЗУ «Національна служба здоров’я України» за окремою бюджетною програмою з державного бюджету.

 

Про фінансування галузі культури

Обсяг видатків на заклади культури у міському бюджеті планується в сумі 8 млн. 610 тис. грн. Видатки на оплату праці з нарахуванням становлять 6 млн. 639 тис. грн., на комунальні послуги та енергоносії – 241 тис. 700 грн. На сесії міської ради депутат Олександр Лавор говорив, що цих коштів для роботи закладів культури громади дуже мало. Богдан Микульський зауважив, що в час пандемії навантаженість роботи закладів галузі культури громади була невисокою. Роботу цих установ, як і інших бюджетних структур, будуть вивчати ретельно з нового року. Не виключено, що буде йти мова про оптимізацію бюджетних робочих місць. «Ніхто не буде рубати із-за плеча, – зауважив міський голова, – ми проаналізуємо ефективність роботи і потребу у тих чи інших послугах у селах громади. Може, десь ставки і додадуться, а десь доведеться піти шляхом скороченя».

 

Спортсмени кажуть,

що і їм коштів забракне

На галузь «Фізична культура і спорт» передбачені видатки в сумі 1 млн. 248 тис. грн.

Депутати позбавили фінансової підтримки громадську організацію фізкультурно-спортивного товариства «Колос», а кошти, які передбачалися на цю структуру, перенесли на утримання Дубровицької спортивної школи.

В 2021 році на утримання ДЮСШ та здійснення заходів з фізичної культури і спорту планується відповідно більше 1 млн. грн. Зараз стоїть питання про прийняття на баланс відділу культури, туризму і спорту Дубровицького спорткомплексу (готова перша черга). Планувалося, це зробити до Нового року. Однак, терміни стислі. У будь-якому випадку, постане проблема утримання цієї спортивної споруди, на це треба чималі гроші. Однак приймати спорткомлекс треба, бо вихованці спортшколи практично не мають, де займатися на сьогодні. Нагадаю, що працює у спортивній школі 19 працівників. Сума виділена на спорт не покриє потреби галузі, про це пишуть у соцмережах фахівці спорту Дубровиччини.

 

Наразі ще невідомо, хто опікуватиметься соцзахистом

Видатки на соціальний захист населення та соціальне забезпечення передбачаються в сумі 4 млн. 486 тис. грн., в т.ч. на утримання територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) 3 млн. 839 тис. грн. та центру соціальної служби для сім‘ї, дітей та молоді 206 тис. грн. Днями прочитала, що цілком ймовірно, що структурами соцзахисту буде опікуватися район. Поживемо – побачимо.

По комунальних закладах міського бюджету оплата праці розрахована на всю чисельність, що є в мережі на початок року з подальшою оптимізацією. Головним розпорядникам коштів необхідно привести у відповідність до ст. 51 Бюджетного кодекс України – керівники бюджетних установ утримують чисельність працівників та здійснюють фактичні видатки на заробітну плату, включаючи видатки на премії та інші види заохочень чи винагород, матеріальних допомог лише в межах бюджетних асигнувань на заробітну плату затверджених для бюджетних установ по кошторису.

В проєкті бюджету передбачено надання іншої субвенції Висоцькій сільській раді на утримання стаціонарного відділення 1 млн. 500 тис. грн.

Заклали гроші і на програми

В складі видатків враховано кошти на реалізацію місцевих (регіональних) програм у сумі 1 млн. 753 тис. грн.:

– програма збереження архівних фондів ліквідованих підприємств на території Дубровицької міської ради на 2021 рік – 280,0 тис. грн.;

– програма «Здоров’я дітей  Дубровиччини» на 2021-2025 роки – 200,0 тис. грн.;

– програма фінансової підтримки закладів охорони здоров’я, які розміщені на території Дубровицької міської ради на 2021-2022 роки – 60,0 тис. грн.;

– програма військово-патріотичного виховання та підготовки молоді до служби в Збройних Силах України на території Дубровицької міської ради на 2021-2025 роки – 80,0 тис. грн.;

– програма забезпечення мобілізаційної підготовки та оборонної роботи на території Дубровицької міської ради на 2021-2025 роки – 15,0 тис.грн.;

– програма «Ветеран» на території Дубровицької міської ради на 2021-2025 роки – 20,0 тис. грн.;

– програма соціального захисту населення Дубровицької міської ради на 2021 рік – 270,0 тис. грн.;

– програма розвитку житлово-комунального господарства на території Дубровицької міської ради на 2021 рік – 8 млн. 865 тис. грн.;

– програма розвитку земельних відносин на території  Дубровицької міської ради на 2021-2025 роки – 250 тис. грн.;

– програма забезпечення участі Дубровицької міської ради в Асоціації міст України на 2021-2025 роки – 35 тис. грн.;

– програма створення місцевого матеріального резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на території Дубровицької міської ради на 2021-2025 роки – 100,0 тис. грн.;

– програма забезпечення пожежної, техногенної та природної безпеки на території Дубровицької міської ради на 2021-2025 роки – 20,0 тис. грн.;

– програма створення і утримання місцевої пожежної охорони – 297 тис. 600 грн.;

– програма по охороні громадського порядку на території Дубровицької міської ради на 2021 рік – 87 тис. 900 грн.;

– програма культурно-мистецьких заходів, відзначення державних та релігійних свят, підтримки особистостей, трудових колективів та громадських організацій на території Дубровицької міської ради на 2021 рік – 40,0 тис. грн.;

– програма розвитку фізичної культури і спорту в Дубровицькій міській раді на 2021-2023 роки. – 133 тис. грн.

Видатки бюджету розвитку міської ради передбачені у сумі 990,0 тис. грн., в тому числі за рахунок доходів бюджету розвитку (100,0 тис. грн.) та коштів, що передаються із загального фонду до бюджету розвитку спеціального фонду (890,0 тис. грн.):

– 440,0 тис. грн. – придбання  автомобіля;

– 310,0 тис. грн. – капітальний ремонт підвідного водогону по вул. Макарівська м. Дубровиця;

– 240,0 тис. грн. – капітальний ремонт приміщення ГКНС м. Дубровиця.

Ось такі основні видатки бюджету громади передбачені у 2021 році. Які висновки зробимо? Заробляє громада зовсім мало. Те що ми ділимо, це, у переважній більшості, кошти спрямовані з державного і обласного бюджетів. Як бачимо, левова частка грошей іде на заробітні плати працівникам бюджетних установ і її нарахування. Багато жителів громади з цього бюджету не отримають нічого, хоча вони платять податки. Держава, на жаль, дбає далеко не про всіх однаково. Це ми відчуваємо на собі у щоденному житті. Постає дилема – або ми можемо утримувати великі штати працівників бюджетної сфери, або ми можемо трохи економити і спрямовувати кошти на розвиток. Це питання, і доведеться протягом каденції вирішувати нашим керівникам громади. Попри все, приємно, що закладені кошти на програму комунального розвитку. Як наголошували на сесії і міський голова Богдан Микульський, і його заступник Юрій Яременко, поступово у селах громади буде наводитися порядок, як це було і з благоустроєм Дубровиці. Планується, що передусім будуть дбати про центри сіл. Дуже хочеться, щоб непростий 2021 рік, який настає, став початком поступального розвитку новоствореної Дубровицької громади. Зрозуміло, що важливо аналізувати і думати, а чим ще наповнити бюджетний кошик.

Коли верстався номер, стало відомо, що Законом №1072, який набрав чинності 10 грудня 2020 року, підприємців, що перебувають на І групі платників ЄП, звільнили від сплати єдиного податку за грудень 2020 - травень 2021 р.р. (включно). За ці ж місяці такі підприємці не сплачуватимуть за себе ЄСВ, а страховий стаж для пенсії в них зберігатиметься. Відповідно, великі надходження не доотримає і бюджет нововствореної громади. Отож, знову доведеться на чомусь, вірніше на комусь, економити. Життя дарує свої сюрпризи, а бюджет для громад 2021 року вже назвали найскладнішим в історії України.

Люба КЛІМЧУК.

Немає коментарів:

Дописати коментар